Fiat 680 dth

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Toyoman42
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Toyoman42 »

Ei sillä siis tosta vaan ohi mennä 110:stä mut kun on sama matka (10km) ajettavana, molemmat koneet tyhjiä, ni 680 meni aavistuksen verran nopeempaa, ero ei perillä ollu mikään valtava! kierroksia ottaa sen 3000 rpm! En tiä tosta 110:stä meneekö se 40km/h? vm.-04! ainaki ohjekirja lupailee sellasen siirtonopeuden?

Mitäs ihmeellistä siinä on et 680 H- mallis on carraron etuakseli? kertokaa mullekkin, tietääkseni 680:jä on ainakin kolmella eri etuakselilla!
Fiatagri
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Fiatagri »

Onko nuissa80-sarjan koneissa se neliveto semmonen stnan ulvoja,niinku 90-sarjalaisissa :?: Meinasin tulla kuuroks kun oli sorakuorma perässä ja liukasta,en viittiny ajaa ilman nelivetoa jos menee risteykset hirveessä luisussa mettään..Alkaa vtmaa se ainanen kviikviiiiii,kviikvii ääni,mikä kuuluu nelivedosta...
Toyoman42

Ei meil kyl mitään kviikvii ääniä kuuluu? Mut ujellus on niin ..piip.. isoissa nopeuksissa! siis neliset päällä!
koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Toyoman42 kirjoitti:Ei sillä siis tosta vaan ohi mennä 110:stä mut kun on sama matka (10km) ajettavana, molemmat koneet tyhjiä, ni 680 meni aavistuksen verran nopeempaa, ero ei perillä ollu mikään valtava! kierroksia ottaa sen 3000 rpm! En tiä tosta 110:stä meneekö se 40km/h? vm.-04! ainaki ohjekirja lupailee sellasen siirtonopeuden?

--no joo,jos 110 ei ota ihan täyttä kierroslukua ja 680 H malli 3000 niin voihan ne aika tasan kait kulkea.

Mitäs ihmeellistä siinä on et 680 H- mallis on carraron etuakseli? kertokaa mullekkin, tietääkseni 680:jä on ainakin kolmella eri etuakselilla!
-kyllähän 680:ssa on vissiin tosiaan kolmea erilaista akselia mutta Carraroa ei kyllä mun tietääkseni ole siihen tehdas koskaan laittanu.En ainakaan ole nähnyt.Toi väite kaipais kyllä valokuvan tuekseen,ei muuten mene perille.
Hemmo Raunio
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Hemmo Raunio »

Fiatagri kirjoitti:Onko nuissa80-sarjan koneissa se neliveto semmonen stnan ulvoja,niinku 90-sarjalaisissa :?: Meinasin tulla kuuroks kun oli sorakuorma perässä ja liukasta,en viittiny ajaa ilman nelivetoa jos menee risteykset hirveessä luisussa mettään..Alkaa vtmaa se ainanen kviikviiiiii,kviikvii ääni,mikä kuuluu nelivedosta...
Johtuisko siitä, että etupään ja takapään välitykset on niin paljon erilaiset, että rattaissa on kova kuormitus päällä? Sorakuorman aisapaino pahentaa tilannetta, kun se laskee takapäätä ja nostaa etupäätä.
Fiatagri
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Fiatagri »

Vakio kumit tuas on,ainaki tietääkseni :roll:
mika

Lukematon viesti Kirjoittaja mika »

80 ja 90 sarjan koneet vinkuu nelikko päällä. kuuluu asiaan.

110:ssä oli nelikon/lukon käyttö paljon hankalampaa kun 80 sarjan koneissa. 110:sä ei tahtonut saada nelkikkoa pois päältä millään.
päälle aina hirveellä rutinalla.

lukko oli myös pirun ikävä käyttää, tosi jäykkä.

780:ssä ja 680:ssä lukko ja nelikko toimi nätisti.
------------------
´

1983 780 kulki 3200 kierroksella samoihin kuin 110-90. yli 2900 menevät kierrokset on liikaa noille moottoreille, ei pysy venttiilit matkassa.

mitkäs 3 akselia niissä sitte on ollu? luottele. mulle tulee äkkiseltään mieleen 3 akselia 680:n alla.

carraroa fiiatti ei ole ikinä käyttänyt. fiiatti teki aina omat akselinsa. uusissä nyykkäreissäkin on saman akselitehtaan tuotteet ja ulospäin saman näkösiä kun 80 luvun akselitkin.
forssu
Luokka: yli 300 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja forssu »

mika kirjoitti:110:ssä oli nelikon/lukon käyttö paljon hankalampaa kun 80 sarjan koneissa. 110:sä ei tahtonut saada nelkikkoa pois päältä millään.
se nelikko tulee kuin itsestään pois päältä kun pikkasen viittii peruuttaa,ei tarvi nostaa kuin vipu ylös ja mitään voimaa eitarvita
Toyoman42

mika kirjoitti:80 ja 90 sarjan koneet vinkuu nelikko päällä. kuuluu asiaan.

110:ssä oli nelikon/lukon käyttö paljon hankalampaa kun 80 sarjan koneissa. 110:sä ei tahtonut saada nelkikkoa pois päältä millään.

lukko oli myös pirun ikävä käyttää, tosi jäykkä.

