Ajo-opastimet (GPS)

Keskustelua ATK laitteista ja ohjelmista. Lisäksi maatalouden kehittyvästä teknologiasta. Uusia idoita ja apuvälineitä.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Jari
Luokka: >500hv

Re: Ajo-opastimet (GPS)

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Kuinkas tuo EZ-Steer käyttäytyy päisteessä? Siis kuinka toimitaan kun tullaan esim. kylväessä kylvettyyn päisteeseen ja olisi tarkoitus kurvata kolmannelle kylvämättömälle kaistalle? Millaisia toimenpiteitä itse pyörittäjälle,entäs tartteeko näyttöä näppäillä?

Kapineen asennus siirtyy päivä päivältä,aina on tärkeämpää tekemistä :mrgreen: ... Joten kaikki ennakkotietoa tarpeen...
Maalaispoika

Lukematon viesti Kirjoittaja Maalaispoika »

Eilen tuli sitten testattua EZ 500:sta ja heti tositilanteessa. Ajoin lietettä letkulevittimellä heinämaille ja pienten alkuvaikeuksien jälkeen alkoi opastin tulla tutuksi. Tarkkuus ainakin vaikuttaa huomattavasti paremmalta edelliseen Centerlineen verrattuna ja ajetun alueen maalaustoiminto on tosi kätevä. Varsinaisia lohkotietoja en tehnyt, kun käytin opastuksessa normaalia A-B linjaa ja letkulevityksessä päisteet ajetaan vasta viimeiseksi.

Laitteen asennus meinasi kanssa aiheuttaa päänvaivaa, kun jontikankin kojelauta on varsin muovinen. Lopulta kuitenkin sain tehtyä telineen tuulilasin alareunassa olevaan rautaan ja rattikin mahtuu vielä nousemaan ylös.
Kloppi
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Kloppi »

Amos kirjoitti:Kertokaas nyt viisaat, mitkä ovat täälläkin mainostettujen EZ 500.sen ja muellerin suurimmat erot?
Viisaudesta nyt niin tiedä. :D

Äkkiseltään vertailtuna Trimblessä on ainakin isompi näyttö, Suomenkieliset valikot, mahdollisuus laajentaa opastin myös ohjaavaksi ja tarkemmaksi (VRS, RTK), monipuolisemmat opastusvaihtoehdot sekä hyvät tukipalvelut.
Kloppi

Jari kirjoitti:Kuinkas tuo EZ-Steer käyttäytyy päisteessä? Siis kuinka toimitaan kun tullaan esim. kylväessä kylvettyyn päisteeseen ja olisi tarkoitus kurvata kolmannelle kylvämättömälle kaistalle? Millaisia toimenpiteitä itse pyörittäjälle,entäs tartteeko näyttöä näppäillä?

Kapineen asennus siirtyy päivä päivältä,aina on tärkeämpää tekemistä :mrgreen: ... Joten kaikki ennakkotietoa tarpeen...
Päisteessä täytyy itse tarttua rattiin ja ohjata traktori riittävän lähelle seuraavaa haluttua ajolinjaa. Eli näytön ohjeiden mukaan ajat sille ajouralle, jota haluat seuraavaksi ajaa, ja sitten painat ratti-nappia jolloin automaattiohjaus kytkeytyy. Päisteeseen tullessa ei nappia tarvitse painaa, vaan EZ-Steer kytkeytyy pois päältä kun alat itse ohjaamaan.
Jari

Kloppi kirjoitti:
Jari kirjoitti:Kuinkas tuo EZ-Steer käyttäytyy päisteessä? Siis kuinka toimitaan kun tullaan esim. kylväessä kylvettyyn päisteeseen ja olisi tarkoitus kurvata kolmannelle kylvämättömälle kaistalle? Millaisia toimenpiteitä itse pyörittäjälle,entäs tartteeko näyttöä näppäillä?

Eli näytön ohjeiden mukaan ajat sille ajouralle, jota haluat seuraavaksi ajaa, ja sitten painat ratti-nappia jolloin automaattiohjaus kytkeytyy. Päisteeseen tullessa ei nappia tarvitse painaa, vaan EZ-Steer kytkeytyy pois päältä kun alat itse ohjaamaan.

Näin olin asian ymmärtänytkin, näytön oltava hyvällä paikalla mielellään etuoikealla jolloin näppäin nätisti käsillä. Ellei hanki vielä jalkapoljintakin jolla ratinpyörittäjä aktivoidaan :)
Radon

Lukematon viesti Kirjoittaja Radon »

Kloppi kirjoitti: Päisteessä täytyy itse tarttua rattiin ja ohjata traktori riittävän lähelle seuraavaa haluttua ajolinjaa. Eli näytön ohjeiden mukaan ajat sille ajouralle, jota haluat seuraavaksi ajaa, ja sitten painat ratti-nappia jolloin automaattiohjaus kytkeytyy. Päisteeseen tullessa ei nappia tarvitse painaa, vaan EZ-Steer kytkeytyy pois päältä kun alat itse ohjaamaan.
Itse olen ollut siinä uskossa että tuollainen kaareva päisteajokin onnistuisi, mutta näin sitten ei ole ilmeisesti?
Kaupoi

Lukematon viesti Kirjoittaja Kaupoi »

