Väderstad Rapid
Valvoja: Farmari-ryhmä
Väderstad Rapid
Tätä foorumia kun olen sivusilmällä aina lueskellut niin olen havainnut että täällä on paljon rapidi kylväjiä, piti sitten kirjautua tänne oikein, minkäslaisia kokemuksia täällä on rapideista? Tuli vaihdettua vanha laahavannsa kone neljän metrin rapidiin, ja nyt sitten tarvis opetella noita savimaita sillä kylvään, valtaosa pelloista on kynnetty syksyllä, ja äestetään ennen kylvöä, äestyssyvyyttä saa vissiin pudottaa reilusti tuolla koneella. Käyttäjäkoulutus tuosta oli ja sielläkin varoiteltiin, että tottumatta kylvää liian syvälle.
Re: Väderstad Rapid
Tuo äestyssyvyys on kyllä tärkeä huomioida, itsekin äestin liian syvään ensimmäisenä vuonna. Kyllä oma kokemus ainakin on se, että jyvän saa sijoitettua haluttuun syvyyteen ellei maa sitten ole erittäin kova ja säililö on melko tyhjä. Tuolloin on riskinä, että siemen jää liian pintaan.Streif kirjoitti:Tätä foorumia kun olen sivusilmällä aina lueskellut niin olen havainnut että täällä on paljon rapidi kylväjiä, piti sitten kirjautua tänne oikein, minkäslaisia kokemuksia täällä on rapideista? Tuli vaihdettua vanha laahavannsa kone neljän metrin rapidiin, ja nyt sitten tarvis opetella noita savimaita sillä kylvään, valtaosa pelloista on kynnetty syksyllä, ja äestetään ennen kylvöä, äestyssyvyyttä saa vissiin pudottaa reilusti tuolla koneella. Käyttäjäkoulutus tuosta oli ja sielläkin varoiteltiin, että tottumatta kylvää liian syvälle.
Re: Väderstad Rapid
Lainaan viestiketjua muutamaan kysymykseen:
Minkämoisella veturilla tota 400 superia tulis vetää? Luistaako tuo koneen keskellä oleva kumipyörä vaihtelevilla mailla, jolloin kylvömäärä heilahtelis huomattavasti?(vanhat super mallit)
Käytettyä 400 oon vakavasti harkinnu, kun vaan sopiva kone sattuis eteen.(HALPA) Onko jotain vinkkejä käytetyn koneen tarkasteluun?(koneviestin ohjeet tutkittu)
Minkämoisella veturilla tota 400 superia tulis vetää? Luistaako tuo koneen keskellä oleva kumipyörä vaihtelevilla mailla, jolloin kylvömäärä heilahtelis huomattavasti?(vanhat super mallit)
Käytettyä 400 oon vakavasti harkinnu, kun vaan sopiva kone sattuis eteen.(HALPA) Onko jotain vinkkejä käytetyn koneen tarkasteluun?(koneviestin ohjeet tutkittu)
-
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 340
- Liittynyt: 08 Helmi 2008, 14:28
Re: Väderstad Rapid
150hv vois ehkä 4m koneelle riittää, 110hv riittää juuri ja juuri 3m koneelle vaihtelevilla maalajeilla ja mäkisillä pelloilla. Käytetyistä koneista varmasti tärkein katsomisen kohde on vantaiden ja kiekkojen kunto, halvan koneen hinta nousee nopeasti kun vaihtaa kaikki vantaat ja kiekot... Voimansiirtohan näissä kyllä kestää ja runko on tukevaa tekoa.
Alkuperäiseen kysymykseen: En kyllä näe äestysyvyyttä tai sen vaihtelua ongelmana kun oppii tulkitsemaan koneen kylvösyvyys mittaria maalajin, täyttöasteen ja kylvötavan (sänkeen, kevytmuokattuun, kynnökseeen) mukaan. Täytyy myös muistaa että syvyys mittari ei ole suoraan verrannollinen kylvösyvyyteen vaan syvyyttä kannattaa välillä käydä tutkimassa ja mittailemassa.
Alkuperäiseen kysymykseen: En kyllä näe äestysyvyyttä tai sen vaihtelua ongelmana kun oppii tulkitsemaan koneen kylvösyvyys mittaria maalajin, täyttöasteen ja kylvötavan (sänkeen, kevytmuokattuun, kynnökseeen) mukaan. Täytyy myös muistaa että syvyys mittari ei ole suoraan verrannollinen kylvösyvyyteen vaan syvyyttä kannattaa välillä käydä tutkimassa ja mittailemassa.
