Käytävämatot

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Valvoja: Farmari-ryhmä

tikkakosken mannekiini
Luokka: Polkutraktori

Käytävämatot

Lukematon viesti Kirjoittaja tikkakosken mannekiini »

Onko kokemuksia käytävämatoista? Onko merkeissä eroja? Ja jos mattoja ei ole, niin aijotko harkita niitä? Maksaako matot ittesä takasi?
Mattojen sanotaan tuovan laitumen pehmeyden pihattoon. Liukastelu loppuu ja traumaattiset sorkkasairaudet. Lehmät liikkuu aktiivisesti ja hyppii kiimassa. Mattoja on myös kehuttu lypsyasemilla.
Onko nämä jutut mielestäsi puppua ja myyntimiesten puheita vai onko niissä totuuden siemen?
AP
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja AP »

On matot eläimille hyväksi. Niillä poistetaan yksi ongema (ainaki) mutta tilalle tulee asioita jotka pitää huomata ja osata hoitaa. Sorkkien kuluminen ainaki hidastuu huomattavasti, jolloin sorkkahoitajan tulisi käydä se vähintään kaks kertaa vuodessa kylässä.

Sitä en osaa sanoa, onko se liiottelua päällystää pehmeällä kumilla koko navetta. Itelleni niin ei tuu.
Tormala
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Tormala »

Hyväksi todettu on lantakäytävien kumimatot. Avoraappa systeemillä köysikoneet vetävät käytävät puhtaiksi 4-6 kertaa päivässä päätykouruun. Lypsyasema ritiläpalkilla ja poikkikäytävät karkealla betonilla. Lypsyasemalle tullessa lehmät ihmettelevät kovaa alustaa.

Liukastalu loppunut kokonaat ja eläimet liikkuvat paremmin ja enemmän. Kiimantarkkailu helpottunut siinä mielessä, että hyppely on lisääntynyt.

Sorkat tulisi hoitaa vähintään 2 kertaa vuodessa, mutta tämäkin niin lehmäkohtaista tuleeko ongelmia jne...

Mattojen kiinnitykseen kannattaa panostaa. Kokemusta on kun raappa lähtee peruuttamaan päätykourun päältä ja pureutuu maton alle. Onneksi kone säädetty ja varoke laukesi.
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

Itse en laita koko navettaa kumipinnalle, mutta paikkoja mihin kannattaa panostaa ovat lypsyasema, ruokintakäytävä etusorkkien kohdalta ja odotusalue, jos semmonen on.
Juha

Lukematon viesti Kirjoittaja Juha »

Itellä on käytävillä, kokoomatilassa ja asemalla matot lattiassa. Yhdyskäytävällä on pelkkä ritilä ja siihen en oo laittamassa mattoja.
Sorkkahoitajaa tosiaan pitää käytttää muutama kerran enempi vuodessa, koska ne sorkat ei kulu niin nopeasti, mutta lehmät liikkuu paremmin, kiimat näkyy paremmin, koska hyppivät enempi kun jalat ei luista.
Ennen kuin lehmät oppivat matoilla kävelemään niin vähän on liukastelemista ja välillä kun rupee muutama juoksemaan käytävää päästä päähän mutta ei ole ollut mitään revähdyksiä enää mattojen aikaan.
Maalaispoika
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Juha kirjoitti:Itellä on käytävillä, kokoomatilassa ja asemalla matot lattiassa.
Minkälaista ja -merkkistä käytävä mattoa se on? Meillä rupeaa lypsyaseman pinnoite olemaan entinen (surullisen kuuluisaa Solmasteria) ja olen ajatellut korjata sen laittamalla maton siihen päälle. Asemaa kuitenkin käytetään kahdesti päivässä ja siksi uuden pinnoitteen laittaminen on melko mahdotonta.
Juha

Kraiburg kura matot.
http://www.sktoy.fi/esitteet/kura.pdf suora osote esite sivulle.

Meillä on käytävillä mattosa aina kiinni 8 ruuvilla ja kokoomatilassa ja asemalla laitettiin vain reunoista kiinni, koska tulevat kuitenkin toisiinsa kiinni ja siellä ei kule paskakone.
Maalaispoika
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Pellonpajakos noita Kraiburgeja myy? Paljonko kustantaa neliöltä ja saako niitä määrämittaisina?
Tormala

Lukematon viesti Kirjoittaja Tormala »

Pellonpaja myy monenlaista mattoa ja saa määrämittaisena ja levyisenä.
Juha

Suomen karjatilatarvike ja pellonpaja myy ainaki nuita samoja mattoja ja en muista oliko lavalillaki samat matot vai jokos sillä oli er merkkiset, mutta aina ne tulee määrämittasina. Neliöhintaa en kyllä muista, mutta kannattaa ottaa monelta se tarjous, laitettiin ite ni sillon oli jonniinlaiset erot nuissa hinnoissa vaikka samoja mattoja myyvät eri nimellä.
tikkakosken mannekiini
Luokka: Polkutraktori

Lukematon viesti Kirjoittaja tikkakosken mannekiini »

