Onko turhaa haaveilua??
Valvoja: Farmari-ryhmä
Itse luulen että ongelma ei niinkään tule noista kasvatustiloista kun niihin saa tukea ja edullista lainaa niin siltä osin varmasti mahdollinen. Mutta ongelma on pelto tuollaisen 60-80ha ostaminen ei liene mitenkään mahdollista ja vuokraaminenkin on kyllä kun lottoa pelaisi. Maatalouskalustokin kustannukset saa pidettyä kurissa jos urakoitsijoita käytettävissä sekä intoa vähän halvemmilla koneilla pelata. Mutta sanoisin että ongelma tulee tuosta pellosta. Mutta laskinta pitää osata käyttää ja työtä ei pidä pelätä, turhia lomiakaan tuskin tarvitsee pitää.956XL kirjoitti:No ei niillekkään kasvatustiloja ilmatteeks saa.
Jos nyt totta puhutaan niin aika suuruudenhullua aloittaa tyhjältä pöydältä.. Mitäs sitten jos se innostus hetken päästä lopahtaa, ei olekkaan niin mukavaa hommaa välttämättä kuin ajatteli..?
Etsi vaan jokin kehityskelpoinen tila ja isäntä..
Totta. MUTTA mikäli halukkuutta hieman syrjäisempäänkin tilan sijaintiin,itä/pohjois-suomesta löytyy edullista maata mutta pirstaleina. Muutenkin laajentaminen joskus tulevaisuudessa paljon vahvemmalla pohjalla kuin "maatalousalueilla" joissa kilpailu kaikesta kovaa eikä vähiten pellosta.Radon kirjoitti:
Itse luulen että ongelma ei niinkään tule noista kasvatustiloista kun niihin saa tukea ja edullista lainaa niin siltä osin varmasti mahdollinen. Mutta ongelma on pelto tuollaisen 60-80ha ostaminen ei liene mitenkään mahdollista ja vuokraaminenkin on kyllä kun lottoa pelaisi. Maatalouskalustokin kustannukset saa pidettyä kurissa jos urakoitsijoita käytettävissä sekä intoa vähän halvemmilla koneilla pelata. Mutta sanoisin että ongelma tulee tuosta pellosta. Mutta laskinta pitää osata käyttää ja työtä ei pidä pelätä, turhia lomiakaan tuskin tarvitsee pitää.
Tuota peltoa et saa vähentää verotuksessa KOSKAAN eli 60ha peltoa vapailta markkinoilta EDULLISEEN 7000€/ha hintaan tekee jo 420 000€ maksettavaa verotetusta tulosta... Siihen päälle navetta ym.,pitää homman pyöriä virheettä aika pitkään eikä korot saa kummosesti nousta. Puolen prosenttiyksikön koron nousi ihan todellinen uhka/realiteetti,tekee alkuaikoina ennen velan lyhentymistä 2100 € enemmän pelkkiä korkoja,vuodessa
Vuokraamista suosittelen,toki pari isoa esimerkkiä tiedän missä homma ei todellakaan toiminut ja niitä puitu julkisestikin mutta vuokraaminen siltikin enemmänkin tapauskohtaista. Paljon enemmän löytynee positiivisia tapauksia?
Sellanen vielä,älä usko kuitenkaan kaikkea peloittelua sillä samoja uhkia muillakin ja siltikin tilakauppoja tehään. Nimimerkillä pankinjohtajan kanssa treffit...
Kirjoittamani juttu on tekstiä jota ei maatalouden ammattilaisten kannata kovin kriittisesti lukea, mutta naputtelen kuitenkin. Ihan maallikoitten iloksi omaa näkemystäni. Myöskään en halua mollata Bellan ideoita. Ideat ovat aina kannatettavia. Niitä pitää kuitenkin ruotia, ettei tule tehtyä vääriä ratkaisuja.
Eli siis.
Suuri kanto kaskessa on mös mullikoiden hankinta kerralla ja niille vuoden tai parin rehut. Jos lisäämään lähtee, ensitili voipi olla viiden vuoden päästä, kun myy ensimmäisiä sonneja lihoiksi. Lihakarjan lisääminen on rahamiesten hommia. Maatalouskonsultit ovat tarjonneet jo valmiiksi velkaantuneille tiloille mullikarjaa yli 20 vuotta ihmepelastukseksi taloudellisesta ahdingosta. Kaikki ovat täälläpäin menneet persiilleen viimeistään kolmantena kasvatusvuonna, kun ei ole vielä kasvattaja saanut sentinhyrrää, ja kulunkitili kasvaa vanhojen velkojen päälle.
Soon pankrotti.
Toinen asia on tuo oman työn arvo velkapääoman kuolettamisessa. Eilen kerrottiin telkkarissa että maanviljelijän keskituntiansio on 3,70 euroa tunnissa. Loppuu vuodesta tunnit helposti kesken.
