Ajattele positiivisesti. Kovin monella ei ole tuollaiseen hakkuutuloon mitään mahdollisuuksia. Halutessasi tuosta riittää sijoitettavaksi myös maanviljelykseen pieni osuus. Laittele pellot kasvukuntoon urakoitsijoita hyödyksi käyttäen. Salaojitus, kalkitus, rikkaruohojen torjunta ja joskus ne voit halutessasi sitten myydä erikseen. Hyvässä kunnossa olevan pellon hinta hipoo jossain päin maata pilviä.Kitypoi kirjoitti:...Nykyisillä tukkipuun hinnoilla ja noustessa saattaisin kaiken hakkuukypsän ja harvennettavan myymällä kehittää ihan nettonakin miljoonan euron luokkaa, verojen ja uudistuskustannusten jälkeen. Ja vielä jäisi eri-ikäisiä taimikoita...
Tilan käynnistysongelma
Valvoja: Farmari-ryhmä
Puolet tuosta on siis tasoa 128 e/ha. Hyvä vuokralainen, tuo jouluisin konjakkipullon, sanoo vanhaisäntä.TumppiW kirjoitti:, niin vuokratuloja 200€/ha*23 ha = 4600 €,
Totta. Ei pitäisi valittaa. Hyvinhän tässä asiat, kunhan ylimenovaiheesta selviän.O.J. kirjoitti: Ajattele positiivisesti. .
Tilanteesta raskaimman teki se, että vanhaisäntä nyt hitaasti tappavan sairauden saatuaan kutakuinkin velvoitti itsekin sairaat vanhempani kykkimään vierashuoneessaan sen seitsemän kuukautta. Ainoana elämänsisältönä kuunnella joka päivä ne 5-6 sota ja matkajuttua, jotka tuo on kertonut jo kymmeniä vuosia. Hissutellen elivät siellä toisen huushollissa, ilman omaa vapautta. Vanhat sairaat ihmiset itsekin.
Nyt päästiin pois, mm äidin silmäleikkauksen takia. Mutta sitä en ainakaan voi sallia, että sama orjuutus jatkuu. Se nimittäin tappaa vanhempani, oikeasti. Vaikka häädän ne sieltä. Äiti nyt rakastaa veljeään liikaa, täytyisi pelastaa itseltäänkin. Ja isä seuraa perässä.
No niin , taustoja tarkemmin tietämättä tulee ensiksi mieleen paljonkohan olet toisen elämäntyöstä maksanut ja hänen pitäisi vielä sekin summa sinun parhaaksesi sijoittaa ?????????????? Voi voi. muille foorumeille on varmasti nämä elintärkeät tiedot luovutettu. No. jos sulla on heti miljoona euroa irrotettavissa metsästä niin varo viränomaisia, he kun ovat kovin kiinnostuneita kauppahinnasta, niin varo vain, ei se 100- vuotiaan huijaaminen noin helppoa ole. Vai näinkö se yleisesti ottaen menee ???
Itse en ole perinyt mitään koska periaatteenani on ja on aina ollut itse selviytyminen, eiköhän se juuri pitäisi olla yrittämisen perusta ? No, tulevan "perintöni" sitten käyttivät vanhempani joille se ilman muuta ennen minua kuuluikin.
Mielestäni olen silti varakas vaikken omaakaan kartanon maita tai 500 neliön asuintiloja, olen varakas henkisesti... olen vapaa tekemään mitä tahansa, velaton kun olen ja meri vetää puoleensa... katsotaan.
P.S. Jos tuo perimisjuttu tai mitä hittoa tuo nyt olikaan on totta, hyi !!!!
Itse en ole perinyt mitään koska periaatteenani on ja on aina ollut itse selviytyminen, eiköhän se juuri pitäisi olla yrittämisen perusta ? No, tulevan "perintöni" sitten käyttivät vanhempani joille se ilman muuta ennen minua kuuluikin.
