Kilometrikorvaukset ulkopuoliselle

Keskustelua maataloustuki- / veroasioista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

kevinc
Luokka: yli 300 hv

Kilometrikorvaukset ulkopuoliselle

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Välillä tulee tilanteita, että itse ei kerkiä käymään jossakin asioilla (vaikka rengasta paikkaamassa) ja silloin pistetään vanha isäntä tai joku muu asialle. Yleensä varsinaista palkkaa ei tarvitse maksaa, mutta jonkinlaista korvausta polttoaineista tietenkin pitää maksaa.

Onko näissä tilanteissa mahdollista maksaa verotonta kilometrikorvausta vaikka naapurille vai pitääkö silloin olla myös työsuhteessa? Voihan näissä tilanteissa tietenkin ilmoittaa ajaneensa omalla autolla ja maksaa korvaukset sitten suoraan käteen, mutta helpompi olisi vain maksaa suoraan tilille.
Jeep
Luokka: Hevosaura

Re: Kilometrikorvaukset ulkopuoliselle

Lukematon viesti Kirjoittaja Jeep »

Ei mulla vastausta asiaan ole, mutta olen täsmälleen samaa pohtinut. Vanhalle isännälle tulee useita tuhansia kilometrejä vuodessa maatalouden/muun yritystoiminnan ajoa ja toistaiseksi olen nevirallisesti omaksi ajoksi merkannut kun en ole tohtinut noita kilometrikorvausasioita alkaa ihmettelemään.
Cultio
Luokka: >500hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Cultio »

Kyllä mielestäni km-korvauksia voi maksaa ilman työsuhdetta. Esim työhaastattelut toisella paikkakunnalla korvataan usein hakijoille, kuten myös urheiluseurojen yms talkoo-toimijoiden matkakorvauksia joskin niistä on eri ohje yleishyödyllisyyteen vedoten.

Se on eri asia milloin katsotaan sen olevan "palkkaa". Että vähintään ajopäiväkirja tai muu dokumentointi pitää olla tukena. Verottaja on aika herkkä pyytämään selvityksiä juuri näistä verottomista korvauksista, ja nehän huomataan myös saajan puolelta, jolle voi tulla pyyntö selvittää miksi hänelle on eläkkeen (?) lisäksi maksettu verottomia korvauksia. Muut tulot pitää joka tapauksessa ilmoittaa saajan omassa vuosi-ilmoituksessa.

Ainakin omien kokemuksien perusteella eniten pyydetään juuri näihin maksuihin liittyviä lisäselvityksiä ja olen jo vuosia pitänyt ajopäiväkirjaa ajan tasalla.
dbfi
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja dbfi »

En yhtään tunne lainsäädäntöä mutta veikkaisin että matkakorvaus työpaikkahaastattelusta on vähän erikoistapaus. Tässä kyseessä oleva korvaus kuulostaa vähän "pimeältä taksilta".

Referoin esimerkkiin jossa itse menen lentokentälle omalla autolla ja vaimo ajaa auton takaisin kotiin, vastaavasti tulee hakemaan reissun jälkeen. Firma (johon olen työsuhteessa) ei saa maksaa (verottomia) kilometrikorvauksia kahdesta reissusta. Ilmeisesti ei saa maksaa edes verollisia korvauksia siitä ylimääräisestä ajosta.
Vastaa Viestiin