Maalaispoika kirjoitti:Laitteen asennus meinasi kanssa aiheuttaa päänvaivaa, kun jontikankin kojelauta on varsin muovinen. Lopulta kuitenkin sain tehtyä telineen tuulilasin alareunassa olevaan rautaan ja rattikin mahtuu vielä nousemaan ylös.
Oisko mahollista saaha kuvia tuosta asennuksesta?
Kloppi

Radon kirjoitti: Itse olen ollut siinä uskossa että tuollainen kaareva päisteajokin onnistuisi, mutta näin sitten ei ole ilmeisesti?
En nyt ainakaan vielä ole saanut onnistumaan, ympyrää sen jo sain ajamaan.. :lol: Ei oo viä kuitenkaa piipaa-autot tulleet hakemaan pois hullua pellollapyörijää. :wink:
Maalaispoika

Kaupoi kirjoitti:
Maalaispoika kirjoitti:Laitteen asennus meinasi kanssa aiheuttaa päänvaivaa, kun jontikankin kojelauta on varsin muovinen. Lopulta kuitenkin sain tehtyä telineen tuulilasin alareunassa olevaan rautaan ja rattikin mahtuu vielä nousemaan ylös.
Oisko mahollista saaha kuvia tuosta asennuksesta?
Eihän tuo mikään mallikelpoinen asennus ole, mutta äkkiä piti jotakin keksiä. Tukirautana on kattoristikoiden kiinnityskulma ja siihen on sitten ruuvattu se kiinnityspallo. Tuulilasin alareunasta piti poistaa muovinen lista.
Liitteet
Opastimen pidike
Opastimen pidike
Näkymä kuskin penkiltä
Näkymä kuskin penkiltä
Make

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Tota Trimblen viissatasta tänään varsinaisesti opettelin käyttämään. Tupakansytytin on edelleen epävarma virranlähde. Kuopanjälkeen saattaa koko opastin sammua. Yllättävän usein on vaikeuksia singnaalin kanssa. Harmittaa kun yrittää asettaa pistettä B ja opastin aina ilmoittaa, että singnaali on liian heikko pisteen asetukselle. Kun singnaali häviää niin sitten nopeus heittelee ja opastin ilmoittaa suurimman nopeuden ylittyneen ja käskee käynnistää uudelleen. Alle 50 m lohkoilla ei saa asetettua A-B linjaa.
tonii

Lukematon viesti Kirjoittaja tonii »

Deeressä laitettu kahteen koneeseen taustapeilin paikalle.. Pystytolpassa valmiit mutterit 12cm(?) välein, senkun pulttaa kiinni.
Maalaispoika

Make kirjoitti:Yllättävän usein on vaikeuksia singnaalin kanssa.
Meillä tuntuu kyllä pelaavan hyvin, ainoastaan lietesäilöllä ilmoittaa signaalin olevan heikko, mutta muuten ei ole mitään ongelmia. Myös ajolinjat pysyvät hyvin muistissa, vaikka laite onkin välillä sammuksissa.
Jari

Make kirjoitti:Tota Trimblen viissatasta tänään varsinaisesti opettelin käyttämään. Tupakansytytin on edelleen epävarma virranlähde. Kuopanjälkeen saattaa koko opastin sammua. Yllättävän usein on vaikeuksia singnaalin kanssa. Harmittaa kun yrittää asettaa pistettä B ja opastin aina ilmoittaa, että singnaali on liian heikko pisteen asetukselle. Kun singnaali häviää niin sitten nopeus heittelee ja opastin ilmoittaa suurimman nopeuden ylittyneen ja käskee käynnistää uudelleen. Alle 50 m lohkoilla ei saa asetettua A-B linjaa.

Samoin,tänään testailin. Hyvin löytyi satelliitit,paitsi hallin pihalla sekä sisällä. Tupakansytytin ainakin Deutsissa jämäkkä virtalähde mutta ihan väärässä paikassa vasemman lokasuojan etuosassa,käsijarrua käyttäessä tarttuu hihaan takuuvarmasti ja rikki menee virtalähde. Nimimerkillä puhelimen laturin rikkoneena,kyynärpäällä.

Alkuun oli ongelmia EZ-Steerin kanssa,meinas kiemurrella kuin käärmeen kusi. Ruokailun jälkeen muutin asetuksia tarkemmaksi sekä laitoin kallistusanturin täsmälleen ohjeen mukaan sekä kalibroin uudelleen. Toimi kuin unelma:)
Liitteet
Testiä,kolmen metrin "kylvökone" :)
Testiä,kolmen metrin "kylvökone" :)
Deutsin katossa,ei haittaa näkyvyyttä mutta on riittävän hyvin näkökentässä.
Deutsin katossa,ei haittaa näkyvyyttä mutta on riittävän hyvin näkökentässä.
Make

Lukematon viesti Kirjoittaja Make »

Tänään löytyi singnaali paremmin kun olin vähän isommilla lohkoilla. Aikalailla tuntuvat nuo pienetkin metsäsaarekkeet haittaavan singnaalin saantia.
Sepe

Lukematon viesti Kirjoittaja Sepe »

Make kirjoitti:Tänään löytyi singnaali paremmin kun olin vähän isommilla lohkoilla. Aikalailla tuntuvat nuo pienetkin metsäsaarekkeet haittaavan singnaalin saantia.
Juu ei maamittarinkaan gepsi ihan heti löytänyt signaalia, ainakaan tänään...
Vastaa Viestiin