780:ssä ja 680:ssä lukko ja nelikko toimi nätisti.
------------------
´

1983 780 kulki 3200 kierroksella samoihin kuin 110-90. yli 2900 menevät kierrokset on liikaa noille moottoreille, ei pysy venttiilit matkassa.

mitkäs 3 akselia niissä sitte on ollu? luottele. mulle tulee äkkiseltään mieleen 3 akselia 680:n alla.

carraroa fiiatti ei ole ikinä käyttänyt. fiiatti teki aina omat akselinsa. uusissä nyykkäreissäkin on saman akselitehtaan tuotteet ja ulospäin saman näkösiä kun 80 luvun akselitkin.
Mulle on viiatti miehet / oma äijä sanonu et etu-akseli on carraron tekemä! varmaa alkuperää en tiä?
Se on kuitenki varmaa et se on järein etu-akseli mitä oon 68hv:ses rattoris nähny!
Meillä noi venat on ainaki toistaseks pysyny ihan hyvin matkassa!
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

carraroa fiiatti ei ole ikinä käyttänyt. fiiatti teki aina omat akselinsa. uusissä nyykkäreissäkin on saman akselitehtaan tuotteet ja ulospäin saman näkösiä kun 80 luvun akselitkin.[/quote]

--Yks myyntimies väitti 80-luvulla,että Fiatin tehdas teki valuja Carrarolle.Tämän huhun todenperäisyydestä en tiedä.Olisko tää puhe kääntyny toistapäin jossain ja alettiin väittäänkin Carraron tehneen akseleita Fiatille.Mä olen kyllä nyt Mikan kans samaa mieltä edelleen,Fiiu on aina tehyt etuakselit itse.680:ssa on mun tietääkseni ollu ulospäin kahden sortin akselikoteloa,jälkimmäistä taisi olla hammaslukolla ja tavallisella lukottomalla tasauspöyrästöllä.Mulla oli aikanaan 78 vuoden 680 siinä oli kevyempi akselisto ilman lukkoa.Ei siitäkään mitään meillä ollessa hajonnut.

Mulle on viiatti miehet / oma äijä sanonu et etu-akseli on carraron tekemä! varmaa alkuperää en tiä?
Se on kuitenki varmaa et se on järein etu-akseli mitä oon 68hv:ses rattoris nähny!

--ei kaikkien 'tietäjien' edes oman isukin tiedot ole aina välttämättä oikeita...
Toyoman42

koivumaki kirjoitti:carraroa fiiatti ei ole ikinä käyttänyt. fiiatti teki aina omat akselinsa. uusissä nyykkäreissäkin on saman akselitehtaan tuotteet ja ulospäin saman näkösiä kun 80 luvun akselitkin.
--Yks myyntimies väitti 80-luvulla,että Fiatin tehdas teki valuja Carrarolle.Tämän huhun todenperäisyydestä en tiedä.Olisko tää puhe kääntyny toistapäin jossain ja alettiin väittäänkin Carraron tehneen akseleita Fiatille.Mä olen kyllä nyt Mikan kans samaa mieltä edelleen,Fiiu on aina tehyt etuakselit itse.680:ssa on mun tietääkseni ollu ulospäin kahden sortin akselikoteloa,jälkimmäistä taisi olla hammaslukolla ja tavallisella lukottomalla tasauspöyrästöllä.Mulla oli aikanaan 78 vuoden 680 siinä oli kevyempi akselisto ilman lukkoa.Ei siitäkään mitään meillä ollessa hajonnut.

--ei kaikkien 'tietäjien' edes oman isukin tiedot ole aina välttämättä oikeita...[/quote]

Totta puhut, ei nuista tietäjistä oikeesti aina tiä, ku toinen sanoo sitä ja toinen tätä!
Täytyy nyt kyllä myöntää et oon sit ollu väärässä! onneks tämäkin asia on ny korjattu :)
mika

carraro on aivan eritehdas. fiiulla ja carrarolla ei mitään yhteistä. italiassahan tehdään paljon voimansiitoja, eli tehtaita löytyy. joku kait ajatellu automaattisesti että jos carraro ja fiiu on italiasta on se sama tehas...
------------

akseleita löytyy se litteenapanen vanha ilman lukkoa. sitte 2 saman näköstä, uudemmassa lukko.

ei ne mitään hirmuvahvoja ole. kyllä nekin hajoaa. kokemusta on. mutta sen aikasten kestävimmästä päästä. valmet 1102-1203 naf ja zetor crystalin akselit on kestävempia ja huomattavasti järeempiä.
Toyoman42

Kaiken saa rikki!
mika

Toyoman42 kirjoitti:Kaiken saa rikki!
***kyllä. lukoton 80luvun alun akseli kestävin. 82 alkaen lukko, sen saa kyllä helpostikkin rikki jos etukuormain. vetoakselit sieltä yleensä menee, mutta myös planeetan kehäpyörä voi hajota.

680:sta kaatui napa alle kun olkatappi petti. samasta vehkeestä meni kehäpyörä. noh. tunteja oli ja keulalla iso bertta.

yllättäen kaikkien sorsima valmet 805:n carraro meni pienemmillä remonteilla. siitäkin tippu napa pari kertaa. ensin petti laakerin ulkokoolinki=napa putosi kun keulanousi taivaalle mettänosturin kanssa. toisella kerralla meni olkatapin pultit alapäästä poikki. muuten se akseli kesti ongelmitta lähes 15000h asti.
----------
Vastaa Viestiin