Pellon vuokraus ja tilatuki

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Mmaki1
Luokka: Puutarhatraktori

Pellon vuokraus ja tilatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Mmaki1 »

Käsittääkseni lypsykarjatiloilla (ja muillakin tiloilla) on tilatuen arvoa korottavia lisäosia ja nämä säilyvät vaikka karjasta tilalla luovuttaisikin. Jos nyt viljanviljelijänä vuokraan tai ostan peltoa lopettavalta karjatilalta niin siirtyvätkö nämä lisäosat pellon mukana minulle?

Jos näin on niin on melko tärkeätä tietää vuorkrattavan pellon tilatuen arvo jo ennen tarjouksen tekemistä!

Mitähän suuruusluokkaa nuo lisäosat ovat eri tuotantosuunnissa suurinpiirtein?
Sepe
Luokka: >500hv

Re: Pellon vuokraus ja tilatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Mmaki1 kirjoitti:Käsittääkseni lypsykarjatiloilla (ja muillakin tiloilla) on tilatuen arvoa korottavia lisäosia ja nämä säilyvät vaikka karjasta tilalla luovuttaisikin. Jos nyt viljanviljelijänä vuokraan tai ostan peltoa lopettavalta karjatilalta niin siirtyvätkö nämä lisäosat pellon mukana minulle?

Jos näin on niin on melko tärkeätä tietää vuorkrattavan pellon tilatuen arvo jo ennen tarjouksen tekemistä!

Mitähän suuruusluokkaa nuo lisäosat ovat eri tuotantosuunnissa suurinpiirtein?
Komissio ei ole vieläkään hyväksynyt Suomen tilatuki systeemiä... Joten Oikeaa vastausta ei ole.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv

Re: Pellon vuokraus ja tilatuki

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

Mmaki1 kirjoitti:
on melko tärkeätä tietää vuorkrattavan pellon tilatuen arvo jo ennen tarjouksen tekemistä!
Voi ottaa tuon melko sanan pois, on se tiedettävä, kuten myös ympäristötukikelpoisuudet ja muut lohkon ominaisuudet.

Nuo lisäosat riippuu mm. maitokiintiön määrästä suhteessa pinta-alaan. Ne on parempi lukea paperista, laskeminen muuten on aika mahdotonta. Lisäosat myös häipyy vähitellen, tasatukea kohden mennään. Menee vähitellen niin monimutkaiseksi nämä hommat, että pitäisi olla manageri hoitamassa maanhankintaa. Keinottelijoille tämä on kyllä mukavaa aikaa.
Peltojenmies
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Peltojenmies »

onko tullut uutta tietoa tukioikeuksien saajasta? mun isän kotitilalla on meidän peltoja jotka on vuokralla toisella viljelijällä pitkän matkan takia. vuokrasopimus loppuu tämän vuoden lopussa. jääkö tukioikeudet meille vai pystyykö kyseinen viljelijä siirtämään tukioikeudet omille raivioilleen? on kuitenkin kyse n.16ha:sta.
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Minun tietojeni mukaan tukioikeuksien omistus ja hallinta ovat ja pysyvät sillä joka niiden vahvistamista on viime vuonna hakenut.
Ei mene yksiin meikäläisen oikeuskäsityksen kanssa.
Homma on sitten ihan kiinni ihmisten välisestä hyväntahtoisuudesta...
Peltojenmies
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Peltojenmies »

eli vuokralainen saa meidän peltojen tukioikeudet itselleen jos on tarpeeksi härski :evil:
aurauskeppi

Lukematon viesti Kirjoittaja aurauskeppi »

Just.
Minä jään ilman tukioikeuksia 2,9 ha:n alalta.
Onneksi suurin osa ihmisistä ajattelee hiukan asiallisemmin ja laajemmin tätä asiaa. Huonoimmassa tapauksessa tuo ala olisi ollut ~35 ha.
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Minulla on peltoja vuokralla ja vuokrasopimus loppuu keväällä, jolloin on tarkoitus ottaa pellot omaan viljelyyn. Maaseutusihteeri sanoi tuossa pari päivää sitten ainakin silleen että jos nykyinen vuokralainen ei halua jostain syystä luopua tukioikeuksistaan tuon 3 ha osalta, niin TE-keskukselta voi hakea itselleen tukioikeuden noille maanrieskoilla siit huolimatta.
Vastaa Viestiin