Jokaisen mielipiteille/ideoille avoin keskustelupalsta, maatalouden eri aiheista. Tule mukaan keskustelemaan. Jollet ole vielä rekisteröitynyt, paina rekisteröidy-tekstiä alapuolella.
Cultio kirjoitti:Noin mielenkiinnosta; kun 2045 on vissiin yleisin malli Suomessa, niin paljonko puitte ha/tunnissa? Vaikkapa koko syksyn keskiarvona ha/koneistotunnit?
Mielestäni noilla pui kuitenkin suht taloudellisesti etenkin rehuviljavyöhykkeellä jossa on varaa korjata päivän pari ylimääräistä/sesonki.
mulla 94 2045. ajettu 1800h. syksyssä puidaan n 120ha ja tunteja tulee noin 110 josta veikkasin tie ajoksi 10h, pellot aika hajallaan. Isä osti koneen 99 joku sataa tuntia ajettuna 50 ha alalle. hintaa 150 tmk. Korjauksiin menny joka vuosi alle tonni, esim tänä vuonna 740€, parit hihnat, seulaston kampiakseli ja laakerit. Luulisin et tosta sais vielä vahdossa sen 20 t€? näin nopeesti aatellen arvon alenema + varaosat on tän meidän 13v käytön aikana~16t€ ja noin 1400h, eikös se ole toista kymppii per konetunti? varmaan nyykkärin miehet pääsee halvemmalla kun ei tarviii varaosia ostella?
Niin ja tässä on ahtamaton valmetin kone joka vie sen 10l/ha. Urakoittian käyttö olisi tietysti parempi vaihtoehto 100€/ha x 120=? Mulla ei muita niin hyviä hommia olekkaan kuin VANHALLA SAMPOLLA PUIMINEN
muokkari1981 kirjoitti:Noihin sampon koneisiin en kyllä alkaisi. Naapurilla sellainen on ja siinä tunnin puintia vastaan saa kaksi huoltaa. Lisäksi hakea varaosia ympäriinsä jne. Rahtarin puinti maksun maksaminen paljon helpompaa.
Täytyy olla tosi huono yksilö. Yleisellä tasolla Sampon heikkoutta liioitellaan. Sillä pystyy pääsääntöisesti puimaan ihan ok.
Tuo on kyllä totta, tuo liioittelu. Kaverilla 2045 ja pyöreä 100ha puitavaa. Menneenä syksynäki puinnit meni nätisti, ei käytännössä mitään vikaa. Vain vetokehä hajosi, leikkuupöydän kanssa ongelmia ja yks laakeri räjähti
Toi on kyllä niin totta, vetokehä maksaa uutena yli tonnin ja käytettynä alle. et eikö nuo osat saa siihen 10€ per ha puitua? sillähän kyllä jo komiasti lyhentäis uutta claasiakin
Motokuski kirjoitti:NH 8000-sarjasta kannattaa muistaa myös tuo heikko paikka, eli vetoakselit. Muuten ihan päteviä vehkeitä.
Tuon vetoakselin saa pokki myös siten jos ei nopeuden säätimen ''palautus'' toimi, eli ei vedä nopeutta nollille kytkintä painettaessa.
Ei toimi, mutta olenkin pysähtyessä vetäny itte vivusta nopeuden nollille. Tosiaan olosuhteethan tuohon vetarin kestoon vaikuttaa, meilläkin katkennu oikeestaan rypemisen seurauksena. Sekin on jännä että huoltomiehen mukaan se ei koskaan katkee sillon kun mennään syvällä, vaan vasta myöhemmin kun puidaan taas kuivalla maalla...
Cultio kirjoitti:Noin mielenkiinnosta; kun 2045 on vissiin yleisin malli Suomessa, niin paljonko puitte ha/tunnissa? Vaikkapa koko syksyn keskiarvona ha/koneistotunnit?
Mielestäni noilla pui kuitenkin suht taloudellisesti etenkin rehuviljavyöhykkeellä jossa on varaa korjata päivän pari ylimääräistä/sesonki.
mulla 94 2045. ajettu 1800h. syksyssä puidaan n 120ha ja tunteja tulee noin 110 josta veikkasin tie ajoksi 10h, pellot aika hajallaan.Mulla ei muita niin hyviä hommia olekkaan kuin VANHALLA SAMPOLLA PUIMINEN
Tänne kanssa tuli vuonna 99 kaksi vuotta vanhana 200 tuntia ajettuna 2055. Viime vuonna se vaihdettiin käytettyyn 2065:seen ja hyvittivät vanhasta vielä 39 500 €. Käyntitunteja tuli vajaa 90h/vuosi, omat ja urakat yhteenlaskettuna puintiala oli lopuksi n. 125ha/vuosi. kaikki lohkot on 4,5km sisällä yhtä lohkoa lukuun ottamatta. Joitakin laakereita ja remmejä meni, mutta eipä täälläkään olla taidettu 1000 € vuosibudjettia ylittää.
8000 sarjan NH:t kyllä kovia koneita, mutta uudemmatkin jo yli 20 vuotta vanhoja. NH varaosat ovat todella kalliita ja vaikka tunnit olisivatkin kohtuulliset ikä alkaa tehdä tehtävänsä. laakereita saa toki kohtuuhinnalla kaupasta mutta niitä meneekin jo paljon(alkuperäiset laakerit puolalaisia).