Mielestäni olen silti varakas vaikken omaakaan kartanon maita tai 500 neliön asuintiloja, olen varakas henkisesti... olen vapaa tekemään mitä tahansa, velaton kun olen ja meri vetää puoleensa... katsotaan.
P.S. Jos tuo perimisjuttu tai mitä hittoa tuo nyt olikaan on totta, hyi !!!!
Kiitos muille, ratkaisuja on nyt tehty.
"bm650" taas pesköön suunsa vahvoilla liuottimilla.
Kyse ei ole siitä, että luopujan olisi pitänyt investoida minun hyväkseni. Ei tietenkään, totta kai sai nuukailla omaksi edukseen. Kyse on siitä, että kun kerran on muutaman kymmenen vuotta tarkoituksella alasajanut viljelypuolta, ei ole investoinut, on jättänyt koneet säiden armolle ruostumaan (vain yksi traktori on liikkuva kone, muut rauniona) ja vuokrannut puolet pelloista pois pitkäksi ajaksi.. julki sanoen että "seuraavat polvet tehkööt mitä haluavat"... niiin.. hmmm... ehkäpä sitten omistuksen vaihtuessa hänen ei ole ihan asiaankuuluvaa esiintyä kuin alasajoa ei olisi tehnyt eikä asiallista pyrkiä määräämään jatkajan toimintaa niin että jatkaja tekee ihan samaa kuin hänkin aktiiviaikanaan? Häh?
Ai meri vetää puoleensa?
Kenties sinulla on varaa veneeseen? Minulla oli soutuvene 80-luvulla, mutta se varastettiin. Koskas viimeksi olet käynyt ulkomailla? Minulla siihen oli varaa viimeksi vuonna 1977.
Eikä nytkään ole hinkua kuluttamiseen, 706 netto osapäiväpalkalla ja sen jälkeen 376 netto peruspäivärahalla eläminen kun vaan kummasti saa toivomaan taloudellista turvallisuutta. Olen ostanut joo käytetyn auton ja mp3.-soittimen. Syntiä varmaan?
Mutta luulen, että minua uunotettiin siinäkin. Talo minulle testamentilla, uusi perillinen tunki väliin lain porsaanreiällä. Kaikille tuntematon, ei ole ottanut yhteyttä, haluaa vain rahaa. Ainoa joka talon pelastaa olen minä ja vain (ihan tavallisella tavalla) sukupolvenvaihdoksella.
"bm650" taas pesköön suunsa vahvoilla liuottimilla.
Maksoin jo verottajan ennakkopäätöksessä hyväksytyn summan. Aika paljon. Sekunnin kävi tililläni. Vanhaisäntä taas maksoi reippaat myyntivoittoverot, koska itse sai lähes ilmaiseksi ja aikaa on kulunut.bm650 kirjoitti:No niin , taustoja tarkemmin tietämättä tulee ensiksi mieleen paljonkohan olet toisen elämäntyöstä maksanut ja hänen pitäisi vielä sekin summa sinun parhaaksesi sijoittaa ?????????????? Voi voi. !!!!
Kyse ei ole siitä, että luopujan olisi pitänyt investoida minun hyväkseni. Ei tietenkään, totta kai sai nuukailla omaksi edukseen. Kyse on siitä, että kun kerran on muutaman kymmenen vuotta tarkoituksella alasajanut viljelypuolta, ei ole investoinut, on jättänyt koneet säiden armolle ruostumaan (vain yksi traktori on liikkuva kone, muut rauniona) ja vuokrannut puolet pelloista pois pitkäksi ajaksi.. julki sanoen että "seuraavat polvet tehkööt mitä haluavat"... niiin.. hmmm... ehkäpä sitten omistuksen vaihtuessa hänen ei ole ihan asiaankuuluvaa esiintyä kuin alasajoa ei olisi tehnyt eikä asiallista pyrkiä määräämään jatkajan toimintaa niin että jatkaja tekee ihan samaa kuin hänkin aktiiviaikanaan? Häh?