Elon laskuoppi kertoo kyllä jäädäänkö viivan alle vai päälle. Laskelmissa on vain se pirullinen vika, että ne perustuvat tulevaisuuden spekulointiin ja tällöin, kun puhutaan pienestä omavaraisuusasteesta, on kohtuuton riski aina horisontissa. Maatalouden kaltaisessa pääomavaltaisessä yrittämisessä riskin toteutuminen sortaa henkilön talouden aivan toisella tavalla, kuin vaikkapa koneurakoitsijalla.
Eli siis.
Suuri kanto kaskessa on mös mullikoiden hankinta kerralla ja niille vuoden tai parin rehut. Jos lisäämään lähtee, ensitili voipi olla viiden vuoden päästä, kun myy ensimmäisiä sonneja lihoiksi. Lihakarjan lisääminen on rahamiesten hommia. Maatalouskonsultit ovat tarjonneet jo valmiiksi velkaantuneille tiloille mullikarjaa yli 20 vuotta ihmepelastukseksi taloudellisesta ahdingosta. Kaikki ovat täälläpäin menneet persiilleen viimeistään kolmantena kasvatusvuonna, kun ei ole vielä kasvattaja saanut sentinhyrrää, ja kulunkitili kasvaa vanhojen velkojen päälle.
Soon pankrotti.
Toinen asia on tuo oman työn arvo velkapääoman kuolettamisessa. Eilen kerrottiin telkkarissa että maanviljelijän keskituntiansio on 3,70 euroa tunnissa. Loppuu vuodesta tunnit helposti kesken.
Elon laskuoppi kertoo kyllä jäädäänkö viivan alle vai päälle. Laskelmissa on vain se pirullinen vika, että ne perustuvat tulevaisuuden spekulointiin ja tällöin, kun puhutaan pienestä omavaraisuusasteesta, on kohtuuton riski aina horisontissa. Maatalouden kaltaisessa pääomavaltaisessä yrittämisessä riskin toteutuminen sortaa henkilön talouden aivan toisella tavalla, kuin vaikkapa koneurakoitsijalla.
Kiitokset kaikille jotka viitsineet kommentoida omia mielipiteitä, mutta voinen kertoa ettei tämä ole ihan hetkinen innostus, vaan koko loppuelämän suunnitelma, mitä nyt kovasti "ajellut" etiä päen...kallistuminen luultavasti tuleepi tuonne emolehmähommaan ja omiin "hampurilaisiin".
Peltojen hinnoista sen verta että täällä päen ne on tuossa 3000-4000 egee hehtaari ja uskon löytäväni kyllä sen ison tilan. On noita nytkin joitain myynnissä pyörinyt,muttei ole vielä aika itse ostaa.
Ja kolmijalkaistahan ei tarvitse kuin yhteen hommaan...

Peltojen hinnoista sen verta että täällä päen ne on tuossa 3000-4000 egee hehtaari ja uskon löytäväni kyllä sen ison tilan. On noita nytkin joitain myynnissä pyörinyt,muttei ole vielä aika itse ostaa.
Ja kolmijalkaistahan ei tarvitse kuin yhteen hommaan...
3-4000 euroa kuulostaa huomattavasti järkevämmältä kuin varsinaissuomen ja satakunnan yli 10000 euroa. A ja B alueilla on uhkana vielä 141 tuen loppuminen. Ensi vuodeksi on jo sovittu tukien aleneminen ja 2013 on sitten edessä tosi iso tukiremontti. Siinä vaiheessa on vaikea uskoa että tuet ainakaan nousevat.
Jos bisnesmielessä lähdetään maataloutta harjoittamaan niin ei taida olla Brasiliaa parempaa seutua. Myös ex neuvostoliiton alueelta voi löytyä kannattavia alueita. Mutta onhan se tosi korkea kynnys lähteä kokonaan vieraaseen kulttuuriin.
Jos bisnesmielessä lähdetään maataloutta harjoittamaan niin ei taida olla Brasiliaa parempaa seutua. Myös ex neuvostoliiton alueelta voi löytyä kannattavia alueita. Mutta onhan se tosi korkea kynnys lähteä kokonaan vieraaseen kulttuuriin.
Kaikissa asioissa on puolensa.Carnivor kirjoitti:3-4000 euroa kuulostaa huomattavasti järkevämmältä kuin varsinaissuomen ja satakunnan yli 10000 euroa. A ja B alueilla on uhkana vielä 141 tuen loppuminen. Ensi vuodeksi on jo sovittu tukien aleneminen ja 2013 on sitten edessä tosi iso tukiremontti. Siinä vaiheessa on vaikea uskoa että tuet ainakaan nousevat.
