Syysviljojen kylvö
Valvoja: Farmari-ryhmä
Syysviljojen kylvö
Onkos foorumilaiset jo saanneet syysviljoja kylvöön?
Itse tarkoitus kylvää suorakylvönä ruista mutta tähän saakka sateet ovat täällä lounaissaaristossa tehokkaasti estäneet kylvöt. Mitä pidätte viimeisenä päivämääränä kylvää ruista ilman isoa riskinottoa?
Itse tarkoitus kylvää suorakylvönä ruista mutta tähän saakka sateet ovat täällä lounaissaaristossa tehokkaasti estäneet kylvöt. Mitä pidätte viimeisenä päivämääränä kylvää ruista ilman isoa riskinottoa?
Re: Syysviljojen kylvö
Huomenna jos pääsis aloittaan rukiin kylvöä,vielä on lietettä joku kuorma ajamatta. Ei olisi mitään toivoa ellen kylväisi lopetettaville nurmille suoraan sänkeen,vettä sataa jokapäivä eikä öinen nollakeli ja päivän 6-8 astetta auta haihtumiseen. Keli kuin lokakuun alusta,ollut jo jonkinaikaa.claas58 kirjoitti:Onkos foorumilaiset jo saanneet syysviljoja kylvöön?
Suunnitelmat menneet jo kertaalleen uusiksi,piti kylvää ohra/kauraseos peltoon mutta on edelleen puimatta vaikka ensimmäisiä puinteja. Vettäkin pellolla,15m leveä oja tulvii 50m pellon puolelle
Niin,ja näille maille piti kylvää rukiin lisäksi 15ha syysvehnää.... Riisiä ennemmin.
Re: Syysviljojen kylvö
Jos säät ovat semmoiset mitä ne normaalisti olivat 1960-90, ei kannata ruista kylvää. Toisaalta, jos menisi yli 20 asteen vielä marraskuussa , niin kuin viime vuosina, ei mitään kiirettä. Kun tuon nyt tietäis.claas58 kirjoitti:Onkos foorumilaiset jo saanneet syysviljoja kylvöön?
Viime vuonna Elvi kylvössä 15.9 suunnilleen, ei eroa kuun vaihteessa kylvettyyn. Viimeiset syysvehnät puolihuolimattomasti lokakuun alussa, oli se nyt hiukan hintelämpää, mutta kyllä se huonoa kevätvehnää vastasi.
-SS-
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Kasvipeite alaan pitäisi saada muutos, että syysvilja kelpaisi siihen, muutoin rukiinviljely Suomessa vähenee.Jorma kirjoitti:Lisäksi syysviljojen kelpaamattomuus kasvipeite alaan rajoittaa hommaa, maat joihin voisi nyt syysviljaa kylvää ovat kevätkynnössä ja täyttämässä kasvipeite alaa.
Lisäksi kevätkyntö savimaalle ei sovi lainkaan.
Ei sovi mutta onneksi on kevyempiä maita jolla saa 30% kasvinpeitteisyyden täyteen kevätkynnöllä. Enempään kun 30 prosenttiin ei kevätkynnettävät maalajit riitä.Murtola_Lasse kirjoitti:Kasvipeite alaan pitäisi saada muutos, että syysvilja kelpaisi siihen, muutoin rukiinviljely Suomessa vähenee.Jorma kirjoitti:Lisäksi syysviljojen kelpaamattomuus kasvipeite alaan rajoittaa hommaa, maat joihin voisi nyt syysviljaa kylvää ovat kevätkynnössä ja täyttämässä kasvipeite alaa.
Lisäksi kevätkyntö savimaalle ei sovi lainkaan.
Viime viikon alussa sain 4 ha ruista maahan ennen sateita. 16 ha on vielä suunnitteilla, mutta jos tulee vettä vielä tähän malliin, niin suunnittelmat muuttuu... Kantti ei riitä paljon tämän viikon jälkeen viivyttelyyn. Onneksi en lähtenyt muokkaamaan yhtään ylimääräistä kylvöalustaa, nurmi kuivuu äkkiä . Jos ei ruista kerkeä kylvämään, edessä on routakynnön kokeilu 
Mä olen kylvänyt 4+7,5+8+39 ha ruista.Omaa 8 noi muut naapureille.
