Ehdotuksia peräkärryksi?
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
Reissumies
- Luokka: yli 200 hv
Ehdotuksia peräkärryksi?
Puimurin ja kuivurin väliin, tollaset 16-17 kuutioset 14-15 tonniset tapaiset. Ei olis pahitteeksi, vaikka sais kasvatettua tulevaisuudessa reippaaseen 20 kuutioon esim. 30 sentin lisälaitasarjalla.
Kaupan tekeleitä oon aatellu, ja käyttö nyt ei mitään suurta oo. Pari viikkoo kelkotaan syksyllä 300-400 tn tavaraa. 11 ja ½ kuukautta sitten seisoo varastossa. Raattorit on tommosia nippanappa 100 heppasia kirppuja...
Vai oisko jollain vuokrata pariks viikoks joka vuosi rattaita? Halvalla...
Ehdotuksia?
Kaupan tekeleitä oon aatellu, ja käyttö nyt ei mitään suurta oo. Pari viikkoo kelkotaan syksyllä 300-400 tn tavaraa. 11 ja ½ kuukautta sitten seisoo varastossa. Raattorit on tommosia nippanappa 100 heppasia kirppuja...
Vai oisko jollain vuokrata pariks viikoks joka vuosi rattaita? Halvalla...
Ehdotuksia?
Re: Ehdotuksia peräkärryksi?
Miten ois 2 kpl 10 kuutioisia, esim Tuhteja. Toinen joutas olemaan aina puimurin toron alla, ku toinen reissussa kuivurilla. "Kirputki" jaksas...Reissumies kirjoitti:Puimurin ja kuivurin väliin, tollaset 16-17 kuutioset 14-15 tonniset tapaiset. Ei olis pahitteeksi, vaikka sais kasvatettua tulevaisuudessa reippaaseen 20 kuutioon esim. 30 sentin lisälaitasarjalla. Kaupan tekeleitä oon aatellu, ja käyttö nyt ei mitään suurta oo. Pari viikkoo kelkotaan syksyllä 300-400 tn tavaraa. 11 ja ½ kuukautta sitten seisoo varastossa. Raattorit on tommosia nippanappa 100 heppasia kirppuja...
Mulla ois, mutta ei varmasti puintiaikaan.Reissumies kirjoitti:Vai oisko jollain vuokrata pariks viikoks joka vuosi rattaita? Halvalla...
Kuorma-autosta tehdyt olis suht edulliset, mutta tuppaa olemaan aika painavat jo tyhjänäkin. Vaatisi ehkä hiukan järeämpää vetäjää.
Nykyiset kaupan tekeleet kestänee jo ajoa, mutta tuon kokoisena maksaa aika paljon.
Mulla on aika lailla samat käyttöajat ja viljan siirtomäärät vuodessa. Hommassa on 90-luvun alun Kipa 160 tilavuus 20.8 m3 Tässä on vielä ns pikkunavat kuudella pultilla ja ne on kärryn heikot kohdat.
Kärryä on vedetty 110hp/5000kg ja 150hp/6500kg traktoreilla ja kyllä se tuolla pienemmälläkin liikkuu joskin isommalla vaivattomasti. Pienemmällä joutuu kuivurin mäkeen menemään takaperin, etuperin ei nouse.
Kärryn hinta ei taida paljoa nousta vaikka ottaisi heti sen isomman. Isoon voi tarvittaessa laittaa vähemmänkin viljaa, pieneen ei enempää.
Nykyiset kaupan tekeleet kestänee jo ajoa, mutta tuon kokoisena maksaa aika paljon.
Mulla on aika lailla samat käyttöajat ja viljan siirtomäärät vuodessa. Hommassa on 90-luvun alun Kipa 160 tilavuus 20.8 m3 Tässä on vielä ns pikkunavat kuudella pultilla ja ne on kärryn heikot kohdat.
Kärryä on vedetty 110hp/5000kg ja 150hp/6500kg traktoreilla ja kyllä se tuolla pienemmälläkin liikkuu joskin isommalla vaivattomasti. Pienemmällä joutuu kuivurin mäkeen menemään takaperin, etuperin ei nouse.
Kärryn hinta ei taida paljoa nousta vaikka ottaisi heti sen isomman. Isoon voi tarvittaessa laittaa vähemmänkin viljaa, pieneen ei enempää.
-
Reissumies
Tuhti W 140 kattelin... Selviää varmaan viljan ajosta murheitta ja ois kevyempi vetää kirpuille. Lisälaitasatsilla sais kuitenkin 21 kuutioisen, jos joskus innostuu hankkimaan isomman vetokoneen. Halpa sekään ei kyllä oo...