Re: Väderstad Rapid
Minusta äestyssyvyydellä on merkitystä, laahavantaalla olet tottunut äestämään aika lailla tarkkaan kylvösyvyyteen. Rapidilla jos äestät samaan syvyyteen, niin herkästi jää jyvä kuivaan. Tai sitten olet pakotettu kylvämään turhan/liian syvään.
Rapidilla kylväessä ja matalaan äestäessä pitää luottaa siihen, että kiekko kyllä tekee vaon tarvittavaan kylvösyvyyteen. Kylvösyvyyttä toki pitää tarkkailla ja tarvittaessa muuttaa esim. maalajista ja täyttöasteesta riippuen.
Tämä on ainakin oma kokemus kyseisestä härvelistä, enkä suinkaan väitä että olisi ainoa oikea tapa. Mutta ainakin meillä toiminut hyvin noin.
Rapidilla kylväessä ja matalaan äestäessä pitää luottaa siihen, että kiekko kyllä tekee vaon tarvittavaan kylvösyvyyteen. Kylvösyvyyttä toki pitää tarkkailla ja tarvittaessa muuttaa esim. maalajista ja täyttöasteesta riippuen.
Tämä on ainakin oma kokemus kyseisestä härvelistä, enkä suinkaan väitä että olisi ainoa oikea tapa. Mutta ainakin meillä toiminut hyvin noin.
Re: Väderstad Rapid
Jos (eli kun) rapidilla haluaa huippuoraat (vrt. laahavannas parhaimmillaan) on viitsittävä pudottaa kylvövantaat ala-asentoonsa, jolloin siemen sijoittuu kiekon tekemän vaon pohjalle. Keskiasennossa siementen kylvösyvyyshajonta on huomattavasti suurempaa ja myös ajonopeuden kasvaessa kiekko saattaa pöllyttää siementä pintaan.
Näin siis muokatulla maalla, suorakylvössä on vantaan oltava keski- tai yläasennossaan.
Haittana tuosta ala-asennossa kylvöstä on vantaan huomattavasti nopeampi kuluminen.
Ja öljykasvien kylvössä ei yli 9 km/h.
Näin siis muokatulla maalla, suorakylvössä on vantaan oltava keski- tai yläasennossaan.
Haittana tuosta ala-asennossa kylvöstä on vantaan huomattavasti nopeampi kuluminen.
Ja öljykasvien kylvössä ei yli 9 km/h.
Re: Väderstad Rapid
Saman suuntainen mielipide tuosta äestyssyvyydestä. Pidettävä hyvin maltillisena. Kiekon pitää tehdä selvää uraa äestämättömään kovaan maahan jolloin siemen ei niin helposti jää kuivaan. Omat kokemukset savimailta ja vantaat keskiasennossa.
-
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 340
- Liittynyt: 08 Helmi 2008, 14:28
Re: Väderstad Rapid
Joo en todellakaan väitä että minun tapa olisi oikea mutta kylvämäni kynnetyt maat olivat pääasiassa urakkapeltoja jotka isännät olivat äestäneet "miten sattuu" ja maalajit olivat hyvin vaihtelevia joten sitä oli pakko oppia säätämään työsyvyyttä usein. Tasainen kylvöpohja siis kyllä helpottaa työtä. Toki autopilot varustus tuo ilmeisesti myös helpotusta tähän.
Re: Väderstad Rapid
Autopilot auttaa(/auttanee) lähinnä vain kylvökoneen kevenemisen seurauksena muuttuvan kylvösyvyyden hallitsemiseen. Yhen kevään autopilot-kokemuksella tulin siihen tulokseen, että kokemuksella haettu käsisäätö on käytännössä toimivin tapa.massey ferguson5455 kirjoitti:Joo en todellakaan väitä että minun tapa olisi oikea mutta kylvämäni kynnetyt maat olivat pääasiassa urakkapeltoja jotka isännät olivat äestäneet "miten sattuu" ja maalajit olivat hyvin vaihtelevia joten sitä oli pakko oppia säätämään työsyvyyttä usein. Tasainen kylvöpohja siis kyllä helpottaa työtä. Toki autopilot varustus tuo ilmeisesti myös helpotusta tähän.
