Tee-se-itse tukipyörät perälevyyn
Valvoja: Farmari-ryhmä
Tee-se-itse tukipyörät perälevyyn
On ollut suunnitteilla jo jonkun aikaa tehdä itse tukipyörät 2.5m leveään perälevyyn (levy on Teko). Omapaino muistaakseni n. 400-500 kg.
Kaupasta ostaen näyttävät olevan vähän turhankin arvokkaita (>300€ kpl) , kun varastoista löytyis valmiit pyörät napoineen (vanhan kelasilppurin takapyörät, kokoa 15") ja hitsipuikkokin pysyy kädessä.
Mietin että tuleeko kannatinpyörille muuta rasituspainoa lanatessa kuin itse levyn paino? Kestääkö "yksipuoleinen" pyörännapa tätä rasitusta?
Korkeussäädön ajattelin tehdä ns. minityöntövarrella, 300-600 mm, todennäköisesti riittävän pituinen? Riippuu tietenkin miten tekee kiinnityskorvakkeet...
Mikä olisi optimaalinen etäisyys tukipyörän ja levyn välillä? Jos lähellä, niin ei ole niin suuria vääntövoimia, mutta vaikuttaako tämä "asettelu" mahdollisesti lopputulokseen eli lanausjälkeen? Tasasta olisi tarkotus saada, montut yms pomput pois peltoteiltä... tielana olis tähän tietty se paras vaihtoehto mutta ei järkevä tässä tapauksessa vähäisen käytön vuoksi.
Kuvia olisi mukava saada, jos joku on itse toteuttanut ko. projektin, syksyn konenäyttelyissä noita tuli katseltuakin, mutta aika harvassa oli tukipyörät.
Kaupasta ostaen näyttävät olevan vähän turhankin arvokkaita (>300€ kpl) , kun varastoista löytyis valmiit pyörät napoineen (vanhan kelasilppurin takapyörät, kokoa 15") ja hitsipuikkokin pysyy kädessä.
Mietin että tuleeko kannatinpyörille muuta rasituspainoa lanatessa kuin itse levyn paino? Kestääkö "yksipuoleinen" pyörännapa tätä rasitusta?
Korkeussäädön ajattelin tehdä ns. minityöntövarrella, 300-600 mm, todennäköisesti riittävän pituinen? Riippuu tietenkin miten tekee kiinnityskorvakkeet...
Mikä olisi optimaalinen etäisyys tukipyörän ja levyn välillä? Jos lähellä, niin ei ole niin suuria vääntövoimia, mutta vaikuttaako tämä "asettelu" mahdollisesti lopputulokseen eli lanausjälkeen? Tasasta olisi tarkotus saada, montut yms pomput pois peltoteiltä... tielana olis tähän tietty se paras vaihtoehto mutta ei järkevä tässä tapauksessa vähäisen käytön vuoksi.
Kuvia olisi mukava saada, jos joku on itse toteuttanut ko. projektin, syksyn konenäyttelyissä noita tuli katseltuakin, mutta aika harvassa oli tukipyörät.
Re: Tee-se-itse tukipyörät perälevyyn
Sarjassamme kysy mitä vaan niin vastataan mitä vaan. Eli tukipyörät levyn takana eivät ole oikeen hyvät missään työssä. Toki ne pitävät terän ilmassa auratessa sulaa tietä, mutta silloinkin tahtoo levy ruveta pomppimaan. tasauksessa ne on niin lähellä terää että se vaikuttaa negatiivisesti levyn käytökseen. Sun käyttöön vois olla kätevä tehdä 1,5m jatko runkoon ja laittaa ne pyörät sinne. Paras olisi jos pyörät olisi sijoitettu melko lähelle keskilinjaa mutta kuitenkin niin että ne kulkis hiukan eri jälkeä. Pyörät kannattais viellä ripustaa teli muotoon jolloin syvyys ei muuttuisi niin paljon pienen kuopan takia. Tällä menetelmällä pystyy melko hyvin säätämään terän kulmaa ja kallistelua hydraulisella työntövarrella ja kallistuksen säädöllä.
Noniin.. kait sitä aina tyhmiä saa kysellä ja toisten kokemuksia sarjassamme tietämättömyys iskee..
Tuli vain noin maalaisjärjellä ajateltua että ne tukipyörät saattaisivat edes hieman auttaa lanausta ja "ottavuutta", etenkin levyn "haukkaamista" ajatellen.
Tuli vain noin maalaisjärjellä ajateltua että ne tukipyörät saattaisivat edes hieman auttaa lanausta ja "ottavuutta", etenkin levyn "haukkaamista" ajatellen.
-
tv43
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Kyllä sinun maalaisjärki on muuten oikeassa , mutta ne tukipyörät ei auta hieman vaan tosi paljon . Tulee aivan956XL kirjoitti:Noniin.. kait sitä aina tyhmiä saa kysellä ja toisten kokemuksia sarjassamme tietämättömyys iskee..![]()
eri työkalu takalanasta . Täällähän aurauksen joutuu usein alkaan sulasta maasta , myös ajetun soran saa tasattua .
Vanhalta tieltä keskikoroke on hieno vetää raiteisiin . Työntövarrella voi säätää montako senttiä terä höylää .
Jos lumitöissä joutuu välillä työnteleen , pitäis pyörät saada vaikka kipattua ylös . Siinä ei tahdo samat säädöt
toimia . Ja varmaan lanassa pitää olla painoa sen verran että kulkee pyörien eikä terän kannatuksella .
