Ongelma peltojen kylvö
Valvoja: Farmari-ryhmä
-
traktorikuski
- Luokka: yli 200 hv
Ongelma peltojen kylvö
Multa tai maatunt turvemaata joka ovat olleet pitkään kesanolla ja juolavehnät tapetu glyfosaatilla 2vuotta sitten ja kynnetty. viime vuonna oli taistelua kylvön kannsa. Maa oli täynnä juuria ja kylvö laahavannas koneella meni leikkimiseksi. Tuon tyypisissä maissa jotka ovat olleet pitkään kesanolla on yleensä voimaa, kunhan saa siemenet maahan, tasaisesti, ei maan päälle, tai kasoina juurimassojen pääle. Viime vuonna tuli juuso ruista jotain päälle 3.5t/ha kyseiselätä pellolta vaikka oli kuivaa ja lievä lannoitus. Kynsin pellon syksyllä eli käänsin vielä enemän ei maatuneita juuria ylös. Eli kysyn ideoita miten onnistuisin kylvämään. Olen mietiny ottaa vanhasta tumesta vantaat pois ja sillä lanoite ja siemen maan päälle mutta sitten en tiedä, hankmo taitaa haudata siemenet ja tavalinen äes taitaa mennä liian herkästi tukkoon, vai riitäiskö pelkkä jyräys?Totta kai voin tilata urakoitsia rapidilla tai vmllä, ei oo mikään ongelma tuomoisille koneille. Mutta kun ala ei ole suuri, n3 ha, niin ne ei nyt ole niin inoisaan tulla.
-
teräsmies24E
- Luokka: >500hv
Mikäli hankmo tyyppiä 78,90 tms., silloin loistava peli tuollaiseen multaamiseen. Satoja hehtaareja kylvetty ko. tavalla,viimeksi viime syksyn rukiit rapakolle.Make kirjoitti:Pintaan kylvö pitäisi tuollaiselle maalle käydä. Viskurilla, pneumalla tai kylvöloneella mahdollisimman matalaan. Hánkmo on varmaankin ihan hyvä multaukseen.
Mikäli sateita luvassa,pelkkä jyräyskin riittää mainiosti.
Niin,itse otin viime kesänä nurmiviljelyyn 3ha:n alueen viherkesantoa,rounduppia saanut parina peräkkäisenä vuotena. Kyntäminen helvettiä mutta tehtävä oli kun piiriojat kaivoin. Esiaurat hallin nurkassa ko. pellon vuoksi.
Tukki auroja siltikin ihan pirusti,äkeellä ei tehny mitää,lapiorullaäkeellä jotain. Sekin tosin tukki kun maa oli kuivaa, maatunutta saraturvetta. Lähti lauttamaan koko kyntökerros kun yritti peitellä aurojen tukkeutumismonttuja.
Kylväminen onnistui ok.,mitänyt tänä keväänä puolet piti paikata uusiksi kun ei itänyt lainkaan ja pelto niin perhanan epätasainen,ainakin omalla mittapuulla
Tossa paikkaamista,oikeassa laidassa tienpaikka taaempana olevalle riistapellolle,se kohta hiukan tiiviimpää ja on itänyt syksyllä.

Kuva tältäpäivältä,viikko edellisestä kuvasta. Paikatessa oli kostean nihkeää,sateet pehmittänyt totaalisen velliksi. Muut pellot jo kantoi mutta tässä ei sitovaa juuristoa. Kuva riistapellon laidalta,kyntämätön juolaspatja kantaa hyvin
Tuo lohko oli ainoa minne tuli jälkiä,pahoja tulikin. Ei edes puolipakolla onnistunut,harmittaa kun jäi hehtaaria paria vaille lannoitteet levittämättä.
Raiteet näyttää kuvassa lieviltä mutteivät ole,650mm+20.8...

-
aurauskeppi
JOs on suorakylvökoneita lähellä niin on se kyllä helppo ratkaisu.
Mulla oli nyt myös tuommoinen ongelmalohko. Pellon omistaja oli yhdistänyt 2 vuotta sitten kartalla kolme lohkoa mutta jättänyt työt tekemättä. Vuoden alusta tuli pelto nyt mulle vuokralle ja heti kaivinkoneella ojien putkitukseen. Neljän hehtaarin hyvään savipeltoon liittyi 2 reilun hehtaarin multamaata ja pieni kaista metsää jossa vielä kannot oli maassa. Multamaat kasvaneet juolista viimeiset 5-6 vuotta.
Alkutaipaleellani olen yrittänyt tuolle omistajalle kerran näitä multamaita kylvää ja kesken jäi homma silloisella laahavannastumella, siksi ihan hirvitti sinne meno nytkin. Tarkoituksella jäi viimeiseksi siksikin että lanalla ja lopuksi äkeellä peitellyissä ojanpaikoissa oli irtomaata 15-20 cm. Sade piti saada heti päälle.
Oli melkoinen yllätys kun kylvö kävi täysin ongelmitta rapidilla jossa siis on kuitenkin noita vantaita ihan normaali määrä.
Joku urakoitsija ei kauaa tuherra tuota lohkoasi ja plussana vielä se että voi ruiskutella kylvön jälkeen jos on vielä aihetta. Juuria kun ei nosteta ylös.
Mulla oli nyt myös tuommoinen ongelmalohko. Pellon omistaja oli yhdistänyt 2 vuotta sitten kartalla kolme lohkoa mutta jättänyt työt tekemättä. Vuoden alusta tuli pelto nyt mulle vuokralle ja heti kaivinkoneella ojien putkitukseen. Neljän hehtaarin hyvään savipeltoon liittyi 2 reilun hehtaarin multamaata ja pieni kaista metsää jossa vielä kannot oli maassa. Multamaat kasvaneet juolista viimeiset 5-6 vuotta.
Alkutaipaleellani olen yrittänyt tuolle omistajalle kerran näitä multamaita kylvää ja kesken jäi homma silloisella laahavannastumella, siksi ihan hirvitti sinne meno nytkin. Tarkoituksella jäi viimeiseksi siksikin että lanalla ja lopuksi äkeellä peitellyissä ojanpaikoissa oli irtomaata 15-20 cm. Sade piti saada heti päälle.
Oli melkoinen yllätys kun kylvö kävi täysin ongelmitta rapidilla jossa siis on kuitenkin noita vantaita ihan normaali määrä.
Joku urakoitsija ei kauaa tuherra tuota lohkoasi ja plussana vielä se että voi ruiskutella kylvön jälkeen jos on vielä aihetta. Juuria kun ei nosteta ylös.
-
traktorikuski
- Luokka: yli 200 hv
Nyt se pelto on kylvetty ja oraalla. Kylvin hinatavalla laahavannas tumella niin paljon kun pystyi ja ne ruudut missä oli hirveest juola juuria kylvin kone ylhäällä ja kytkimet "löysällä" silleen et ne syöttävät koko ajan. Multaus varppajyrä äkeellä piikit täysin ylhäällä. Ja jyräys päälle. Onnistumista vielä varmisti sadekuuroja joka ovat tullut n3 päivän välein.