-
- Luokka: yli 100 hv
- Viestit: 122
- Liittynyt: 10 Maalis 2012, 14:01
- Paikkakunta: Pohjois-pohjanmaa
Re: Väderstad Rapid
Aivan samaa tuumasin autotcekistä. kokekemuksen tuomaa näppi tuntumaa ei automaatikka korvaa. Ensimmäinen 3m rapid tuli -02(uudemmalla ohjausboksilla oleva o- sarjan näyttelykone) ja vaihtui viime kevääksi 4 m koneeksi.Kaupoi kirjoitti:Autopilot auttaa(/auttanee) lähinnä vain kylvökoneen kevenemisen seurauksena muuttuvan kylvösyvyyden hallitsemiseen. Yhen kevään autopilot-kokemuksella tulin siihen tulokseen, että kokemuksella haettu käsisäätö on käytännössä toimivin tapa.massey ferguson5455 kirjoitti:Joo en todellakaan väitä että minun tapa olisi oikea mutta kylvämäni kynnetyt maat olivat pääasiassa urakkapeltoja jotka isännät olivat äestäneet "miten sattuu" ja maalajit olivat hyvin vaihtelevia joten sitä oli pakko oppia säätämään työsyvyyttä usein. Tasainen kylvöpohja siis kyllä helpottaa työtä. Toki autopilot varustus tuo ilmeisesti myös helpotusta tähän.
Liian syvään äestämistä kannattaa tosiaankin välttää, siemen muokkaamattomaan kerrokseen.
Yksi äestys kerta riittää ja sitten kyvökoneen ladalla loput, Jos se kyntö on vaan mennyt jokseenki nappiin!
Lannoitteen kaukosäätö on ehdoton varuste ainakin näillä meidän alueen vaihtuvilla maalajeilla, jos löytyy koneesta niin kannattaa hyödyntää reilusti

Kaiken kaikkiaan loistava kone kulutus kestävyydeltään ja jälleen myynti arvoltaan, ainoa miinus on jokseenki kova omapaino nevamaille elikkäs ottaa voimaa aika kovasti kun sattuu vaan lauttaamaan koko koneen aluksen maata mukanaan

Kovilla mailla tulee kyllä toimeen pienemmllä ja kevyemmälläkin veturilla.
Ei muutakuin onnea vaan kevään koitoksiin ! Ai niin se näyttölaite kannattaa muuten sitten maadoittaa niin välttyy toden näköisesti näytön pimenemiseltä

-
- Luokka: yli 300 hv
- Viestit: 340
- Liittynyt: 08 Helmi 2008, 14:28
Re: Väderstad Rapid
Tämä selvensi asiaa, koneviestin testeistä olen saanut sen käsityksen että autopilot ratkaisee työsyvyyden säätö ongelmat mutta osaava rapid kuski siis hallitsee työsyvyyden säädön paremmin.
Re: Väderstad Rapid
Olisko koneviestissä tarkotettu syvyydensäätöongelmilla juuri tuota syvyydensäätötarvetta koneen keventyessä.massey ferguson5455 kirjoitti:Tämä selvensi asiaa, koneviestin testeistä olen saanut sen käsityksen että autopilot ratkaisee työsyvyyden säätö ongelmat mutta osaava rapid kuski siis hallitsee työsyvyyden säädön paremmin.
Koneen keventyessä käytännössä yhen kerran ku säätää konetta vähä syvemmälle/säiliöllinen, niin kylvösyvyys pysyy riittävän tarkkana.
Re: Väderstad Rapid
170hv veturilla tuota tarvisi vetää, mitä olen maakunnassa seurannut niin todella hyvät oraat rapidilla kyllä saa, mutta tuon liian syvään kylvön kanssa pitää olla tarkkana. samoin noiten ajourien kanssa, ettei tule miten sattuu, onneksi ruisku on 20 metrin niin on helpompaa...kehuttu kone tuo rapid kyllä on, nova combia meiansin ensin mutta kaikki ketkä kylvää paljon sanoi että rapid...nova kuulemma tehty linnunluista 

Re: Väderstad Rapid
Kyllä ajourien kanssa pärjää ihan hyvin, kunhan edes hiukan keskittyy siihen mitä on tekemässä. Yks hyvä indikaattori sille että nyt ei ehkä ihan kaikki mene putkeen on se kun päisteestä lähtiessä sitkain jysähtää kylvetyn päälle. Silloin todennäköisesti ajouraohjelma on ollut kytkettynä pois päältä.Streif kirjoitti:170hv veturilla tuota tarvisi vetää, mitä olen maakunnassa seurannut niin todella hyvät oraat rapidilla kyllä saa, mutta tuon liian syvään kylvön kanssa pitää olla tarkkana. samoin noiten ajourien kanssa, ettei tule miten sattuu, onneksi ruisku on 20 metrin niin on helpompaa...kehuttu kone tuo rapid kyllä on, nova combia meiansin ensin mutta kaikki ketkä kylvää paljon sanoi että rapid...nova kuulemma tehty linnunluista
Re: Väderstad Rapid
Vajaan 10 vuoden kokemus Rapidista ja kaikki ei läheskään positiivista. Onhan sillä mukava kurvailla , mutta parhaat orastumiset edelleen laahavannaskoneiden jäljiltä, ainakin täälläpäin.