Kiekkovannas / suorakylvökone
Valvoja: Farmari-ryhmä
Kiekkovannas / suorakylvökone
Minkä verran palstan lukijoilla kokemusta/näkemyksiä itse rakennetuista kiekkovannas tai suorakylvökoneista? Muistaakseni muutama vuosi sitten oli KM lehdessä yhdestä projektista juttua.
Sellainen projekti itselläni haaveena. Tuli hankittu vanha Tume Turbo josta voisi rakentaa. Miten mahtaisi kyntöauran kiekkoleikkuri toimia kylvövantaan perustana? Luulis että olisi tarpeeksi tukeva ja kestävä. Voisi olla jopa valmiiksi jousituksella varustettu.
Mistä löytyisi edullisesti suurempi erä kiekkoleikkureita, vaikka käytettyjä?
Sellainen projekti itselläni haaveena. Tuli hankittu vanha Tume Turbo josta voisi rakentaa. Miten mahtaisi kyntöauran kiekkoleikkuri toimia kylvövantaan perustana? Luulis että olisi tarpeeksi tukeva ja kestävä. Voisi olla jopa valmiiksi jousituksella varustettu.
Mistä löytyisi edullisesti suurempi erä kiekkoleikkureita, vaikka käytettyjä?
Auran kiekkoleikkuri voi olla liian suuri suorakylvökoneen vannaskiekoksi. Sillä ei välttämättä saa viiltoa tarpeeksi matalaan ja leikkaus teho on heikko. Kannattais varmaan teettää sopivan kokoiset kiekot jossain levyntyöstökeskuksen omaavalla pajalla tarkoitukseen sopivasta teräksestä. Varaosana ostaessa vannaskiekot on törkeän kalliita.
Onkos joku tuumaillut tuollaisen tekoa sokerijuurikasharasta? Ainakin sellaisessa jolla nuoruudessa harailtiin oli lievästi kuppimaiset kiekot ja hanhenjalkaterät jousitetuissa kiinnikkeissä, joku voi muistaa merkinkin (olisikohan hara merkkinen?). Luulisi löytyvän käytettynä kun on tuo jurtin kasvatus vähenemässä.
-e-
-e-
Re: Kiekkovannas / suorakylvökone
Jos haluaa hyvät niin kannattaa katsoa tehtävään sunniteltuja leikkureita.MarkusT kirjoitti: Mistä löytyisi edullisesti suurempi erä kiekkoleikkureita, vaikka käytettyjä?
http://www.greatplainsmfg.com/products/ ... onent.html
http://www.khartindustries.com/index.html
http://www.cross-slot.com/page.php?7
Mutta nämä eivät ole niitä edullisimpia.
-
Reissumies
- Luokka: yli 200 hv
Samalla vaivalla kun tekee oman koneen löytää varmaan kumppanin kustannuksia jakamaan. Ostaapi sitten porukkaan tehdastekoisen koneen, ja opettelee suorakylvöä, eikä koneen valmistusta. Tietysti jos haluaa opetella koneenvalmistusta, niin se on eri juttu...
Vaikka oon itsekin tuota samaa joskus miettinyt...
Taidanpas muuten kysäistä ensi viikolla, mitä tuollainen täydellinen vannasyksikkö maksaa Amerikoissa... On ollut mielessä usein!
Asiasta toiseen... tilasin muuten Cross Slotin sivuilla tarjolla olevat sikahintaiset opukset, koska luoteis Usa:n Cross Slott dealer ( on meillä Ameriikan reissussa matkakohteena ) Frank Wolf sitä mulle jo syksyllä suositteli. Täytyy lueskella kunhan ehtii.
Vaikka oon itsekin tuota samaa joskus miettinyt...
Taidanpas muuten kysäistä ensi viikolla, mitä tuollainen täydellinen vannasyksikkö maksaa Amerikoissa... On ollut mielessä usein!
Asiasta toiseen... tilasin muuten Cross Slotin sivuilla tarjolla olevat sikahintaiset opukset, koska luoteis Usa:n Cross Slott dealer ( on meillä Ameriikan reissussa matkakohteena ) Frank Wolf sitä mulle jo syksyllä suositteli. Täytyy lueskella kunhan ehtii.
Vanhassa Profissa, ehkä pari vuotta sitten oli juttua C-S:stä. En lukenut juttua tarkemmin, mutta mieleen jäi 3m:n koneen veturina ollut 8000srj:n JD. Ilmeisesti vetotehoa/painoa tosiaan tarvitaan.
Mulla on muuten tiedossa suorakylvökoneen rakentaja, joka myös tarvisi kiekot. Jos joku suunnittelee kiekkojen yhteishankintaa/teettämistä niin kaverin yhteystiedot saa multa.
Mulla on muuten tiedossa suorakylvökoneen rakentaja, joka myös tarvisi kiekot. Jos joku suunnittelee kiekkojen yhteishankintaa/teettämistä niin kaverin yhteystiedot saa multa.
KHart industries tarjosi kiekkoyksikköä alkaen $535,- Lupasivat siihen 15% alennusta.
Tällainen löytyy myös http://www.burrells.net/drill_conversions.mydop. Kuvien perusteella kevyemmän näköinen. Hinta alkaen $175. Soitin sinne ja lupasivat lähettää lisätietoa ja mittakuvia sähköpostilla lähipäivinä.
Tällainen löytyy myös http://www.burrells.net/drill_conversions.mydop. Kuvien perusteella kevyemmän näköinen. Hinta alkaen $175. Soitin sinne ja lupasivat lähettää lisätietoa ja mittakuvia sähköpostilla lähipäivinä.
-
Reissumies
Linkku Woortilla ja Versailitella tää mun tuntema isäntäkin CS:ään vetelee. En tiiä koosta, mutta isoja ovat. Täytyypä kysellä ensi viikolla vetotehon tarpeesta. Vierestä katsoen kulki kevyesti, kuten vannasrakenteestakin voisi kuvitella. Todella helpon oloisesti... CS:hän on suunniteltu reilulle ajonopeudelle (16 km/h) joka selittänee osan voimantarpeesta?
Jenkkilän hinnoista kannattaa muistaa se, että myyntivero tulee ilmoitettuihin hintoihin päälle. Paitsi ulkomaankaupassa jossa sitä ei makseta lainkaa...käytännössä joskus hankala saada toteutettua.
Jenkkilän hinnoista kannattaa muistaa se, että myyntivero tulee ilmoitettuihin hintoihin päälle. Paitsi ulkomaankaupassa jossa sitä ei makseta lainkaa...käytännössä joskus hankala saada toteutettua.
175 taalan hintaset vantaat alkaa jo pienviljelijää kiinnostamaan!MarkusT kirjoitti:KHart industries tarjosi kiekkoyksikköä alkaen $535,- Lupasivat siihen 15% alennusta.
Laitappa sitten lisätietoja niin saadaan kunnon kimppatilaus aikaan.
Itse asiassa tilasin jo sieltä Burrellilta. Ovat nyt matkalla, saas nähdä tuleeko ajoissa perille jotta niitä ehtisi vielä tänä keväänä käyttää.
Tähän saakka on firma antanut tosi hyvää palvelua. Kaikkiin kysymyksiin on vastattu nopeasti ja dokumentointi tuli jo postissa. Maksu hoitui kätevästi luottokortilla.
Tähän saakka on firma antanut tosi hyvää palvelua. Kaikkiin kysymyksiin on vastattu nopeasti ja dokumentointi tuli jo postissa. Maksu hoitui kätevästi luottokortilla.
-
traktorikuski