Edellinen omistaja oli just tuon takia hankkinut traktorikäyttöisen MP:n. Kuulemma sulakkeet eivät kestä pitää tuota ja kuivuria yhtä aikaa päällä.Cultio kirjoitti:Aikamoinen teho tuo 11kW, saa tuoda lisää proppuja varastoon.
Pyöreän viljasiilon täyttö
Valvoja: Farmari-ryhmä
Re: Pyöreän viljasiilon täyttö
Täytin tänä vuonna vuokraamani 200m3 pytyn 11kw:n lietsolla 160mm putkia pitkin puhaltaen, eikä 10 motin kärryjen tyhjentyminen kestänyt kuin 35-40 min. Nostokorkeutta oli noin 13 metriä ja tuntitehoksi muodostui täten noin 13-14tn. Valmistaja tosin eri.O.J. kirjoitti:Itse ostin tälle syksylle käytetyn MP-lietson, koska ensimäistä kertaa viljan osto onnistui suoraan viljelijältä. Näitä on käytettynä aika vähän liikkeellä. Itse maksoin 2800€ sis.alv ja tuohon päälle vielä riittävä määrä puhallusputkia ja mutkia valmistajalta. Teho ei minusta ole kovin kummainen, 10:n kuution kärri tyhjenee n. 1h 10min, 11kw:n moottori. Pahaääninen vehje![]()
http://picasaweb.google.com/OoJiin.pics ... 6_OjupjbDA#
JuPi kirjoitti:6" ja 12 metrin aku-ruuvi..työntää viljan pöntöön..15 min niin 12m3 kärry tyhjä..ja on hiljanen ei tarvi kuulosuojaimia vaikka vieressä ihmettelee
Itellä ollut käytössä 3 kautta 150mm Jussi-tuotteen 6m kuljetin ja täksi syksyksi tuli uuteen pöttiin AKU 6m kuljetin. Jussi-tuotteen ruuvia pystyy syöttämään 40 tn Antin elevaattorilla sen minkä elevaattori tuo (kuljetin vaakatasossa)
AKU taas vie 70tn Jaakon elevaattorin alta sen mitä se ehtii tuoda. Tuntuis, että enemmänkin menis. Tämäkin vaakatasossa.Voi hyvin viedä todellisuudessa sen 40 tn/h.
Mutta tuosta äänestä. Jussi-tuotteen kuljettimen on voinut melkein unohtaa päälle, jos kuivaaja on käynnissä. Kuormitettuna pitää vain vaimeaa suhinaa, tyhjänäkin todella hiljainen. Mutta tämä uusi AKU, ensimmäistä kertaa kun koitettiin pyörimissuuntaa ja pyöritettiin tyhjänä, niin pelästyin, että vähintään rautakanki oli menossa sisään. Kuormitettunakin meteli on mielestäni tosi kova. Tosin vähän sellanen tuntuma, kuin kävisi vähän vajaalla, eli pitäis saada enemmän tavaraa sisälle. Mutta tyhjänä varsinkin meteli on aivan älyttömän kova, onkohan tuo meikäläisen kuljetin maanantai kappale, vai kuuluuko asiaan? Eihän sitä tarkoituskaan ole tyhjänä pyörittää, mutta silti...
Siilon tyhjennyksessä käytössä kaksi AKU-ruuvia ja minä oon ihmetelly kun ovat niin hiljaisia. Ehkä siihen vaikuttaa se kun toisen tilalla oli ennen reikälevyn ruuvi
Nämä ruuvit on melko pystyssä ja silti tulee rekkakuorma siihen tunnin ja puolentoista väliin.
Ei oo rikki,tai sitten mulla ja naapurillakin rikkiJussi_K kirjoitti:Mutta tuosta äänestä. Jussi-tuotteen kuljettimen on voinut melkein unohtaa päälle, jos kuivaaja on käynnissä. Kuormitettuna pitää vain vaimeaa suhinaa, tyhjänäkin todella hiljainen. Mutta tämä uusi AKU, ensimmäistä kertaa kun koitettiin pyörimissuuntaa ja pyöritettiin tyhjänä, niin pelästyin, että vähintään rautakanki oli menossa sisään. Kuormitettunakin meteli on mielestäni tosi kova. Tosin vähän sellanen tuntuma, kuin kävisi vähän vajaalla, eli pitäis saada enemmän tavaraa sisälle. Mutta tyhjänä varsinkin meteli on aivan älyttömän kova, onkohan tuo meikäläisen kuljetin maanantai kappale, vai kuuluuko asiaan? Eihän sitä tarkoituskaan ole tyhjänä pyörittää, mutta silti...JuPi kirjoitti:6" ja 12 metrin aku-ruuvi..työntää viljan pöntöön..15 min niin 12m3 kärry tyhjä..ja on hiljanen ei tarvi kuulosuojaimia vaikka vieressä ihmettelee
Ihmetys oli kyllä suuri, vetävä AKU siilon tyhjennyksessä eikä siitä kuulu kuin suhinaa. Tämä työntävä pitää ääntä. Toki myyjäkin varoitti että kolisee varsinkin tyhjänä,eikä täytössäkään yhtä hiljainen kuin vetävä. Kai resonoi työntävänä,ruuvi hieman joustaa. Vetävä vetää tasaisesti,on tyhjä tai täys.
Teho 35-40tn tunnissa, tuon 40 tonnia veisi mikäli olisi ylivuotoputki elevaattorin laskuputkessa. Tarttee ens kesäksi värkätä jonkilainen kotelo ruuvin täyttöyhteen päälle ja siitä ylivuotoputki kuivaajaan.
-
aurauskeppi
Mulla on 8,5 metrin työntävä AKU-ruuvi ja se on vienyt vehnää 53- 60 t/h kuivurin tyhjennyksessä kellolla katottuna.Jussi_K kirjoitti: AKU taas vie 70tn Jaakon elevaattorin alta sen mitä se ehtii tuoda. Tuntuis, että enemmänkin menis. Tämäkin vaakatasossa.Voi hyvin viedä todellisuudessa sen 40 tn/h.
Kauralla tonneja menee tuntuvasti vähemmän. Meteliä riittää.
mulla kesällä laitettu samin 140 tasokuljetin mitta 8m moottori 3.2kw sen nielee minkä 92 mallin jaakon elevaattori syöttää...itsekin pelkäsin tehon riittävyyttä mutta turhaan näemmä