Mites nää Kiret ym. "halpiskärrit"?
Mulla on parit tollasia 12 kuutioisia, joten oikeestihan mä en mitään kyllä tarvii. Oon vaan tyhjennelly nurkkia tulevaisuuden suunnitelmia varten ja halli on niin aution oloinen...
Mulla on parit tollasia 12 kuutioisia, joten oikeestihan mä en mitään kyllä tarvii. Oon vaan tyhjennelly nurkkia tulevaisuuden suunnitelmia varten ja halli on niin aution oloinen...
Jorma kirjoitti:Kuorma-autosta tehdyt olis suht edulliset, mutta tuppaa olemaan aika painavat jo tyhjänäkin. Vaatisi ehkä hiukan järeämpää vetäjää.
Nii ja se tiivistyminen. Jos on ne vakio sirkkelinterät alla kovilla paineilla. Pellolle ei oo meinaan paljoo tollasil k-autosta tehdyillä kärryillä asiaa, vähänkin märkää ni uppoo heti. Kokemusta on....
Hankkisit nyt hieman modernimman vaunun eli Kipan tai Jussin alumiinilaitaisen. Alumiinilaidat on huomattavasti kevyemmät kuin peltiset ja laidan profiili on suora, minkä johdosta viljaa ei jää mihinkään koloihin.
Jussi on siis vihreä Tuhti, mutta Tuhtiin ei saa alumiinilaitoja. Meillä kun puoli vuotta sitten tehtiin kauppaa maansiirtovaunusta, niin silloin kysyttiin tarjous sekä Jussin että Tuhtin ws160d vaunusta. Yrmalta olisi silloin saanut Jussin yli 1000 euroa halvemmalla kuin Keskolta Tuhtin.
Jussi on siis vihreä Tuhti, mutta Tuhtiin ei saa alumiinilaitoja. Meillä kun puoli vuotta sitten tehtiin kauppaa maansiirtovaunusta, niin silloin kysyttiin tarjous sekä Jussin että Tuhtin ws160d vaunusta. Yrmalta olisi silloin saanut Jussin yli 1000 euroa halvemmalla kuin Keskolta Tuhtin.
Kyllä ne vähintään yhtähyvin kantaa kun tuhtit jne. vakiopyörillä, toki tuhteihin ja muihin saa leveämpää kumia alle lisärahalla mutta harvemmin on tarvetta puintiaikaan. Maanajokärryt sitten asia erikseen.aksu kirjoitti:Jorma kirjoitti:Kuorma-autosta tehdyt olis suht edulliset, mutta tuppaa olemaan aika painavat jo tyhjänäkin. Vaatisi ehkä hiukan järeämpää vetäjää.
Nii ja se tiivistyminen. Jos on ne vakio sirkkelinterät alla kovilla paineilla. Pellolle ei oo meinaan paljoo tollasil k-autosta tehdyillä kärryillä asiaa, vähänkin märkää ni uppoo heti. Kokemusta on....
Esimerkkinä vaikka tuhtin ws170 jossa vakiona 600/22.5 niin sama tai jopa parempi kantavuus on 12/22.5 renkailla olevalla kuormurin alustalla, kun periaatteessa se paripyörien välikin sitä kantavuutta lisää jonkinverran.
Mun kokemukset toisin,kuorkin kärry kyllä painuu siinä missä tuhtista ei jää edes havaittavaa painaumaa. Lavakoko kuorkin kärryssä tosin 18m3 kun tuhtissa 17.8m3Radon kirjoitti:Esimerkkinä vaikka tuhtin ws170 jossa vakiona 600/22.5 niin sama tai jopa parempi kantavuus on 12/22.5 renkailla olevalla kuormurin alustalla, kun periaatteessa se paripyörien välikin sitä kantavuutta lisää jonkinverran.
-
Reissumies
Taas saatiin kuorma ohria kyytiin. Lietsottuna 45 tn 51 minuuttiin...autoilija kellotti, kun ei tartte kuulemma perustaa leiriä meille kuorman teon ajaksi. Ihan vaan sillä tässä höpöttelen, kun tuo lietso on niin "soiva peli", että oikein naurattaa!
New Holland myyjä tarjos 15tn Kipaa alumiinilaidoilla. Varmasti ihan hyvä peli. 13500 tuntuu paljolta, kun on vähän sekä rahaa, että käyttöä kärrylle.
Täytyypä kysellä Jussia YM:stä
New Holland myyjä tarjos 15tn Kipaa alumiinilaidoilla. Varmasti ihan hyvä peli. 13500 tuntuu paljolta, kun on vähän sekä rahaa, että käyttöä kärrylle.
