VLN:n lopetus

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

bouli
Luokka: yli 300 hv

Re: VLN:n lopetus

Lukematon viesti Kirjoittaja bouli »

Astral kirjoitti:Se siin on erikoista et varmaanki 80% VLN:istä perustetaan yksistään kylvämällä kesäkuun puolivälissä. Kuten olet varmasti huomannut
Ei pidä paikkaansa.
Varmaan 90% tiloista joiden tiedän pitävän pitävän VLN:ää viljelykierrossa perustaa sen suojaviljaan.
Astral
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Astral »

bouli kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa.
Varmaan 90% tiloista joiden tiedän pitävän pitävän VLN:ää viljelykierrossa perustaa sen suojaviljaan.
Teilläpäin on sit asiat sillä tolalla kun kuuluukin. Tällä seudulla aivan liian yleistä ettei VLN:stä yritetäkään hyötyä millään tavoin
Carnivor
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Carnivor »

Onhan se totta että puhtaan typensitojakasvuston saisi lopetettua kemiallisesti myös kaurasta ja ohrasta. Itse olen toistaiseksi suosinut seoksia, koska olen ajatellut että maan rakenteelle olisi parasta, että mukana on myös heinien hienoja juuria niiden apilan ja sinimailasen paalujuurien lisäksi. Mutta ei gramma-aineetkaan kunnolla nujerra apilanjuuristoa yhdellä ruiskutuksella. Kuukauden päästä ruiskutuksesta nousee uudelleen. Nurmen lopetus kemiallisesti on haastavaa.
Cultio
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Voisiko siirtyä jotenkin VLN:stä suoraan heinään (timotei/nata)? Saisiko jotenkin ruiskutettua apilan pois syksyllä ekaan heinäsatoon, esim saako apilan pois Triolla (mekoprop)?

Resurssiensäästömielessä huonommille lohkoille, apulanta ei ehkä ole säästöä tässä mielessä :?
Don Essex
Luokka: 75 hv., takaveto

Lukematon viesti Kirjoittaja Don Essex »

Cultio kirjoitti:Voisiko siirtyä jotenkin VLN:stä suoraan heinään (timotei/nata)? Saisiko jotenkin ruiskutettua apilan pois syksyllä ekaan heinäsatoon, esim saako apilan pois Triolla (mekoprop)?

Resurssiensäästömielessä huonommille lohkoille, apulanta ei ehkä ole säästöä tässä mielessä :?
Tukinetissä http://www.tukinetti.net/uskalla-kysyae ... nurmi.html

Tulkintaeroistakin olen kuullut, mutta kaiken järjen mukaan tuo heinä täyttää VLN jälkeen vaaditun satokasvin. LHP on kyllä kielletty VLN jälkeen.

Miksi pitäisi hävittää apila. Naudoille hyvä valkuaislisä, Pellolle maanparannus, No hevosen heinässä sitä ei paljon voi olla. Meillä kuitenkin Timotei + Nurminata kasvavat keväällä niin hyvin, että apila jää täysin heinien alle. Paikallinen hevosheinän kasvattaja korjaa osalta VLN alaa kuivaheinää hevosille. Korjuun jälkeen apila lähtee hyvin kasvuun, ja lannoittaa peltoa seuraavaksi vuodeksi. Meillä korjattiin kuivaheinää 4 vuotta pelkällä apilalannoituksella hevosheinäksi. Toimi ihan hyvin. Jos tarvitaan paljon satoa, tarvitaan lisää lannoitusta.

Toki apila on kohtalaisen herkkä useille pienannosvalmisteille. Myös Trio tehoaa apilaan kohtalaisesti. VLN jälkeen tosin apila voi olla niin vahvaa, ettei häviä kokonaan. Naapurin VLN kuoli hieman huonosti 3 l/ha glyfosaatinkin jälkeen.

Syysruiskutus Triolla apilan poistamiseksi voi olla mielenkiintoista kokeilla. Oletus voisi olla, että taipuu paremmin kevätruiskutuksella.

Itse nyt Luomu, niin en pysty testaamaan enää.
Vastaa Viestiin