Enhän sitä hetikään irrottele. Pelko hintojen laskusta ja silkka puun mätäneminen on kyllä kiirehtivä tekijä.bm650 kirjoitti: No. jos sulla on heti miljoona euroa irrotettavissa metsästä
Kaikki on tehty laillisesti ja asiaankuuluvilla normaalihinnoilla. Ja sitä jääräpäistä äijää ei huijata, paremminkin hänellä on elämänikäinen tyyli pettää muita ja sepitellä kiusalliset asiat mieleisekseen.bm650 kirjoitti: niin varo viränomaisia, he kun ovat kovin kiinnostuneita kauppahinnasta, niin varo vain, ei se 100- vuotiaan huijaaminen noin helppoa ole.
Vanhemmiltani saan joskus perinnöksi kuluneen sohvakaluston ja astioita. Tila taas on sukutila, joka sori vaan on minulle lapsuudesta asti tärkeä. Valitan. Yrittäjäjuppeiluista en tiedä, kun olen opiskellut ihan muita kuin rahanhimoaloja. Jopa velvollisuudentunnosta maailmaa kohtaan.bm650 kirjoitti: Itse en ole perinyt mitään koska periaatteenani on ja on aina ollut itse selviytyminen, eiköhän se juuri pitäisi olla yrittämisen perusta ? No, tulevan "perintöni" sitten käyttivät vanhempani joille se ilman muuta ennen minua kuuluikin.
Minä taas olen asunut isin ja äidin tykönä kaksiossa ja kolmiossa, opiskelijasolussa ja nyt asuinsijani "kartanossani" on 2X4 metrin koppi ulkorakennuksessa. Yhtenä päivänä näin siellä viisi rottaa yhtäaikaa.bm650 kirjoitti: Mielestäni olen silti varakas vaikken omaakaan kartanon maita tai 500 neliön asuintiloja, olen varakas henkisesti... olen vapaa tekemään mitä tahansa, velaton kun olen ja meri vetää puoleensa... katsotaan.
.
Ai meri vetää puoleensa?
Kenties sinulla on varaa veneeseen? Minulla oli soutuvene 80-luvulla, mutta se varastettiin. Koskas viimeksi olet käynyt ulkomailla? Minulla siihen oli varaa viimeksi vuonna 1977.
Eikä nytkään ole hinkua kuluttamiseen, 706 netto osapäiväpalkalla ja sen jälkeen 376 netto peruspäivärahalla eläminen kun vaan kummasti saa toivomaan taloudellista turvallisuutta. Olen ostanut joo käytetyn auton ja mp3.-soittimen. Syntiä varmaan?
En tiedä mihin viittaat.bm650 kirjoitti: P.S. Jos tuo perimisjuttu tai mitä hittoa tuo nyt olikaan on totta, hyi !!!!
Mutta luulen, että minua uunotettiin siinäkin. Talo minulle testamentilla, uusi perillinen tunki väliin lain porsaanreiällä. Kaikille tuntematon, ei ole ottanut yhteyttä, haluaa vain rahaa. Ainoa joka talon pelastaa olen minä ja vain (ihan tavallisella tavalla) sukupolvenvaihdoksella.
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
Itse hakkaisin tuota metsää hieman,jotta voisi ostaa peruskoneet. Joku käytetty 20-30t€ traktori, kylvökone käytettynä sekä ruisku. Myös aurat ja äes käytettynä jos ei halua siirtyä suorakylvöön. Tuolle pinta-alalle riittäivä koneita saa jo melko halvalla kun vähän etsii ja tuossa tilanteessa onkin juuri hyvää aikaa etsiä. Puinti varmaan kannattaa teettää urakoitsijalla, ellei itse ole innostunut ostamaan käytettyä puimuria ja korjaamaan sitä itse, huoltomiehet eivät kannata.
Tällöin maatalouspuoli tilasta lähtisi pelaamaan jo osittain. Sijoitukset olisivat tässä vaiheessa ehkä reilut 50-60 tuhatta euroa. Kuitenkin kaluston saa vähentää verotuksessa ja sillä on myös tulevaisuudessa myyntiarvo.
