Joulukuusimarkkinat
Valvoja: Farmari-ryhmä
Joulukuusimarkkinat
Joo, semmosta kyselisin että onkos kukaan myyny joulukuusta kaupunkilaasille? Kun omas mettäs tahtoo kuuset kasvaa turhan tihiään ja muutenkin pitääs saada vähä harvennettua. Ootteko millaista hintaa pitäny?
- Mullifarmari
- Luokka: >500hv
Onkos kukaan foorumilaisista viljellyt joulukuusia?
Tuossa olis sellainen peltopalasen mukana tullut parin hehtaarin joenmutka, missä kasvaa nyt ylitiheä hieskoivikko. Harvennan sitä parastaaikaa raskaalla kädellä ja tarkoituksena on istuttaa kuusi koivikon alle ja kaataa koivu muutaman vuoden päästä päältä pois.
Oikein potentiaalista pellonteko maata, mutta sijainti siinä joenmutkassa rajottaa, kun jäis suojakaistojen ym rajotusten alle liian suuri osa. Tuli sitten mieleen, että alue soveltuisi varmaan joulukuusien viljelyynkin.
Mahtaako olla oikeasti markkinaa kotimaiselle kuuselle, vai oliskohan niin, että tee-se-itse-miehet kävis keräämässä mun kuuset sit ite parempaan talteen?
-Mf-
Tuossa olis sellainen peltopalasen mukana tullut parin hehtaarin joenmutka, missä kasvaa nyt ylitiheä hieskoivikko. Harvennan sitä parastaaikaa raskaalla kädellä ja tarkoituksena on istuttaa kuusi koivikon alle ja kaataa koivu muutaman vuoden päästä päältä pois.
Oikein potentiaalista pellonteko maata, mutta sijainti siinä joenmutkassa rajottaa, kun jäis suojakaistojen ym rajotusten alle liian suuri osa. Tuli sitten mieleen, että alue soveltuisi varmaan joulukuusien viljelyynkin.
Mahtaako olla oikeasti markkinaa kotimaiselle kuuselle, vai oliskohan niin, että tee-se-itse-miehet kävis keräämässä mun kuuset sit ite parempaan talteen?
-Mf-
Meillä on aloitettu tuo joulukuusen viljely maalla joka ei oikeen sovi pelloksi
ja aiheuttaa työtä, koska on joen takana ja siihen sitte rakennetaan puinen
silta liian usein kun siellä käy traktorin kanssa.
Ensi keväänä taas lisää olis tarkotus laittaa. Sen näkee sitte n. 5-8 vuoden päästä meneekö kaupaks...
Voi olla että kannattaa myydä suoraan näille joulukuusien myyjille jotka ovat kauppojen pihalla. Toisaalta haluaahan moni hakea sen kuusen itse, niin voisihan jotkin lapsiperheet tulla ihan paikanpäältä hakee sen.
ja aiheuttaa työtä, koska on joen takana ja siihen sitte rakennetaan puinen
silta liian usein kun siellä käy traktorin kanssa.
Ensi keväänä taas lisää olis tarkotus laittaa. Sen näkee sitte n. 5-8 vuoden päästä meneekö kaupaks...
Voi olla että kannattaa myydä suoraan näille joulukuusien myyjille jotka ovat kauppojen pihalla. Toisaalta haluaahan moni hakea sen kuusen itse, niin voisihan jotkin lapsiperheet tulla ihan paikanpäältä hakee sen.
Re: Joulukuusimarkkinat
Ileh kirjoitti:Joo, semmosta kyselisin että onkos kukaan myyny joulukuusta kaupunkilaasille? Kun omas mettäs tahtoo kuuset kasvaa turhan tihiään ja muutenkin pitääs saada vähä harvennettua. Ootteko millaista hintaa pitäny?
Jep, myyty on. Ja istuttanu oon muutaman sata tainta sellaisille viljelystä poistetuille tilkuille. Tässä n. 5 vuotta sitte istutin ihan koeluontosesti muovitettuun penkkiin 200 kuusentainta. Ja tarpeeseen muovikate tulikin koska vanhalla pellolla rikkaruohoja kasvoi tuon jälkeen tosi tiheään.
Ota nyt hyvä mies ainain se 15€ tuollaisesta oikein mallikelpoisesta kuusesta. Ite myin aikanaan kuusia 10- 25€ hintaan ja täytyy myöntää että kyllä ne kymmenen euron kuuset sitten jäi vain jäljelle. Jos se ostaja löytää mieleisensä kuusen niin kyllä se maksaa siitä sen 25 egee ihan mukisematta.
No ei se joulukuusen kasvatus mikään kultakaivos ole. Heinäntorjunta, leikkaukset, sitten lopuksi kulljetus, markkinointi ym. Teettää kuule pirusti hommia, aika vaikea vertailla tukkipuuhun.verku kirjoitti:Paljonko muuten kuutiohinnalla on pienikokoisen tukkikuusen hinta? Tai kuitupuun? Ja kun vertaa kiertoaikoja joulukuuseen jonka ennättää sama isäntä istuttaa ja myydä, niin siinä voi laskea mikä metsänviljely kannattaa.
Mikähän mittakaava viljelyssä jos "äkkiä" tallottu kolme kertaa kesässä ja helppo markkinoida?aksu kirjoitti:Toi heinän torjunta ei nyt mun mielestä vie kauan aikaa, äkkii ne heinät on 3 krt kesässä tallonu maahan ja siellä ne pysyy... Markkinointikin on helppoa jos osaa vaan markkinoida kuusiaan.
Itselläkin ollut mielessä joulukuusien kasvatus,aikeeksi on jäänyt