Tilan oma Y-lannos

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

Reissumies
Luokka: yli 200 hv

Tilan oma Y-lannos

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

Millaiset toimitusehdot omalla seoksella on ja onko hinnan suhteen kilpailukykyinen vaihtoehto? Rekallisesta varmaan saa jo toimivan paketin? Kemiran sivuilla ei näkynyt tietoa tästä ja täällähän on omien sörsseleiden käyttäjiä, joten tietoakin lienee. Lähinnä mietinnässä hivenien lisääminen ja Pellon hiven Y-1 näyttäis vähän niukalta kalin suhteen.

Vai lieneekö turhaa kikkailua moinen... Kahdella lannoitteella" pärjätään" joka tapauksessa.
arzy
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja arzy »

On ollut käytössä kahtena edellisenä vuotena. Lähinnä näillä on haettu ratkaisua mangaanin puutokseen. Nyt näyttää siltä että valikoimaan on tullut tarvittavat lisäykset hiven 2 ja NK muodossa, joten tuskin jatkossa enää käytetään.

Minimi toimitus erä on 6,50 tn eli 10 suursäkkiä. Hinnaltaan ihan kohtuullisen kilpailukykyinen, jos osaa laskea hivenille arvoa.
Mullifarmari
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Mullifarmari »

Mulla oli pari vuotta sitte käytössä, mut luovuin sittemmin.
Koska käytän karjanlantaa lähes joka lohkolle ainakin kerran kesässä, niin apulanta on pääasiassa vain täydennyslannoite ja pienillä levitysmäärillä hiventen määrätkin jää suhteessa pieneksi. Tämähän on tietysti eriasia kasvinviljelytiloilla, mutta itse jatkan perinteisellä linjalla ja levitän hivenlannat erikseen.

Tiedä sitten saisko hivenmäärältään vaikka tuplasti vahvempaa lantaa nykysin, aikaisemmin ei saanut

-Mf-
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Toimitusehdot sekä osa reunaehdoista tulikin yllä. Lisänä että melkoisen suppeaa on ravinteiden lisäily,rakeiden kestävyys sekä aineiden reagointi keskenään KAI pääsyynä. Toki pitoisuuksissa ei päästä korkeammalle kuin nykyisillä lannoillakaan:Typpi,kali ja fosfori kulkee jotensakin käsikädessä.

Itte käyttänyt RIKIN,mangaanin ja kuparin puutoksien paikkaukseen. Myöskin fosforia enemmän kuin tavan lannoissa,tänä keväänä jäi starttifosforit käsiin kun summassa tilasin fosforitäydennykseen. Tarkoittaa että päälannoitteilla pärjää kohtuullisen hyvin kunhan funtsii lannoitusta ajan kanssa.

Tämän syksyn lantoja en ole tutkinutkaan mutta pellon hiven-y hyvä pakkaus ainakin karjatiloille joille hivenet tärkeitä eläinterveyden kannalta. Kasvuun vaikuttavat puutokset kannattaa korjata erillisellä hivenlisäyksellä ja näillä muilla lannoitteilla hienosäätöä ts. ylläpitoa. Mangaanin ja rikin lisääminen kannattanee jokavuosi,ainakin itse uskon niin. Omat maat läpäiseviä joten jokavuotinen,kasvintarvitsema,tarpeen.

Eriasia rajoittaako hivenet kasvua,vaiko kasvun perustekijät.
Tutti
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Tutti »

Jari kirjoitti: Itte käyttänyt RIKIN,mangaanin ja kuparin puutoksien paikkaukseen.
Mulla ois hietalohkoilla selvästikkin tarvetta kuparin lisäykseen. Hivenravinneanalyysejä ei ole, mutta tänä keväänä oli oraista nähtävissä niin oppikirjamaiset oireet kun vaan voi olla.

Kuparia ei ilmeisesti voi kuitenkaan yhdistää fosforipitoisiin lantoihin. Näin oon asian omaksunu?
O.J.

Lukematon viesti Kirjoittaja O.J. »

Jari kirjoitti:...Tämän syksyn lantoja en ole tutkinutkaan mutta pellon hiven-y hyvä pakkaus ainakin karjatiloille joille hivenet tärkeitä eläinterveyden kannalta...
Mulle tulossa pellon HivenNK:a. Sitä vaan ei valmisteta tuossa lähes naapurissa Siilinjärvellä, vaan tulevat Uudestakaupungista. Tekee rahtiin vähän lisää.

Tilan omaan Y-lannokseen en ole tutustunut, tuon hivenlannoitten lisäksi pärjään karjanlannalla, Salpietarilla ja Keskon NK-lannoksella. Eipä näköjään saa laittaa fosforia...
sirkussonni

Lukematon viesti Kirjoittaja sirkussonni »

Mullifarmari kirjoitti:Mulla oli pari vuotta sitte käytössä, mut luovuin sittemmin.
Koska käytän karjanlantaa lähes joka lohkolle ainakin kerran kesässä, niin apulanta on pääasiassa vain täydennyslannoite ja pienillä levitysmäärillä hiventen määrätkin jää suhteessa pieneksi.

Tiedä sitten saisko hivenmäärältään vaikka tuplasti vahvempaa lantaa nykysin, aikaisemmin ei saanut

-Mf-
Edellä mainitusta syystä olen tilannut jo kaksi vuotta omaa kaksinkertaisella hivenpaketilla, eli siis saa tuplamäärillä. Noin puolet ravinteista tulee karjanlannasta ja toinen puoli lannoitteella, eli silloin tuplahivenellä saan normaalimäärän menemään..... Typpimäärää joutuivat laskemaan prosentin, että saatiin tehtyä.
Vastaa Viestiin