D-F leikkuupuimurin heittokuljettimen etutiiviste

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

jussij
Luokka: Hevosaura

D-F leikkuupuimurin heittokuljettimen etutiiviste

Lukematon viesti Kirjoittaja jussij »

Ongelmana on reikä Deuz-Fahr 33.30 heittokuljettimen tiivisteessä.

Kuinka tiiviste (kumimatto) vaihdetaan, koska se on niitattu varstasiltaan.
Varstasilta on helppo irrottaa, pari tankoa pois. Mutta mitä kautta varstasilta saadaan ulos?
Heittokuljettimeen tiiviste on pultattu, joten se on helppo irrottaa/kiinnittää.

Fahr M600 -puimuriin olen joskus vaihtanut, siellä oli enemmän tilaa ja niitit "tyrkyllä".
kevinc
Luokka: yli 300 hv

Re: D-F leikkuupuimurin heittokuljettimen etutiiviste

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

Lainaan vähän topicia, kun on hyvin samanlaisesta koneesta kysymys...

Mulla sama ongelma M770:ssä. Tiivisteen nurkista vähän päivä paistaa, mutta ei nyt tälle puintikaudelle viitsinyt vaihtaa, kun oletin sen vaativan koko seulaston vetämistä ulos. Mutta tosiaan tuolta varstasillan kauttahan se voisi onnistuakin. Jos joku on vaihtanut, niin vinkkejä myös siihen voisi kertoa.
ROUTI
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja ROUTI »

Mulla toi M770 ja vaihdoin viime syksynä uuden kumin. Otin pöydän irti, ja varstasilta olikin jo melkein sylissä. Siin tais olla kahdet kumit peräkkäin, toinen vapaasti vittopinnan päällä ja toinen niitattuna viettopinnan etu reunaan.
jussij

Lukematon viesti Kirjoittaja jussij »

ROUTI kirjoitti:Mulla toi M770 ja vaihdoin viime syksynä uuden kumin. Otin pöydän irti, ja varstasilta olikin jo melkein sylissä. Siin tais olla kahdet kumit peräkkäin, toinen vapaasti vittopinnan päällä ja toinen niitattuna viettopinnan etu reunaan.
Tuo pöydän poisotto hieman aatteluttaa... tunkkeja alle ja sylinterit irti?
Kauanko tuohon kului aikaa?
Onhan tässä 11 kk aikaa ;-)
Metsästäjä

Lukematon viesti Kirjoittaja Metsästäjä »

Ei se pöydän pois otto ole pahakaan rasti. Tasaiselle paikalle kaksi trukkilavaa alle, ja siihen pudottaa pöydän. Tietty allehan siinä joutuu ryömimään :(

Sitten vaan vanha kumipaketti irti (muistaakseni oli niitattu), eli pikkurälläkkää vinkumaan.

Uuden kumin tein ite, hain "Etolasta" jätepaloja, muistaakseni sellainen kumi missä oli kaksi kudosta kestää parhaiten, kunhan muistaa ettei talvella (pakkasella) käytä puintikoneistoa.

Uuden kasasuksessa ei kannata sitten pelata niiden niittien kanssa, vaan laittaa 6mm ruuvit ja nylocmutterit.

Muoks: Kyseessä DF 770
ROUTI

Lukematon viesti Kirjoittaja ROUTI »

Betonilattialle pöytä alas ja puukiilat takareunaan, ettei kaadu taaksepäin. Remmi pois päältä, 6mm ruuvit auki lukitus kiiloista ja kiilat pois + puolikuut sarana kohdasta, sylinterien tapit pois, laonnostokelan hyd.letku auki ja tulppa päähän (tiputtaa muuten ikävästi niskaan) ja sitten työntää tapurin 1,5-2m taaksepäin, minkä nopeuden säätövaijeri antaa myöden.(n.15min). Ja työntö sen takia että saat helposti takaisin jos ajat ja kääntelet pyöriä, niin paikalleen laitto aikas hankalaa.
saab35

