Viljan kuivaustaksat

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

maajussi44
Luokka: Polkutraktori

Viljan kuivaustaksat

Lukematon viesti Kirjoittaja maajussi44 »

Mikä on oikea hinta 120 hl kuivurille viljan kuivauksesta(kuivurin ikä n. 30 v.), kun kuivauksen tekee omana työnä, mutta ei ole osakas ?
Veloitusperusteena on ollut käytetyt sähkökilowatit, joita kuluu n. 10 kw/h.
Veloitushinta on 3,20 e/kw+alv 22%. Tuntihintana siis 32 e/h+vero.
Jotenkin tuntuu arvokkaalta, kun viiden kuivurillisen kuivaus tuli maksamaan n. 1020 e+vero omana työnä. Siis 200 e/kuorma+vero.
Keskikosteus oli 25 % paikkeilla ja lämpötunteja meni yhteensä n. 30+täytöt ja tyhjäykset.
Osaisiko joku ammattilainen kertoa näkemyksensä asiasta ?
Maksoinko liikaa, sopivasti vai liian vähän ?
jupe
Luokka: yli 150 hv

hinta

Lukematon viesti Kirjoittaja jupe »

Mulla on 130 hl mepu taksana oli mustaakseni vajaa 20 eur/tunti. alv. 0 % kaskiarvo oli muistaakseni ollut tuollaisessa 23 eur/tunti. Olin itse pyörittämässä kuivuria, paitsi muutaman satsin kun lomailin.
vilkku14
Luokka: yli 200 hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja vilkku14 »

http://www.tts.fi/maatalous/yty/files/u ... at2005.pdf

tuolta voi kattoa hintojen haarukointia vuonna 2005

toki ovat nousseet siitä!
Murtola_Lasse
Luokka: >500hv
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Kuivaustehon ratkaisee palaako kuivuriuunissa p.öljyä 20 tai 40 l / h. eli k.uunista otettava teho.
Kuivaustaksa pitäisi olla myös suhteutettu siihen paljonko p.ainetta palaa näillä korkeilla p.aineen hinnoilla, eikä yksin kuivaussatsin koko * € * h.
kylmis

Lukematon viesti Kirjoittaja kylmis »

Niin ja koska kuivataan. Yöllä vai päivällä jne. Aika kimurantti juttu kaikestaan. Pitäisikö öljysäiliön ja pannun välissä olla "trippimittari", josta näkisi kuluneen öljymäärän. Tuota kautta voisi päästä paremmin käsiksi todellisiin kustannuksiin. Mun mielestä molemmat voittaisivat tässä systeemissä.
Kaupoi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

kylmis kirjoitti:Pitäisikö öljysäiliön ja pannun välissä olla "trippimittari", josta näkisi kuluneen öljymäärän.
Riittää, kun molemmille polttimen suuttimille on oma tuntimittarinsa. Kokonaisöljymääränhän näkee öljylaskusta/rahtikirjasta. Nuijen perusteella heleppo laskia kulutus /h.
ssm
Luokka: Puutarhatraktori

Re: Viljan kuivaustaksat

Lukematon viesti Kirjoittaja ssm »

maajussi44 kirjoitti:Mikä on oikea hinta 120 hl kuivurille viljan kuivauksesta(kuivurin ikä n. 30 v.), kun kuivauksen tekee omana työnä, mutta ei ole osakas ?
Veloitusperusteena on ollut käytetyt sähkökilowatit, joita kuluu n. 10 kw/h.
Veloitushinta on 3,20 e/kw+alv 22%. Tuntihintana siis 32 e/h+vero.
Jotenkin tuntuu arvokkaalta, kun viiden kuivurillisen kuivaus tuli maksamaan n. 1020 e+vero omana työnä. Siis 200 e/kuorma+vero.
Keskikosteus oli 25 % paikkeilla ja lämpötunteja meni yhteensä n. 30+täytöt ja tyhjäykset.
Osaisiko joku ammattilainen kertoa näkemyksensä asiasta ?
Maksoinko liikaa, sopivasti vai liian vähän ?
Omassa kuivurissani kuivailee omina töinään eräs naapuri. Laskutusperusteena käytännössä pääomakulut ja muuttuvat kustannukset.

Juuri kävin läpi tämän syksyn laskutusta tehdessäni taas mistä kulut oikein muodostuvat, ja päädyin laskentatapaan:

Käytössä olleen suuttimen kuluttama öljymäärä /h * kuivaustunnit
+ Kuivurin koneiston käyttämä sähkö kilowatteina /h * (kuivaus+jäähdytystunnit). Lisäksi päälle sopiva kerroin vertaillen hintaa KM:n maamiehen kalenterin keskihintoihin. Loppujen lopuksi hinta asettui aika lähelle mainittua hintaa, toki hieman sen alle kun en itse joutunut tunteja siellä käyttämään.

Jos tunteja meni n. 30, minusta maksoit aika paljon jos vielä itse hoidit kuivauksen. Tai sitten en itse osaa laskea ollenkaan :o
Vastaa Viestiin