Muistelen että omassani on pyörät noin 40-50 cm terän takana ja ehkä noin 50cm päistä .
Totta kait. Esim. ojamaiden tasaukseen ne joutaa pois, mutta tietä lanatessa ovat ehdottomat.tv43 kirjoitti:Kyllä sinun maalaisjärki on muuten oikeassa , mutta ne tukipyörät ei auta hieman vaan tosi paljon . Tulee aivan956XL kirjoitti:Noniin.. kait sitä aina tyhmiä saa kysellä ja toisten kokemuksia sarjassamme tietämättömyys iskee..![]()
eri työkalu takalanasta ...
Tien lanauksessa ihan ehdottomat, levy lasketaan tukipyörien varaan ja hydraulisella työntövarrella säätää ottavuuden tarpeen mukaan.
-
Murtola_Lasse
- Luokka: >500hv
- Viesti:
http://www.murtola.com/galleria/display ... =70&pos=89
Tässä kuva omatekoisesta lanan kannatuspyörästä 1960-luvulta.
Lanaustulos paranee sen mukaan kuinka kaukana kannatuspyörä on lananterästä.
Työntövarrella säädettiin terän korkeutta, työntövartta kun pidensi niin terä nousi ylemmäs maasta.
Tässä kuva omatekoisesta lanan kannatuspyörästä 1960-luvulta.
Lanaustulos paranee sen mukaan kuinka kaukana kannatuspyörä on lananterästä.
Työntövarrella säädettiin terän korkeutta, työntövartta kun pidensi niin terä nousi ylemmäs maasta.
Viimeksi muokannut Murtola_Lasse, 12 Joulu 2009, 16:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Hiekkatien lanauksessa auttaa myös lanan päihin (ainakin pyörtänönpuoleiseen reunaan) laitetut pienet päätylevyt, ettei edellä vedettävä hiekka pursua lanan reunoilta teräväksi valliksi.
Juups, tarkotus olis tehdä pikakiinnitteiset niistä, että saa halutessaan nopeasti pois.O.J. kirjoitti:Totta kait. Esim. ojamaiden tasaukseen ne joutaa pois, mutta tietä lanatessa ovat ehdottomat.
Korvakkeet ovatkin jo valmiina levyssä, joten säästyy siinäkin suhteessa yhdeltä työvaiheelta. Jospa ne hitsoittelisi 50 cm etäisyydelle levystä. Pistän pari kuvaa sitten kun joskus tulevaisuudessa valmistuvat... ts. jos tulee hyvännäköistä saumaa.tv43 kirjoitti: Muistelen että omassani on pyörät noin 40-50 cm terän takana ja ehkä noin 50cm päistä .
Hydraulinen tönäri on kyllä kätsy, ainoo vaan että loppuu traktorista hydr. lohkot kesken jos haluais kaikki "toiminnot" käyttöön. No voihan levyn rungon sivusiirron lukita sopivaan asentoon, eipä sitä loppupeleissä paljoa tarvitse säätää lanatessa.
Olisi myös tukipyörien teko ajankohtainen, ja hakusessa olisi "kaksipuoleiset" navat jotka saisi haarukkaan kiinni. Onko kukaan löytänyt tämmöisiä muualta kuin lanavalmistajilta? Yksipuoleisia napoja kait ei kannata edes harkita karvan alle 900kg lanalle, tai ainakin rakenteesta pitäisi tehdä sitten todella järeä?
-
tepukka
- Luokka: 50 hv., takaveto
Kahdesta nelipultti laipalaakerista noita on tullut väsätyä.JarJar kirjoitti:Olisi myös tukipyörien teko ajankohtainen, ja hakusessa olisi "kaksipuoleiset" navat jotka saisi haarukkaan kiinni. Onko kukaan löytänyt tämmöisiä muualta kuin lanavalmistajilta? Yksipuoleisia napoja kait ei kannata edes harkita karvan alle 900kg lanalle, tai ainakin rakenteesta pitäisi tehdä sitten todella järeä?
MIkäs laippalaakeri menee "heittämällä" esim. 4x100 jaollisiin vanteisiin? Tarviiko välttämättä kahta laakeria per pyörä?tepukka kirjoitti:Kahdesta nelipultti laipalaakerista noita on tullut väsätyä.JarJar kirjoitti:Olisi myös tukipyörien teko ajankohtainen, ja hakusessa olisi "kaksipuoleiset" navat jotka saisi haarukkaan kiinni. Onko kukaan löytänyt tämmöisiä muualta kuin lanavalmistajilta? Yksipuoleisia napoja kait ei kannata edes harkita karvan alle 900kg lanalle, tai ainakin rakenteesta pitäisi tehdä sitten todella järeä?
Laittaisin kyllä ehdottomasti kaksi laakeria peräkkäin. Tukevuus tulee aivan eri luokkaa, eikä väännä laakeria siten kuin yhtä laakeria vääntäisi.
- aurajokilaivuri
- Luokka: >500hv
Henkilöauton pyörännavathan on kuin tehty tarkoitusta varten..
nojoo, niissähän on vain yksipuolinen ripustus.. eikä ny ole pahemmin taka-akseleita tiedossa, ainakaan mulla..aurajokilaivuri kirjoitti:Henkilöauton pyörännavathan on kuin tehty tarkoitusta varten..
Ennemmin tykkäisin pistää kaksi rasvanipallista laippalaakeria (à n.10 €/kpl) ja joku 13" vanne siihen.