Lukematon viesti Kirjoittaja saab35 »

Itte oon tehny superlonipatjasta sopivan ylikokoisen palan ja tunkenut reikään. Pysyy hyvin paikallaan puintikauden ja seuraavana uusi tilalle. Helppoa kuin heinän teko.
kevinc
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja kevinc »

saab35 kirjoitti:Itte oon tehny superlonipatjasta sopivan ylikokoisen palan ja tunkenut reikään. Pysyy hyvin paikallaan puintikauden ja seuraavana uusi tilalle. Helppoa kuin heinän teko.
Mitä kautta sen sinne saa tungettua, kun alakautta ei näe ja puintikelan luukun kautta on varastasilta edessä? Tämä siis D-F:ssa.
saab35

Lukematon viesti Kirjoittaja saab35 »

kevinc kirjoitti:
saab35 kirjoitti:Itte oon tehny superlonipatjasta sopivan ylikokoisen palan ja tunkenut reikään. Pysyy hyvin paikallaan puintikauden ja seuraavana uusi tilalle. Helppoa kuin heinän teko.
Mitä kautta sen sinne saa tungettua, kun alakautta ei näe ja puintikelan luukun kautta on varastasilta edessä? Tämä siis D-F:ssa.
Mulla reikä onkin heti luukun jälkeen niin, että juuri käsi mahtuu väliin. Toinen työntää sopivasti muotoiltua superlonpalaa alapuolelta kepillä ja toinen vetää yläpuolelta kädellä. Rotanreikä tms. on siis ihan reunassa, M900.
IMSL
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja IMSL »

kevinc kirjoitti: Mitä kautta sen sinne saa tungettua, kun alakautta ei näe ja puintikelan luukun kautta on varastasilta edessä? Tämä siis D-F:ssa.
Kyllä tuo kumi näkyy alakautta heti kivikourun takana.

Mä oon nuo kumit tehnyt ja vaihtanut yli 20-vuotta sitten ja ahdasta oli ja melkoista voimistelua, vaikka olin silloin puolet ohuempi. Mulla oli silloin muistaakseni jonkinmoiset ajorampit lankuista ja pölkyistä että sai puimurin vähän korkeammalle. Hiiret tai rotat oli tehnyt reiät silloin molempille puolille. Kannattaa jättää kivikourun ja kaikki muutkin luukut talveksi auki, ettei hiirien tarvitse tulla puimurista syömällä pihalle.

edit; En muista, saiko näpit kivikourun kautta sinne sisälle.
07031979

Lukematon viesti Kirjoittaja 07031979 »

saab35 kirjoitti:
kevinc kirjoitti:
Mulla reikä onkin heti luukun jälkeen niin, että juuri käsi mahtuu väliin. Toinen työntää sopivasti muotoiltua superlonpalaa alapuolelta kepillä ja toinen vetää yläpuolelta kädellä. Rotanreikä tms. on siis ihan reunassa, M900.
Omaani vaihtanut kans sinne kivikourun yläpuolelle kumin. Ei se sinäänsä mikään järkyttävä homma ole. Pöytä ylös ja kyykyssä onnistuu vaihto. Kivikola pois ja pultit auki, vanha kumi veks ja uusi tilalle, ruuvit kiinni ja kivikola paikalle. Sen verran tarvii kaveria että saa kiristettyä pultit ja mutterit samoten kun avaa. Mulla oli ihan vaan 10mm lenkkiavain siellä viettopinnan päällä ja alapuolelta pikku räikällä kiertelin ne 6mm pultit pois, ilman kaveria.

Kumiseokseen kannattaa kiinnittää huomiota. IKH:n myymä kummi ei kestänyt kun 2 vuotta kunnes repesi. Oli ihan liian ohutta. Toisen tein sitten sellasesta jossa useempi kude siellä sisällä, se on kestänyt jo 6 vuotta.
Vastaa Viestiin