Tuollainen 3-4000€/ha kuulostaa nopeasti hienolta mutta totuus voi myös olla karu jos lohkokoko todella pieni lohkot pitkin poikin ja varjostavia metsiä jne. ojitukset huonot tiet huonot jnejne.
Mitä noihin tukiin tulee niin nuo 141/2 tuethan on tarkoitettu tasapainottamaan olosuhteesta johtuvia eroja, eli viljelyn ei pitäisi olla kannattavempaa etelässä pohoiseen verrattuna eikö toisin päin. Eli jos etelän tuki lopetetaan pitää myöskin pohjoisen tukea laskea.
-
nautafarmari
- Luokka: yli 150 hv
Juupa, aika kummallista että ensiasunnon ostaja saa 100% rahoituksen pankin riskillä, kun taas maatila kelpaa 60-70% vakuudeksi.nautafarmari kirjoitti:Aika toivotonta nyky-aikana rykäistä tila pystyyn vapailta markkinoilta, ellei saa lottovoittoa tai isoa perintöä. Ilman hyviä takaajia pankit ei varmasti kaikkea lainota.
Maatalon omistaminen on hieno unelma, ymmärrän sen itse oikein hyvin, mutta ainakaan itse en välttämättä haluaisi ottaa liian suuria velkoja harteilleni alalla jonka kannattavuuden arviointi on erittäin hankalaa.
Kyllähän maatöiden makuun pääsee puutarhatilallakin jossa voi olla lisänä metsää ja mahdollisesti lisätienestinä voisi käydä töissä vaikka lomittajana. Itse ainakin koen monipuolisen tuotannon maatilalla rikkautena ja tuollainen elukoidenpito varsinkin suurissa yksiköissä kuulostaa melko raskaalta ja yksipuoliselta verrattuna vaikkapa pieneen metsä/lypsykarjatilaan jossa itse olen lapsuuteni kasvanut. Myös eläintilan konekannan hintoja katsellessa alkaa heikompaa huimata, mm. rehukoneiden hinnat ovat korkeita ja urakointitaksat luonnollisesti seuraavat hintojen nousua.
Hevosharrastushan on kokoajan lisääntymässä, minusta kannattaisi ehkä ennemin katsella jokin maatila kohtuullisen uudella navetalla ja tutkia alueen hevosharrastajien tarvetta tallitoimintaan. Tällainen toiminta ei vaatisi mahdottoman suuria tiluksiakaan (muutama hehtaari laidunta + heinäalaa ?) Myös ostoruuilla olisi mahdollista pyörittää toimintaa ?
Kannattaa myös miettiä työaikaa, kuten joku edellä esitteli mv.n keskituntiansiota, niin palkkatyössä saa kolminkertaisen tienestin normaali viikkotyömäärillä ja vapaapäiviäkin on vuodessa enemmän. Ehkä sitä nuorena tuntuu että tekee vaikka ympäripyöreitä päiviä omalla alallaan, mutta kun kolmekymppiä ylittyy, niin vapaa-aikakin alkaa olla arvossaan.
Kyllähän maatöiden makuun pääsee puutarhatilallakin jossa voi olla lisänä metsää ja mahdollisesti lisätienestinä voisi käydä töissä vaikka lomittajana. Itse ainakin koen monipuolisen tuotannon maatilalla rikkautena ja tuollainen elukoidenpito varsinkin suurissa yksiköissä kuulostaa melko raskaalta ja yksipuoliselta verrattuna vaikkapa pieneen metsä/lypsykarjatilaan jossa itse olen lapsuuteni kasvanut. Myös eläintilan konekannan hintoja katsellessa alkaa heikompaa huimata, mm. rehukoneiden hinnat ovat korkeita ja urakointitaksat luonnollisesti seuraavat hintojen nousua.
Hevosharrastushan on kokoajan lisääntymässä, minusta kannattaisi ehkä ennemin katsella jokin maatila kohtuullisen uudella navetalla ja tutkia alueen hevosharrastajien tarvetta tallitoimintaan. Tällainen toiminta ei vaatisi mahdottoman suuria tiluksiakaan (muutama hehtaari laidunta + heinäalaa ?) Myös ostoruuilla olisi mahdollista pyörittää toimintaa ?
Kannattaa myös miettiä työaikaa, kuten joku edellä esitteli mv.n keskituntiansiota, niin palkkatyössä saa kolminkertaisen tienestin normaali viikkotyömäärillä ja vapaapäiviäkin on vuodessa enemmän. Ehkä sitä nuorena tuntuu että tekee vaikka ympäripyöreitä päiviä omalla alallaan, mutta kun kolmekymppiä ylittyy, niin vapaa-aikakin alkaa olla arvossaan.