Syysmuokkaukset
Valvoja: Farmari-ryhmä
Syysmuokkaukset
Onko maata jo möyhennetty missään päin 
On ajettu jo viimeviikolla hanhenjalalla osa mihin ei glyfosaattia levitetty n. 40ha. Nyt kun antaa glyfosaatin rauhassa vaikuttaa ja odottelee sopivan kuivaa hetkeä niin loput. Ja joka syksy on vähän kyntökierrossa + uusittavat heinät kynnetään, eli ei kokonaan kevytmuokkauksella vielä meillä päin.
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Mikä sulla on tuossa aikaisessa kultivoinnissa ideana, pelkästään oljen hajottaminen?TumppiW kirjoitti:Toki, toki. Heti puinnin jälkeen hanhenjalkakultivaattorilla. Ensi viikolla glyfosaattia juolalle niskaan ja toinen kultivointi tarvittaessa syyskuun lopussa. Ehtii olki hajota.
Mä itse näkisin kahteen kertaan kultivoinnin vain ylimääräisenä kustannuseränä.
No joo, en mä kaikkia lohkoja kahdesti kultivoi. Lähinnä ne joissa onhogi kirjoitti:Mikä sulla on tuossa aikaisessa kultivoinnissa ideana, pelkästään oljen hajottaminen?TumppiW kirjoitti:Toki, toki. Heti puinnin jälkeen hanhenjalkakultivaattorilla. Ensi viikolla glyfosaattia juolalle niskaan ja toinen kultivointi tarvittaessa syyskuun lopussa. Ehtii olki hajota.
Mä itse näkisin kahteen kertaan kultivoinnin vain ylimääräisenä kustannuseränä.
pitkä sänki tai paljon juolavehnää, ohdaketta ja valvattia. Ja on siinä myös siemenpankin vähentämisajatus. Vähemmän tapettavaa/kitkettävää ensi vuodelle.
Niin, eka kultivointi oli vain 4-5 cm syvä. Multaa olkea, huijaa juuririkkoja kasvuun ja ei hautaa siemeniä liian syvälle. Nopeaa ajettavaa (3-4 ha/h) ja bensaakaan ei kaameasti pala. Toisella kerralla varsinainen kuohkeutus 10-12 cm syvyyteen. Keväällä näkee kylvöpohjasta, kannattiko touhu.
-
aurauskeppi
Eikös tuollatavalla juolavehnä juurikin leviä kahta pahemmin pitkin peltoja? Missä vaiheessa sitten juolavehnän ruiskutat ylipäätään?TumppiW kirjoitti: No joo, en mä kaikkia lohkoja kahdesti kultivoi. Lähinnä ne joissa on
pitkä sänki tai paljon juolavehnää, ohdaketta ja valvattia. Ja on siinä myös siemenpankin vähentämisajatus. Vähemmän tapettavaa/kitkettävää ensi vuodelle.
Leviäähän se, pienissä pätkissä. Sitten kun ne pienet pätkät ovat pukanneet 3-4 lehteä, ruiskutan ne hengiltä. Paljon lehtiä, vähän juuria, aktiivinen kasvu... luulisi glyfosaatin purevan. Perinteinen puinnin jälkeen ruiskutus ei ainakaan ole juolaa meillä hävittänyt. Ensi keväänä näkee, tepsiikö tämä paremmin.Radon kirjoitti: Eikös tuollatavalla juolavehnä juurikin leviä kahta pahemmin pitkin peltoja? Missä vaiheessa sitten juolavehnän ruiskutat ylipäätään?
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Kysyisin onko kukaan onnistunut juolavehnän torjunnassa 100% :sti ja millä konstilla?TumppiW kirjoitti:Leviäähän se, pienissä pätkissä. Sitten kun ne pienet pätkät ovat pukanneet 3-4 lehteä, ruiskutan ne hengiltä. Paljon lehtiä, vähän juuria, aktiivinen kasvu... luulisi glyfosaatin purevan. Perinteinen puinnin jälkeen ruiskutus ei ainakaan ole juolaa meillä hävittänyt. Ensi keväänä näkee, tepsiikö tämä paremmin.Radon kirjoitti: Eikös tuollatavalla juolavehnä juurikin leviä kahta pahemmin pitkin peltoja? Missä vaiheessa sitten juolavehnän ruiskutat ylipäätään?
Hyvän teho on ollut ainakin itsellä. Ensiksi huolellinen puinti ettei olkikasoja tai sitten kerätä oljet pois. Puinti reiluun sänkeen joku 15-20cm. Ruiskutus yleensä syyskuun puolenvälin jälkeen/loppupuolella ja muokkaus vasta keväällä. Aineina on ollut glynova bio 4l/ha tänävuonna ajattelin pistää 3.5l/ha + kiinnite.Murtola_Lasse kirjoitti:Kysyisin onko kukaan onnistunut juolavehnän torjunnassa 100% :sti ja millä konstilla?TumppiW kirjoitti:Leviäähän se, pienissä pätkissä. Sitten kun ne pienet pätkät ovat pukanneet 3-4 lehteä, ruiskutan ne hengiltä. Paljon lehtiä, vähän juuria, aktiivinen kasvu... luulisi glyfosaatin purevan. Perinteinen puinnin jälkeen ruiskutus ei ainakaan ole juolaa meillä hävittänyt. Ensi keväänä näkee, tepsiikö tämä paremmin.Radon kirjoitti: Eikös tuollatavalla juolavehnä juurikin leviä kahta pahemmin pitkin peltoja? Missä vaiheessa sitten juolavehnän ruiskutat ylipäätään?
Sitten tuli yksi lohko ruiskutettua ennen puintia saapa nähdä millainen oli teho, mutta ainakin kuulemani mukaan pitäisi olla todella tehokas keino.