Toisaalta kysymys nyt on lähinnä siitä,että haluatko itse viljellä maata? Jos et , homma ei kannata, jos haluat, kannattaa panostaa jonkun verran. Maataloudessta kyllä varmasti saa kokemuksia mitä ei muissa töissä ole mutta on niitä varjopuoliakin sitten taas olemassa. Heikohko tulotaso on varmaan varjopuolista pahin.
Tällöin maatalouspuoli tilasta lähtisi pelaamaan jo osittain. Sijoitukset olisivat tässä vaiheessa ehkä reilut 50-60 tuhatta euroa. Kuitenkin kaluston saa vähentää verotuksessa ja sillä on myös tulevaisuudessa myyntiarvo.
Toisaalta kysymys nyt on lähinnä siitä,että haluatko itse viljellä maata? Jos et , homma ei kannata, jos haluat, kannattaa panostaa jonkun verran. Maataloudessta kyllä varmasti saa kokemuksia mitä ei muissa töissä ole mutta on niitä varjopuoliakin sitten taas olemassa. Heikohko tulotaso on varmaan varjopuolista pahin.
Niin kyllä ennenkin osattiin se ensimmäinen konesatsi hankkia käytettyä ja halvempaa: Nykyään useamman sadan hehtaarin tila aloitti kotitilansa kasvattamisen Ursus-traktorilla, Bedfordin alustasta tehdyllä kärryllä, rahtikuivurilla ja vanhalla 40-mallin Sampolla.
Kun on jaksanut painaa tuossa jo yli kymmenen vuotta, on jo koneet ja kuivurit ja Valtrat ja muut vähitellen uusittu.
Sanoisin, että pihamaalle saa muutamaksi vuodeksi vähähuoltoisen huoltovapaan käytetyn konekannan 25 hehtaarille esim. seuraavasti:
Traktori 70-luvun lopun takaveto 90 hv 7000
Puimuri Sampo 410-650 5000
Äes 500
Kyntöaurat 4 siip sarka 1000
Peräkärry 2000
Kylvölannoitin 2.5 m 800
Kuivuri Mepu tms 10000
Kulutusosia 5000
YHTEENSÄ 31300
Ei todellakaan ole paljon, kyseiset koneet kestävät 5 vuotta vaan ihan pressukatoksissa. Sitten kun ala lisääntyy, vähitellen sitten parantaa koneita yksi kerrallaan. Muista myös, että suoralla kaupala noita käytettyjä saanee vieläkin edullisemmin. Eli osta vaikka 2 x Sampo 410 toinen ainakin toimii kiireaikana.
Jos ja kun rupeaa päätoimiseksi kasvinviljelijäksi, on 9 kk aikaa rakennella vähäisestäkin koneesta uudenveroinen. Vaikka yksi täysremontti vuodessa. Kyllä tekemällä oppii.
Tuollainen päivittely asiain vaikeasta tilasta alkaisi jo riittää - eli jos kiinnostaa, voinhan vaikka minä sinulle jättää avaimet-käteen tarjouksen viljelystä ja koneketjusta, ei siis vuokrasopimus vaan yhteistyösopimus...
-SS-
Kun on jaksanut painaa tuossa jo yli kymmenen vuotta, on jo koneet ja kuivurit ja Valtrat ja muut vähitellen uusittu.
Sanoisin, että pihamaalle saa muutamaksi vuodeksi vähähuoltoisen huoltovapaan käytetyn konekannan 25 hehtaarille esim. seuraavasti:
Traktori 70-luvun lopun takaveto 90 hv 7000
Puimuri Sampo 410-650 5000
Äes 500
Kyntöaurat 4 siip sarka 1000
Peräkärry 2000
Kylvölannoitin 2.5 m 800
Kuivuri Mepu tms 10000
Kulutusosia 5000
YHTEENSÄ 31300
Ei todellakaan ole paljon, kyseiset koneet kestävät 5 vuotta vaan ihan pressukatoksissa. Sitten kun ala lisääntyy, vähitellen sitten parantaa koneita yksi kerrallaan. Muista myös, että suoralla kaupala noita käytettyjä saanee vieläkin edullisemmin. Eli osta vaikka 2 x Sampo 410 toinen ainakin toimii kiireaikana.
