Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Onko kellään minkäänlaista ajatusta, että voisiko traktoriin tehdä itse etujousituksen. Ovat vaan niin kalliita lisävarusteita jo tehtaalta että ei viitsi edes jälkiasennusta kuvitellakkaan.
Aika kova homma voi olla.Tietysti jos Valtran ilmajousiperiaatteella lähtee tekemään,mutta voi tulla melkoiset hommat ainakin semmoisessa traktorissa missä on suora akseli etupäähän.
Hydrauliversiosaa korkeustasosäätimen tekeminen varmaan kans 'kyläsepälle' aika vaativa homma.
Mutta mites sitten kun tuo etuakseli on muuten kiinni tuossa rungossa. Taitaa olla helpompaa oottaa et jonnekin purkamolle tulee se valtran oma airessin mutikka ni lyö sitten väliin ja kompuran keulalle :S Tai on laittamatta ollenkaan ja hommaa ek:n
Jukz kirjoitti:Onko kellään minkäänlaista ajatusta, että voisiko traktoriin tehdä itse etujousituksen. Ovat vaan niin kalliita lisävarusteita jo tehtaalta että ei viitsi edes jälkiasennusta kuvitellakkaan.
Helpommalla pääsee kun vaihdat traktorisi vaikka käytettyyn jossa on valmiina jousitettu etuakseli.
Tieliikenteessä itse tehdyt viritykset saattavat olla turvallisuus riski.
Sepä se. Ajattelinpa vaan kun oli tuota ylimäärästä aikaa siihenkin Mutta eikös ihan toimiva "jousitus" olisi se että hommaisi softdrivella olevan etukuormaimen. Ainakin tuntus toimivalta kaverin hitechissa.
Jukz kirjoitti:Onko kellään minkäänlaista ajatusta, että voisiko traktoriin tehdä itse etujousituksen. Ovat vaan niin kalliita lisävarusteita jo tehtaalta että ei viitsi edes jälkiasennusta kuvitellakkaan.
Jos itse tekee tai asentaa etujousituksen niin se täytyy sitten tyyppihyväksyttää. Muuten voi tulla aikas iso lasku, jos tekele laukeaa ja tulee romua puhumattakaan ihmishengistä...
Huippuhyvän kuormainjousituksen saa tehtyä kolmella typpipallolla (1 ylä-, 2 alajoustolle tai patruunatyyppinen vaimennin) Tähän kun lisää vielä sähkötoimiset venttiilit joilla saa vaimennuksen pois päältä niin on hyvä. Typpipallot nykyisin hinnaltaan n. 100 kipale.
Tuossa mallia kuinka rakennella, ylempi vaaka-akseli yhdistää runkopalkit. alempa menee akseliin, takana kolmiovarret.
lisäkuvia voin ottaa jos antaa aihetta.