Lannankäytöntehostamissopimuksista

Yleinen keskustelua kotieläinten tuottamisesta. Kaikki eri kotieläinmuodot.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Klasu
Luokka: yli 100 hv

Lannankäytöntehostamissopimuksista

Lukematon viesti Kirjoittaja Klasu »

Uusi navetta alkaa jo vihdoin toimia täydellä teholla, samoin paskantuotantokin. Pitäs vissiin lannankäytöntehostamissopimuksia ehotella naapureille. Omille pelloille kun ei mahdu kuin puolet tulevasta lantamäärästä. Onneksi suusanallisia neuvotteluja on jo käyty.

Mitenkäs foorumilaiset on asiaa harrastanu; onko pitäny antaa lanta ilman vai ootteko saaneet jopa hiukan korvaustkin paskasta ( esim. lannan typen mukaan) vastaanottajahan saa sen vajaa 65 euroa/ha vastaanottamastaan tavarasta.
O.J.
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Mulla semmonen muistikuva, että tulevaisuudessa vastaanottajan tuki ois 99€/ha. En tiedä, että onko siitäkään mitään päätöksiä.
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

O.J. kirjoitti:Mulla semmonen muistikuva, että tulevaisuudessa vastaanottajan tuki ois 99€/ha. En tiedä, että onko siitäkään mitään päätöksiä.
On siitä,uudet sopimukset saa tuon ja vanhat,voimassa olevat jatkaa sillä 65€:lla :evil:

Enpä ole kuullut kenenkään maksavan pskasta,luomutilat ehkä mikäli tarjontaa vähänlaisesti. Täälläpäin toisinpäin,ennemminkin se maksaa kenen pskaa ajetaan kun tarjontaa on... Tosin kukaan maksa mutta ennemmin näin päin,kuten sullekin,ongelmajätettä sen jälkeen mikä ei omille pelloille mahdu. Energian tuottaminen kannattavasti normi 100-200ey tilatasolla utopiaa,toistaiseksi.

Käytäntö pskarallissa sellainen että tuen saa se joka paskan ajaa pellolle,on sitte isäntä itte tai vastaanottaja. Eli kumpikin pärjää sama miten asiaa pyörittelee,joko työmäärän vähenemisenä tai lannoitusvaikutuksena. Itte ajan omille pelloille pskaa jonkinverran,saa omalle kalustolle työtä. Palkka ei tosin kummoinen normilevitysmäärillä joten hehtaareja oltava paljon pskan määrään nähden...
Peräkammarin-poika
Luokka: Hevosaura

Lukematon viesti Kirjoittaja Peräkammarin-poika »

Naapuri ajaa paskaansa meijän pelloille eikä ota maksua. On hyvillään kun pääsee eroon (60 lehmää/ vaille 40ha peltoa).

Ite saan lannankäytön tehostamisen tuen ja säästän pitkän pennin apulannoissa. Tästä tyytyväisenä olen antanut naapurille kuorman puintikosteita kauroja joka syksy ilmaiseksi.
Maalaispoika

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Karjalaine kirjoitti:Naapuri ajaa paskaansa meijän pelloille eikä ota maksua. On hyvillään kun pääsee eroon (60 lehmää/ vaille 40ha peltoa).
Mä olen tehnyt ittekin samalla tavalla, eli en ole ottanut maksua ajamastani lietteestä naapurille ja naapuri on saanut tuen. Korvaukseksi olen sitten saanut vuoden palaturpeet ilmaiseksi, kun naapurilla on myös turveurakointia. Lisäksi olen myös ostanut samaiselta naapurilta rehuviljaa. Ainakin sanoo tykkäävänsä kovasti, kun saa lähelle tuoda viljakuormat, eikä tartte lähtiä kaupan pihalle jonottamaan.

Toinen vastaanottotila on vastaavasti hoitanut korvauksensa nestemäisinä Viron tuliaisina :D , viime syksynä oli tosin puhetta, että hänkin antaisi jonkun viljakuorman korvaukseksi ajamisesta.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Mulla naapuri haluaa korvauksen levityksestä, kun tällä aluella noita luovuttajia ei pahemmin oo.
Lupasin maksaa (siis hyvittää ruiskutuslaskusta) x euroa/kuorma. Mikä olis sopiva hinta kuormauksesta ja levittämisestä/kuorma. Kuormat on 12-13 mottia, uus Jeantilin kärry. Ajomatkat on 0,3-2 km.
Oisko 25 e/satsi?
Joomies
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Joomies »

Korvaus kuulostaa äkkiseltään riittävältä, kun huomioidaan ajomatka = noin 2 kuormaa tunnissa. Eli noin 50 €/tunti ja pääsee lannastaan eroon.
Tapahtuuko levitys vielä kasvustoon? siis vähän rauhallisempaan aikaan kun ennen kylvöä.
Rubinjo
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Rubinjo »

Pääasiassa ennen kevät- ja syyskylvöjä on aateltu levittää.
Vastaa Viestiin