Jos ja kun rupeaa päätoimiseksi kasvinviljelijäksi, on 9 kk aikaa rakennella vähäisestäkin koneesta uudenveroinen. Vaikka yksi täysremontti vuodessa. Kyllä tekemällä oppii.
Tuollainen päivittely asiain vaikeasta tilasta alkaisi jo riittää - eli jos kiinnostaa, voinhan vaikka minä sinulle jättää avaimet-käteen tarjouksen viljelystä ja koneketjusta, ei siis vuokrasopimus vaan yhteistyösopimus...
-SS-
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Ja tuosta jos saa sen olemassaolevan kuivurin vielä kuntoon (uusi/korjattu pannu) ja jättää puimurihommat rahtimiehelle, säästää vielä puolet pois.
Sen parikymmentä hehtaaria kyllä hoitaa 10-15 tonnin kalustolla aika kevyesti. Itsekin on aikanaan tullut jotain 30 hehtaaria hinkattua MF575:lla, kolmen metrin äkeellä, 2.5m juko kylvökoneella ja kolmesiipisillä kyntöauroilla, ja jos se toimi 1980-luvulla niin sama onnistuu kyllä edelleenkin.
Sen parikymmentä hehtaaria kyllä hoitaa 10-15 tonnin kalustolla aika kevyesti. Itsekin on aikanaan tullut jotain 30 hehtaaria hinkattua MF575:lla, kolmen metrin äkeellä, 2.5m juko kylvökoneella ja kolmesiipisillä kyntöauroilla, ja jos se toimi 1980-luvulla niin sama onnistuu kyllä edelleenkin.
Kiitos kahdelle viimeiselle, lopetan joo ruikuttamisen. (kohta)
Luulempa, että urakoitsijakeinoin mennään ensi kausi, jona aikana tarkkailen sen pahamaineisen ruokohelpin tilannetta. (Säilyykö polttolaitos riittävän lähellä, tuleeko niitä lisää, sopimukset paalien viennistä, tukipolitiikka). Helpillä se olisi ainakin paremmin omassa viljelyssä ja omien kätten työtä. Nyt on sitäpaitsi lainmuutoksen takia viimeinen syksy tehdä maisterin paperini valmiiksi, kandintutkinnon päälle.
Ihan inhimillisenä tekijänä sekin, että nyt heti jos viljelemään alkaisin, asunolosuhteeni varsinkin kylmillä säillä ovat kuin armeijan teltta mutta viileämpi
Asunnon vuokraus läheltä muiden (yllä lasketut 30-60 tuhatta?) investointien lisäksi taas söisi viimeisetkin viljely"voitot". Myös vanhat äitini ja isäni täytyy todella saada sieltä vapaaksi.. jos minä siellä asun, äitikin jää veljensä hoivaajaksi ja myös isä äidin apuna, ja se kykkiminen vierashuoneessa kuihduttaa heidät kuoliaiksi.
Tavallaan olisi ollut ihanteellista jos kaikki pellot olisivat voineet jäädä vuokralle vanhaisännän loppuvuosien ajaksi. No, verottajan puolesta se ei käynyt ja minullekin haittaa vuokralle jääneiden pitkästä kestoista ja alhaisista vuokrista, plus se TE-keskuksen rahoituksen puute lisäksi.
Sitten kun vanhaisäntä joskus siirtyy hoitolaitokseen tai suorastaan kuolee, ja lopulta voin asua päärakennuksessa, on helpompi tehdä töitäkin. Nytkin saisin siellä olla, ei vaan ole kuin yksi vierashuone.
Onko minulla sitten halua viljellä?