Jussi T. kirjoitti:Itse en laita koko navettaa kumipinnalle, mutta paikkoja mihin kannattaa panostaa ovat lypsyasema, ruokintakäytävä etusorkkien kohdalta ja odotusalue, jos semmonen on.
Etusorkkien kohdalta?? kuullostaa kohtalokkaalta, miksi ei takasorkkien?? Oon nähny kuvia, missä vain osa käytävästä on päällystetty matolla, kaikki lehmät oleilee sinä maton päällä ja sitten syntyy vaan ylimäärästä stressiä. Mattoidean isä Wandel on sanonu että kaikki lattiapinnat tulisi päällystää, siinä varmaankin voi jättää poikkikäytävät ottamatta lukuun. Sen mukaan lehmille on stressaavaa kun käytävän pinnoite vaihtelee. Yks sorkanhoitaja sano, että matto pitäs olla kaikilla käytävillä, koska muuten lehmäliikenne painottuu vain mattoalueelle. Olen nähnyt tämän itse, kaikki lehmät oleili päällystetyllä ruokintakäytävällä ja ei ketään makuuparsikäytävällä, ei edes kioskilla. Mutta jokaisella on omat mielipiteet mattojen paikoista.
Tuosta sorkka-asiasta vielä, että minusta sorkat pitäisi hoitaa minimissään 2 kertaa vuodessa, olkoon mattoja tai ei! Sorkkia hoidetaan siksi, että ne pysyis kunnossa ja että tuotostaso pysyy ylhäällä eikä siksi että kun on pakko. Omaa hyötyähän sillä tavoitellaan. Mitä minä on kuullu juttua, niin ei se sorkanhoidon määrä tule niin paljoa lisääntymään, kuin pahimmillaan kuvitellaan.

Kraiburgin mattoja myy Suomessa Pellonpaja, Pelma ja SKTT. Delavalilla on omat härdellinsä. Joku väitti minulle, että koska delavalin matto on rullatavaraa, niin muutamassa vuodessa se venyy muodottomaksi. liekköhän tämä totta.. Koska kraiburgin matot on koottu paloista tällaista venymistä ei pääse tapahtumaan. :roll:
Jussi T.
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Jussi T. »

tikkakosken mannekiini kirjoitti: Etusorkkien kohdalta?? kuullostaa kohtalokkaalta, miksi ei takasorkkien?? Oon nähny kuvia, missä vain osa käytävästä on päällystetty matolla, kaikki lehmät oleilee sinä maton päällä ja sitten syntyy vaan ylimäärästä stressiä. Mattoidean isä Wandel on sanonu että kaikki lattiapinnat tulisi päällystää, siinä varmaankin voi jättää poikkikäytävät ottamatta lukuun. Sen mukaan lehmille on stressaavaa kun käytävän pinnoite vaihtelee. Yks sorkanhoitaja sano, että matto pitäs olla kaikilla käytävillä, koska muuten lehmäliikenne painottuu vain mattoalueelle. Olen nähnyt tämän itse, kaikki lehmät oleili päällystetyllä ruokintakäytävällä ja ei ketään makuuparsikäytävällä, ei edes kioskilla. Mutta jokaisella on omat mielipiteet mattojen paikoista.
--Harvemmin näkee lehmien palloilevan makuuparsikäytävällä, jos parret ovat kunnolliset. Parsipeti ja oikein säädetty niskaputki, ei rojua pääntiellä, riittävän pitkä parsi. Ammut vaan kävelee parteen ja panee maate. Seisoskelu makuuparsikäytävällä kielii huonosta parresta. Eri asia, jos kioskiruokinta. Ainakin kioskin kohdalla oltava matto.
Muutenhan tämä on kustannuskysymys, 100 lehmän 2+2rivisessä kustannus koko navetan kumipäällystyksessä on 22-24000€ eli 220-240€/lehmäpaikka.
Ruokintakäytävä voisi tietysti olla kumipäällysteinen kokonaan, etusorkkien kohta ideana on peräisin kanadalaisten cow comfort-jutuista. Syödessä paino kohdistuu pääosin etujalkoihin ja lehmä nojaa enemmän eteen (ja syö enenmmän) tuntiessaan jalasijat tukevammiksi. Toisaalta uritettu betoni kuivuu nopeammin kuin kumimatto lannanpoiston jälkeen.

Tuosta sorkka-asiasta vielä, että minusta sorkat pitäisi hoitaa minimissään 2 kertaa vuodessa, olkoon mattoja tai ei! Sorkkia hoidetaan siksi, että ne pysyis kunnossa ja että tuotostaso pysyy ylhäällä eikä siksi että kun on pakko. Omaa hyötyähän sillä tavoitellaan. Mitä minä on kuullu juttua, niin ei se sorkanhoidon määrä tule niin paljoa lisääntymään, kuin pahimmillaan kuvitellaan.
Sorkat on hoidettava tuo kaks kertaa joka tapauksessa, en lähtis sillä perustelemaan mattojen käyttämättömyyttä. Sen sijaan ostokustannus on kohtuullisen suuri ja käyttöikä lyhyt, varsinkin raapan alla. 10 vuotta on jo aika pitkä aika eikä näistä matoista ole vielä niin pitkää kokemusta, että taloudellinen kannattavuus olisi selvää. Lypsämällä ne matot on maksettava......
Vastaa Viestiin