Täytyypä kysellä Jussia YM:stä
No näkökanta tuokin. Kuorma-autosta tehdyt kärryt tekee ainaki meillä ni peltoon painauman vaikka olis kuin kuivaa tahansa. 1- akselinen tuhti ei tee siihen mitään jälkeä.Radon kirjoitti:Kyllä ne vähintään yhtähyvin kantaa kun tuhtit jne. vakiopyörillä, toki tuhteihin ja muihin saa leveämpää kumia alle lisärahalla mutta harvemmin on tarvetta puintiaikaan. Maanajokärryt sitten asia erikseen.aksu kirjoitti: Nii ja se tiivistyminen. Jos on ne vakio sirkkelinterät alla kovilla paineilla. Pellolle ei oo meinaan paljoo tollasil k-autosta tehdyillä kärryillä asiaa, vähänkin märkää ni uppoo heti. Kokemusta on....
Esimerkkinä vaikka tuhtin ws170 jossa vakiona 600/22.5 niin sama tai jopa parempi kantavuus on 12/22.5 renkailla olevalla kuormurin alustalla, kun periaatteessa se paripyörien välikin sitä kantavuutta lisää jonkinverran.
Pellolle en kyl ajais tol kuorma-autosta tehdyl kärryl muuta ku välttämöttömien asioiden takia, meinaan on pahimpia tiivistäjiä, mitä vaan voi olla.
Plussaa kuitenkin on se, että tulee mukavasti perässä, eikä tartte pomppii ku jänes siel kopis. Tuhteilla kuulemma tätä ongelmaa myös. Junkkarit ei pompi niin pal?
Kiren 190 hommattiin naapurin kanssa puoliksi viime syksyksiReissumies kirjoitti:Tuhti W 140 kattelin... Selviää varmaan viljan ajosta murheitta ja ois kevyempi vetää kirpuille. Lisälaitasatsilla sais kuitenkin 21 kuutioisen, jos joskus innostuu hankkimaan isomman vetokoneen. Halpa sekään ei kyllä oo...
hyviä puolia:
- isot renkaat, olisikohan ollut noin 560/65 -22,5
- hydraulijarrut vakiona
- hydraulinen perälauta, jossa viljaluukku
- laidat sileät sisältä
- lisälaitasarja saatavilla jos tarve
Huonoja puolia
- pohja lommolla noin 15 kuorman (viljaa, perunaa, kuivalantaa) jälkeen
- sisäpuolella vain pohjamaali
En minäkään tuota vaunua ehkä kauheasti olisi tarvinnut, mutta pihaa sai siivottua mukavasti vaihtokaupassa.
Eikä voi oikein puida täyteenkään kun ei kuivuriin sovi.
Tuota on hinattu noin 100 hepoisella neloskoneella, myös kuorman kanssa.
Yllättävää.. tosin itsellä nuo kuormurin alustasta tehdyt kärryt, tosin melko pienet noin 14m3 tasalaitaan ja pyörinä 10x20 x 8 ja ei kyllä ole koskaan huonommissakaan olosuhteissa tolla kärryllä ollut kiinnijääminen lähellä eikä kyllä jää sanottaviakaan jälkiä peltoon kun pääasiassa puintiaikaan ajellaan.aksu kirjoitti:
No näkökanta tuokin. Kuorma-autosta tehdyt kärryt tekee ainaki meillä ni peltoon painauman vaikka olis kuin kuivaa tahansa. 1- akselinen tuhti ei tee siihen mitään jälkeä.
Pellolle en kyl ajais tol kuorma-autosta tehdyl kärryl muuta ku välttämöttömien asioiden takia, meinaan on pahimpia tiivistäjiä, mitä vaan voi olla.
Plussaa kuitenkin on se, että tulee mukavasti perässä, eikä tartte pomppii ku jänes siel kopis. Tuhteilla kuulemma tätä ongelmaa myös. Junkkarit ei pompi niin pal?
Pelloilla ei kyllä turhaan ajella kärryllä, nykyään ei enää tyhjennetäkään vauhdissa eikä muutenkaan ajeta kuin välttämättömät ajot.
-
Reissumies
Ja mä kun luulin että uudet on kalliita! Köyhällä ei oo vara ostaa kun uusia...tai pysyä olemassa olevissa koneita.MB TRAC kirjoitti:SETTO oyn pihassa olisi "kunnostusta kaipaavat" 170 Tuhtit.
Viljalaidat oli ihan hyvät käyttämättömät, 13000+alv.
Nykykunnossa ei edes potut pysy kyydissä, joten pohja sekä alalaidat pitää uusia. ELÄMÄ ON