Tärkeintä oli pelastaa pinta-ala varsin epätoivoisessa tilanteessa. Kaupunkilaispoikana en sitten koe suurtakaan loistoa ravinnon perustuotannossa. Viherpiipertäjäpuoleeni vetoaa just energiakasvit.. muttamutta... ennen kaikkea mitään en haluaisi viljellä tappiollisesti tai edes mitättömän pienellä tuntipalkalla vaivaan nähden. Niinkuin se olisi jotain harrasteteatteria perinteen tähden.. niinkuin maan käyttö ei muka olisi muuttunut joka vuosisata uusiin suuntiin. Metsissä riittää kyllä sitten raivaamista. Tosi eettisesti hoidettu lihakarjakin voisi olla kiva, mutta vaatii hirmuinvestointeja.
Suonenjoen maatalouskoulun aikuislinja on ainoa kouluni viljelyalalla, ja siellä ei yhden opettajan sairasloman takia opetettu edes lannoitusta! Koneoppi oli sitä että hallissa oli kone, käsikirja ja rasti-ruutuun-kysymyksiä. Oppikirjoissa taas yksittäiset lauseetkin pitävät takanaan sellaista perustiedon olettamista, jota ei kaupunkilaisella ole. Koneita jaksan kyllä ajaa (jos niitä olisi), mutta nippelitieto itse viljelystä puuttuu.
Joku helppo systeemi sitten, vaikka se helpi, jos ei osoittaudu kuplaksi. Mutta sitäkään ei ehkä ihan vielä, ei ennen kun voin kunnolla edes asua talossani ja tosiaan saan vanhempanikin pois vanhaisännän viihdytystehtävistä.
Edit: vanhaisäntä alkaa hissukseen tajuamaan. Väitti että 20 vuotta seisonut puimuri on ajokunnossa, ei mitään vikaa. No kokeilin ja käynnistysmoottori ei jaksa pyöräyttää juuttunutta dieseliä yhtään ja vaihdekeppi on kuin hitsautunut paikalleen.. No nyt vanhaisäntäkin sanoo, ettei kannata korjata
Sitä se on kun on elänyt kuin aikakoneessa..
Luulempa, että urakoitsijakeinoin mennään ensi kausi, jona aikana tarkkailen sen pahamaineisen ruokohelpin tilannetta. (Säilyykö polttolaitos riittävän lähellä, tuleeko niitä lisää, sopimukset paalien viennistä, tukipolitiikka). Helpillä se olisi ainakin paremmin omassa viljelyssä ja omien kätten työtä. Nyt on sitäpaitsi lainmuutoksen takia viimeinen syksy tehdä maisterin paperini valmiiksi, kandintutkinnon päälle.
Ihan inhimillisenä tekijänä sekin, että nyt heti jos viljelemään alkaisin, asunolosuhteeni varsinkin kylmillä säillä ovat kuin armeijan teltta mutta viileämpi
Tavallaan olisi ollut ihanteellista jos kaikki pellot olisivat voineet jäädä vuokralle vanhaisännän loppuvuosien ajaksi. No, verottajan puolesta se ei käynyt ja minullekin haittaa vuokralle jääneiden pitkästä kestoista ja alhaisista vuokrista, plus se TE-keskuksen rahoituksen puute lisäksi.
Sitten kun vanhaisäntä joskus siirtyy hoitolaitokseen tai suorastaan kuolee, ja lopulta voin asua päärakennuksessa, on helpompi tehdä töitäkin. Nytkin saisin siellä olla, ei vaan ole kuin yksi vierashuone.
Onko minulla sitten halua viljellä?
Tärkeintä oli pelastaa pinta-ala varsin epätoivoisessa tilanteessa. Kaupunkilaispoikana en sitten koe suurtakaan loistoa ravinnon perustuotannossa. Viherpiipertäjäpuoleeni vetoaa just energiakasvit.. muttamutta... ennen kaikkea mitään en haluaisi viljellä tappiollisesti tai edes mitättömän pienellä tuntipalkalla vaivaan nähden. Niinkuin se olisi jotain harrasteteatteria perinteen tähden.. niinkuin maan käyttö ei muka olisi muuttunut joka vuosisata uusiin suuntiin. Metsissä riittää kyllä sitten raivaamista. Tosi eettisesti hoidettu lihakarjakin voisi olla kiva, mutta vaatii hirmuinvestointeja.