Lisäksi kannattaa muistaa tyyppiviat Vetoakseli, silppurin hihnat ja moottorin kiinnitys pulttien katkeamisesta johtuva putoaminen (rikkoo myös pudotessaan aina jotain) ja voimansiiro holkki pöydälle. Niiden kanssa kyllä elää jos ajaa varovasti ja muistaa kiristää ja vaihtaa moottorin kiinnityspultit jossain vaiheessa ja pitää silppurinterät terävinä hihnat kireinä ja linjattuina. Aika monissa puimureissa tääläpäin on ollut kaikkikin tyyppiviat.
Itse katsoisin tuolle alalle paljon uudenpaa konetta(merkillä ei niin väliä) jotain 2000 luvun alun konetta. Sampo on myös halpa ja helppo korjata vaikka siinä olisikin hiukan enemmän murheita.
Holger kirjoitti:8000 sarjan NH:t kyllä kovia koneita, mutta uudemmatkin jo yli 20 vuotta vanhoja. NH varaosat ovat todella kalliita ja vaikka tunnit olisivatkin kohtuulliset ikä alkaa tehdä tehtävänsä. laakereita saa toki kohtuuhinnalla kaupasta mutta niitä meneekin jo paljon(alkuperäiset laakerit puolalaisia).
Lisäksi kannattaa muistaa tyyppiviat Vetoakseli, silppurin hihnat ja moottorin kiinnitys pulttien katkeamisesta johtuva putoaminen (rikkoo myös pudotessaan aina jotain) ja voimansiiro holkki pöydälle. Niiden kanssa kyllä elää jos ajaa varovasti ja muistaa kiristää ja vaihtaa moottorin kiinnityspultit jossain vaiheessa ja pitää silppurinterät terävinä hihnat kireinä ja linjattuina. Aika monissa puimureissa tääläpäin on ollut kaikkikin tyyppiviat.
Itse katsoisin tuolle alalle paljon uudenpaa konetta(merkillä ei niin väliä) jotain 2000 luvun alun konetta. Sampo on myös halpa ja helppo korjata vaikka siinä olisikin hiukan enemmän murheita.
Piti oikein tarkastaa tuosta huoltokirjasta mitä on 1400h tunnissa vaihdettu.
-Pakoputki
-Silppurin hihnat, takimmainen(2krt) ja etummainen
-Silppurin terät
-Puintikoneiston moniurahihna
-Varaterä otettu käyttöön, vanhaan terään tarttis muutama lappu uusia.
+ huollot
Arra kirjoitti:Uuden karhea kone jo tuolle pinta-alalle. Huoletonta puintia vuosiksi eteenpäin. Deutsit ja Fahrit ja NH 8030 alkavat olla jo vanhoja romuja.
Itte ajelen 1900 h ajetulla 80-luvun alun "isolla" Faarilla, jota on aina pidetty sisällä, enkä pidä sitä kovin romuna. Kone on ollut minulla nyt spv:n jälkeen 7 vuotta ja sitä ennen ajelin sillä isän apurina. Näiden 7 vuoden aikana on ollut seuraavat viat: 1 ketju poikki ensimmäisenä leikkuupäivänä: korjattiin kotoa löytyneellä liitospalalla (0 e/1h). 1 30 cm pa putki hinkkaantui reiälle (kaupasta vastaava uusi 25 e/ o h, korjattiin jesarilla siksi aikaa, kun vaimo kävi kaupassa), variaattorin sylinteri (vaihto-osa purkamolta 300 e/ 1pv) ja leikkuupöydän hydraulilohkoon hiusmurtuma (vaihto-osa purkamolta 130 e/korjattiin ennen puinteja kun vuosia vaivannut vika oli tiedossa). Lisäksi muutama hihna vaihdettu varmuuden vuoksi, akku ja öljyt ja suodattimet. Eli muut kuin kulutusosat yhteensä 455 e ja itse vaihdettu. Vikojen syystä jäi 1 päivä puimatta/7v silloin kun variaattori petti omaan pihaan. Puida kyllä olisi voinut pienellä nopeudella, mutta päätin kuluttaa päivän hakemalla osan purkamon hyllystä ja vaihtamalla sen samana päivänä. Puimurin arvo ollee jotain 8000e paikkeilla. Ihan hirvittää nämä teidän jutut.
Niinkuin eräs vanhaisäntä sanoi. "Puimurin väri on keltainen, mutta kyseessä ei ole Sampo".
Asiaan vaikuttaa niin monta juttua ettei oikeaa vastausta varmaan ole. Mun mielestä jotain kertoo jo sekin, että mitä eri koneista pyydetään rahaa kaupassa. Jos 70-luvun claysonista joutuu maksamaan saman verran kuin reilusti nuoremmasta samposta niin mitä tämä kertoo?
Meillä muitiin useamman vuoden ajan ja monta monta hehtaaria vm. 73 claysonilla ilman suurempia murheita. Jos mä olisin sä niin katselisin just jotain tollaista 8000 sarjan NH:ta. Noiden ongelma on vähän se, että ovat tuhottoman kapeilla pöydillä puintitehoa kun koneesta kuitenkin löytyy. Minusta tässä ei kannata pelätä ikää, jos kone on sen näköinen, että kaikki on ok. Tietysti ainahan vanhojen koneiden kanssa täytyy varautua remontteihin, mutta jos remppailut onnistuu niin huoltamalla ja remontteja ennakoimalla on huolettomia hehtaareita edessä.