Italian raiheinää olen kylvänyt muutamana vuonna nurmia uusiessani suojaviljan asemasta. Entäs tuo Westerwoldilainen, miten se eroaa Italian raiheinästä? Muita kokemuksia, kylvömääriä, hintoja jne.
Googletin, mutta en löytänyt tuoreita kokemuksia.
Käyttö laitumena, niittorehuna kelasilppurilla tai säilörehuna pyöröpaaliin.
Edit: Jotain löyty:
http://www.naturcom.fi/kasvikoh.htm#Westerwoldin
Italian raiheinä vs. Westerwoldin raiheinä
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Agronautti
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Italialaista on käyttänyt viime vuosina. Westeri on "aidosti" 1-vuotinen eli korsiintuu nopeammin ja ei ole niin maittavaa.. Italo on 2-vuotinen, mutta ei Suomessa, vaikka on tuo ojanlaidoilla kasvanut toisenakin vuonna.
Raiheinä sulla "suojaviljana", onko muka nurmi säilynyt talvesta hengissä
Mulla raiheinän kanssa aina suojavilja, niin saa ekaan satoonkin tavaraa. Suojaviljana ollut ohraa,kauraa,vehnää ja ruista.. Ruis siitä hyvä että tulee tiheä ja lehtevä kasvusto, eikä kortta kuten kauralla tai ohralla.
Raiheinää sekä laitumina että säilörehuksi joka korjataan esikuivattuna..
Raiheinä sen verran "märkä"kasvi että kuivataan karheella 2vrk. Säilörehuksi otetaan ja lannoitetaan 3 satoa+ mahd. laidunsyöttö loppusyksystä.. tänä vuonna olisi saanut näljännenkin sadon
Pyöröpaaliin otettiin viime vuoden syyssato.. Oli kauhean märkää ja painavaa-> paalit lässähti heti ja paalaimella ja käärijällä vaikeuksia saada työtä tehtyä..
Raiheinä sulla "suojaviljana", onko muka nurmi säilynyt talvesta hengissä
Mulla raiheinän kanssa aina suojavilja, niin saa ekaan satoonkin tavaraa. Suojaviljana ollut ohraa,kauraa,vehnää ja ruista.. Ruis siitä hyvä että tulee tiheä ja lehtevä kasvusto, eikä kortta kuten kauralla tai ohralla.
Raiheinää sekä laitumina että säilörehuksi joka korjataan esikuivattuna..
Raiheinä sen verran "märkä"kasvi että kuivataan karheella 2vrk. Säilörehuksi otetaan ja lannoitetaan 3 satoa+ mahd. laidunsyöttö loppusyksystä.. tänä vuonna olisi saanut näljännenkin sadon
Pyöröpaaliin otettiin viime vuoden syyssato.. Oli kauhean märkää ja painavaa-> paalit lässähti heti ja paalaimella ja käärijällä vaikeuksia saada työtä tehtyä..
Joo, jos W korsiintuu nopeammin, niin sen voinee sitten unohtaa. Joku vaan kehui sen tuottavan Italialaista enemmän satoa ja olevan nopeakasvuinen.
Pienellä kylvömäärällä italialainen raiheinä ei tukkeuta monivuotista nurmiseosta. Nyt on ollut timotei/ruokonata-seos 75/25% muutamana vuonna.
Viime vuonna jäi pari lohkoa, joilta ei saanut satoa ollenkaan. Olivat sen verran märkiä, että ei ois ollut mitään asiaa. Ihme kyllä ei tappanut heinänsiementä.
Kauran olen jättänyt kokonaan pois suojaviljana, korsiintuu, ei ole kovinkaan maittavaa ja siinä on ainakin kosteutta riittämiin...
Pienellä kylvömäärällä italialainen raiheinä ei tukkeuta monivuotista nurmiseosta. Nyt on ollut timotei/ruokonata-seos 75/25% muutamana vuonna.
Viime vuonna jäi pari lohkoa, joilta ei saanut satoa ollenkaan. Olivat sen verran märkiä, että ei ois ollut mitään asiaa. Ihme kyllä ei tappanut heinänsiementä.
Kauran olen jättänyt kokonaan pois suojaviljana, korsiintuu, ei ole kovinkaan maittavaa ja siinä on ainakin kosteutta riittämiin...