Suonenjoen maatalouskoulun aikuislinja on ainoa kouluni viljelyalalla, ja siellä ei yhden opettajan sairasloman takia opetettu edes lannoitusta! Koneoppi oli sitä että hallissa oli kone, käsikirja ja rasti-ruutuun-kysymyksiä. Oppikirjoissa taas yksittäiset lauseetkin pitävät takanaan sellaista perustiedon olettamista, jota ei kaupunkilaisella ole. Koneita jaksan kyllä ajaa (jos niitä olisi), mutta nippelitieto itse viljelystä puuttuu.
Joku helppo systeemi sitten, vaikka se helpi, jos ei osoittaudu kuplaksi. Mutta sitäkään ei ehkä ihan vielä, ei ennen kun voin kunnolla edes asua talossani ja tosiaan saan vanhempanikin pois vanhaisännän viihdytystehtävistä.
Edit: vanhaisäntä alkaa hissukseen tajuamaan. Väitti että 20 vuotta seisonut puimuri on ajokunnossa, ei mitään vikaa. No kokeilin ja käynnistysmoottori ei jaksa pyöräyttää juuttunutta dieseliä yhtään ja vaihdekeppi on kuin hitsautunut paikalleen.. No nyt vanhaisäntäkin sanoo, ettei kannata korjata
Re: Tilan käynnistysongelma
Olis mielenkiintoista kuulla kuinka asiasi järjestyi?
Re: Tilan käynnistysongelma
minäpä yritän auttaa sinua. jos sulla on tuota peltoa 23 hehtaaria ja kun vuokrasopimukset päättyy sitten enemmän, jos tilakaupat teet et voi vuokrata peltoja pois. näitä ohjeita kun noudatat tulee jonkin verran velkaa mutta tilan saa pyörimään. ajattele kokonaisuutta ja jätä vanhojen kommentit omaan arvoonsa. laita ensin vanhat toimimattomat romut romujen keräykseen koska ei niillä tule työnteosta mitään. kahtelet toimivan käytetyn traktorin etukuormaajalla 90 luvun alun tai 80 luvun koneita kunhan toimii ilman traktoria ei tule mitään mistään. työkoneita laitat sitten kun varaa on käytetyillä monesti pääsee alkuun. ja tärkein on peltojen ojitukset ja kalkitukset ne laitat ensin kuntoon vaikka maksaakin se tulee takaisin kyllä. voi olla helpompaa laittaa tuo puolikas kerralla kuntoon ja sitten lisää kun saa toimimaan. tässä hommassa eurot on sen verran tiukassa että kustannusten hallinta on tärkeää. urakoijilta voit ostaa noita peltotöitä mitä et pysty itse tekemään, hankit omia koneita vähän kerrallaan mitä töitä haluat tehdä. peltojen kunto on tärkeää on helpompaa työskennellä. kyllä tuollakin pelto alalla voi ihan kivasti tehdä lisätuloja kun homman tekee kunnolla. opiskele viljelyä ja tutustu lähiseudun viljelijöihin saat tietoa ja mahdollisesti apuakin tilanpidossa yhteistyöllä voi säästää. sinulla pitää olla näkemys millainen tila on esim viiden vuoden päästä, kun on tavoite siihen on helpompi päästä. ja metsiä kannattaa hoitaa niistä tulee myös lisätuloja. itsellä on periaatteena että metsä, pelto ja karjapuoli pitää kannattaa itsessään, kun investoidaan pitää eurojen tulla myös takaisin melko nopeasti. maatalouteen voi tuhlata vaikka kaikki rahat, mutta kohtuullisilla investoinnella pystyy tilaa kehittämäänkin ei muutakuin onnea aloittavalle viljelijälle.