Viljanviljelijän kommentissa on ajatusta. Itse ajattelin ensin, että antaa Nummelan vaan yrittää mieluummin Suomessa kuin että vie investointirahat Viron puolelle. Mutta Hesarin juttua lueskellessa tulee väkisen sellainen olo että iso osa väestöstä on voimakkaasti suuria yksiköitä vastaan.viljanviljelijä kirjoitti:Nyt pitää käydä sitä arvokeskustelua eli millaisen maataloustuotannon Suomeen haluamme. Jos kyseisen kaltaisia tiloja aletaan rakentaa eli puhtaasti taloudellisin perustein suuruudenekonomiaan luottaen, pitää sen mukana tulevat seuraukset hyväksyä. Vaatimukset maatalouspolitiikassa muuttuvat väistämättä.
http://www.hs.fi/kulttuuri/artikkeli/Vi ... 5265069928
Osa kommenteista meni pahasti yliampuviksi mutta jos tuo on edes lähellä kuluttajien enemmistön mielipidettä, niin voi olla hölmöä lähteä puskemaan sitä vastaan. Joku S-ryhmän päällikkö sanoi juuri TV-haastattelussa, että luomutuotteiden myynti oli kasvanut 35% vuoden aikana. Mutta onko se vain piikki vai pidempi trendi?
Tyhmin tilanne lienee, että meiltä kielletään suuret yksiköt, mutta sitten tuodaan kuitenkin edullista lihaa ulkomailta. Sellaiseksi tilanne tuntuu menevän gmo:n suhteen. Meillä geenitekniikalla jalostettujen lajikkeiden viljely on kiellettyä, mutta tuotteita tuodaan kuitenkin Suomeen. Parasta olisi jos jokainen vaan tekisi valintansa kaupassa ja jättäisi tuotteiden tarjonnasta huolehtimisen markkivoimille eikä ajaisi mitään totaalikieltoja muille.
Nummelan tapauksessa suunnitteilla oleva biokaasulaitos ratkaisee aika pitkälle lannanlevitys ja hajuongelmat. Mutta eläintautien iskiessä vahingot ovat valtavat. Olen oikein tyytyväinen ettei tarvitse olla itse päättämässä heidän ympäristöluvastaan.