Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Jari kirjoitti:Vajaan kolmen tonnin satsilla pääsee hyvissä oloissa lähes kolmekymmentä hehtaaria,riittää useimmille.
Monellakohan kertaruiskutusala on tuo 30 ha samaa lajia tai jopa lajiketta ja tankissa sama seos...?
Sanoisin et liikaa useimmille.
Juuri näin. Ja vaikka ajaa ruiskullisen aamulla,toisen illalla,näinkin toimien 50ha selviö noin sadan litran nestemäärällä. Mulla ainakin tulee eteen erilaiset tankkiseokset eri kasveille ja lisämausteena naapureille tehtävät ruiskutukset. Usein riittää että ruiskullisella pääsisi 15-20ha,ruutallisella "valmista" ja seuraavaan kohteeseen. Joko käyttää nestettä enemmän hehtaarille tai jättää ruiskun vajaaksi,oletettavasti näiden yhdistelmiä kuten ennenkin.
Twiniin palatakseni,erinomainen kampe useimmiten mutta tosiaankin raskas,yli 20m puomistoilla oltava hinattava?
No ne alat e/ha.Ensin vaikuttaa koneen ostohintaan eli paljonko on ha/vuosi.Seuraavaksi tulee torjunta-ainekustannus/vuosi.Torjunta-aineden säästö tuli aikanaan vastaan heti isoimmalla tilalla,koska vaati ilma-avusteisen koneen jotta voi puolittaa tehoainemäärän gramma-aineilla.Käytännössä aine säästö kattaa ajon.Esimerkki tila ajoi itse gratilia 60g/ha vanhalla ruiskulla ja kävin ajamassa viereiselle lohkolle 20g puhaltimella ja teho oli osittain parempi ja muutenkin vähintään sama!Isäntä itse laski että aineen hinnan säästöllä voi "räkiä kattoon"sen aikaa kun urakoitsia pruuttaa!Esimerkki:Gratil 120g 80€.eli 60g=40€+17€ ajo=57€/ha ja 20G/ha=13.4€+17€ ajo=30.4€/ha.Jos levityksen hinnaksi oletetaan sama molemmilla on urakoitsian ainessa säästämä summa 26.6€/ha ajoineen!26,6-17€=9,6€ jää isännälle käteen.HMM pitääpäs tarkistaa hintoja....