Paljonko Tjp
Valvoja: Farmari-ryhmä
Paljonko Tjp
Paljonko on kevään tulevissa siemenissä tjp? Ittellä Scarletissa 42g ja ostetussa serti Anniinassa 31,5 itävyys 97%, eli molemmat siemenet aikas pientä tuleekohan noista satoa??
Re: Paljonko Tjp
Kevään siementen tjp:t ei ole vielä tiedossa, kun ei ole siemeniä vielä näkynyt. Viime vuoden sadon tjp:t lajittelematta siilosta; Saana 42.4g ja Tjalve 34.1g. Analyysit Evirasta.
Certifioidun Epos kevätvehnän TJP on 41,8. Itävyys 92%.
Itsellä -08 kauden TOS-siemenissä seuraavasti MTT:llä tutkittu:antrai kirjoitti:Paljonko on kevään tulevissa siemenissä tjp? Ittellä Scarletissa 42g ja ostetussa serti Anniinassa 31,5 itävyys 97%, eli molemmat siemenet aikas pientä tuleekohan noista satoa??
Anniina: 35,6 g / 94% peittaamaton
Minttu: 49,8 g / 95%
Saana: 45,7 g / 97%
Sertissä Vilde 42 g, itävyys 97% peitattu
Itse olen kylvänyt monesti pienijyväiselläkin Anniinalla ja sadossa ei sinällään mitään moitittavaa. Viime vuoden TOS tuntuu olevan ihan OK tavaraa, noi TOSit on kylvetty Sertillä Saanaa lukuunottamatta.
Omat itävysanalyysit teetätin muuten: https://portal.mtt.fi/portal/page/porta ... yspalvelut Tulokset tulivat n. kolmessa viikossa ja hinta mielestäni ihan kohtuullinen (löytyvät linkin takaa).
Viimeksi muokannut Kari, 11 Tammi 2009, 21:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
TOS siemenet tarkastettavana,ovat olleet jo toista kuukautta eikä vieläkään havaintoa.Jorma kirjoitti:Kevään siementen tjp:t ei ole vielä tiedossa, kun ei ole siemeniä vielä näkynyt. Viime vuoden sadon tjp:t lajittelematta siilosta; Saana 42.4g ja Tjalve 34.1g. Analyysit Evirasta.
Kuinkas nuo eviran analyysit,olitko viljatutkimuksessa mukana josta nuo tulokset? Itse mukana Eviran tutkimuksissa eikä ole vielä kuulunut mitään syksyllä laitetuista näytteistä
Mulla tuli tulokset syyskuussa: Annabell tjp 42,4, itävyyttä ei nykyään analysoida.
hlp 70,2
Ivory 42,5 hlp 58,3 . Molemmat oli ilman tautiainetta. Ohraan olis varmaan tautiaineella saanut vähän lisää painoa.
Ivory 42,5 hlp 58,3 . Molemmat oli ilman tautiainetta. Ohraan olis varmaan tautiaineella saanut vähän lisää painoa.
Jep, olin tutkimuksessa mukana, en tiedä olenko enää ensi vuonnaJari kirjoitti:TOS siemenet tarkastettavana,ovat olleet jo toista kuukautta eikä vieläkään havaintoa.Jorma kirjoitti:Kevään siementen tjp:t ei ole vielä tiedossa, kun ei ole siemeniä vielä näkynyt. Viime vuoden sadon tjp:t lajittelematta siilosta; Saana 42.4g ja Tjalve 34.1g. Analyysit Evirasta.
Kuinkas nuo eviran analyysit,olitko viljatutkimuksessa mukana josta nuo tulokset? Itse mukana Eviran tutkimuksissa eikä ole vielä kuulunut mitään syksyllä laitetuista näytteistä
Niinkuin Make tuossa alempana totesi, eivät määritä enää itävyyttä eivätkä kyllä kosteuttakaan. Mitä iloa on lähettää tuonne mallasohranäytettä, kun edes itävyyttä ei saa tietää. Lappujen täyttämisessä ja näytteiden ottamisessa+postiin kiikuttamisessa on kyllä sen verran duunia, että aika hilkulla on oman panoksen lopettaminen tuohon touhuun. Varsinkaan, kun eivät edes neljässä kuukaudessa saa tietoja viljelijälle ellei niitä erikseen perää. Kummallista touhua, varsinkin huomioiden sen, ettei Eviralla ole mitään tutkittavaa, ellei viljelijät lähetä sinne näytteitä. Ja taas avautuminen helpotti
Tänään saapui siemenet idätyksestä:
Edel tsp. 43.7g,hlp 69.8 ja itävyys 85%. Vaillinaisesti itäneitäkin vain 3%:a joten 12% kuolleita. Eipä ollut yllätys kun puinti/kypsyminen venyi syyskuun loppupuolelle. Puintikosteus omista ohrista alhaisimpia,17-18%.