Kaiken kaikkiaan haaveena oli suurin piirtein 80 ha,mutta ton isoimman alan hallinnoija sai sen verran jarrutettua hommaa omalla toiminnallaan,että kelit loppu.Nyt en kyllä usko,että onnistuu enää.Maat liian märkiä.
Itse päädyin rukiin kylvöön sen takia,että ohran sekaan tuli kuivuuden seurauksena epäonnistuneen ruiskutuksen takia Mataraa ja en viitsi rypsiä kylvää noihin maihin.Kasvivuorotus kun tuli valittua niin täytyy olla kesannon lisäksi jotain muuta kuin ohraa/vehnää.
km
Kaiken kaikkiaan haaveena oli suurin piirtein 80 ha,mutta ton isoimman alan hallinnoija sai sen verran jarrutettua hommaa omalla toiminnallaan,että kelit loppu.Nyt en kyllä usko,että onnistuu enää.Maat liian märkiä.
Itse päädyin rukiin kylvöön sen takia,että ohran sekaan tuli kuivuuden seurauksena epäonnistuneen ruiskutuksen takia Mataraa ja en viitsi rypsiä kylvää noihin maihin.Kasvivuorotus kun tuli valittua niin täytyy olla kesannon lisäksi jotain muuta kuin ohraa/vehnää.
km
-
aurauskeppi
Syysvehnän siementä olisi lajiteltuna toistakymmentä tonnia. Kun tulis vielä ne kelit. Olivinin sato oli loistava ja sain sen puitua hyvillä keleillä noin 60%: sesta laosta.. Tuntui vaan siltä että tautiruiskutus oli vikatikki. Puidessa olki oli muovimaista ja niin sitkeää ettei meinannu jaksaa käsivoimin vetää poikki. Maatuu joskus 10 vuoden päästä.
Pitää ottaa huomioon syksyjen yleinen lämpeneminen ja se, että elokuu on kerta kaikkiaan liian aikainen nykyään syyskylvöksille.
Olen saanut pettyä melkein joka kerta kun olen ryynännyt aikaisin kylvämään, joskus on kuivuus tappanut puolet oraista, joskus on kahukärpäsiä pitänyt hätyytellä, viirukaskaiden virustauti leviää juuri aikaisiin kylvöksiin ja niin edespäin.
Myöhäisillä "no koetetaan nyt omalla siemenellä puolihuolimatomasti" kylvöksillä on tullut enemmän tai vähemmän positiivisia yllätyksiä. On huomattava, että muualla Euroopassa kylvetään vasta lokakuussa, ehkä.
Eli se vanhan ympäristötuen määräpäivä, jolloin syysvilja edes hyväksyttiin, ei ole nyt relevantti enää, kun ei kelpaa kumminkaan kasvipeitteisyydeksi, ei suorakylvettynäkään.
-SS-
Olen saanut pettyä melkein joka kerta kun olen ryynännyt aikaisin kylvämään, joskus on kuivuus tappanut puolet oraista, joskus on kahukärpäsiä pitänyt hätyytellä, viirukaskaiden virustauti leviää juuri aikaisiin kylvöksiin ja niin edespäin.
Myöhäisillä "no koetetaan nyt omalla siemenellä puolihuolimatomasti" kylvöksillä on tullut enemmän tai vähemmän positiivisia yllätyksiä. On huomattava, että muualla Euroopassa kylvetään vasta lokakuussa, ehkä.
Eli se vanhan ympäristötuen määräpäivä, jolloin syysvilja edes hyväksyttiin, ei ole nyt relevantti enää, kun ei kelpaa kumminkaan kasvipeitteisyydeksi, ei suorakylvettynäkään.
-SS-