Vilden tsp. 39g,hlp 65.2 ja itävyys 90%. Vaillinaisesti itäneitä 4% joten kuolleita 6%. Tämä oli ensimmäisten puintien aikaan syyskuun alkupuolella,puintikosteus lähes 30% koska luvattu poudaton sadekausi pelottti ja piti ottaa siemen talteen. Kannatti.
Kummallekin annoin maksimiannoksen korrensäädettä sekä tautiainetta tujakan tömpsyn.
Noilla pitäs kylvää ohrat,lujakortisia ja satoisia. Laadultaan Vilde heikompaa,kuullut muilta jo aiemminkin samaa,mutta huomattavasti aikaisempi sekä kohtuullisen satoisa ilman ränsistymisongelmaa. Katotaan kuinka käy. Siemenien itävyys kuitenkin positiivinen juttu,kauhutarinoita kuullu joten jännitti hiukan,ohran siementarve kuitenkin noin 20 tonnia.
Vehnä 2006 vuoden Anniina,pari vuotta mennyt jo tuon vuoden varastoilla ja menee se kolmaskin. Isojyväistä sekä hyvin itävää vrt. yllä olevat ohrat.
Edel tsp. 43.7g,hlp 69.8 ja itävyys 85%. Vaillinaisesti itäneitäkin vain 3%:a joten 12% kuolleita. Eipä ollut yllätys kun puinti/kypsyminen venyi syyskuun loppupuolelle. Puintikosteus omista ohrista alhaisimpia,17-18%.
Vilden tsp. 39g,hlp 65.2 ja itävyys 90%. Vaillinaisesti itäneitä 4% joten kuolleita 6%. Tämä oli ensimmäisten puintien aikaan syyskuun alkupuolella,puintikosteus lähes 30% koska luvattu poudaton sadekausi pelottti ja piti ottaa siemen talteen. Kannatti.
Kummallekin annoin maksimiannoksen korrensäädettä sekä tautiainetta tujakan tömpsyn.
Noilla pitäs kylvää ohrat,lujakortisia ja satoisia. Laadultaan Vilde heikompaa,kuullut muilta jo aiemminkin samaa,mutta huomattavasti aikaisempi sekä kohtuullisen satoisa ilman ränsistymisongelmaa. Katotaan kuinka käy. Siemenien itävyys kuitenkin positiivinen juttu,kauhutarinoita kuullu joten jännitti hiukan,ohran siementarve kuitenkin noin 20 tonnia.
Vehnä 2006 vuoden Anniina,pari vuotta mennyt jo tuon vuoden varastoilla ja menee se kolmaskin. Isojyväistä sekä hyvin itävää vrt. yllä olevat ohrat.
Erkki ohra TJP 42,2 ja itävyys 91%. Oma siemen.
Offtopicina Eviraa moitittiin,ny tuli mullekin tulokset
Tänään tuli Eviralta laatutiedot,itävyydet toisaalla. Eviran näytteessä Vilden hlp 65.1,valkuainen 9.6% ja tärkkelys 62.8%.
Edel vastaavasti hlp.69.9, valkuainen 7.9% ja tärkkelys 65.5%.
Vehnän analyysistä ei havaintoa,juuri sitähän minä odotin
Tänään tuli Eviralta laatutiedot,itävyydet toisaalla. Eviran näytteessä Vilden hlp 65.1,valkuainen 9.6% ja tärkkelys 62.8%.
Edel vastaavasti hlp.69.9, valkuainen 7.9% ja tärkkelys 65.5%.
Vehnän analyysistä ei havaintoa,juuri sitähän minä odotin
- satakolmeviis
- Luokka: yli 200 hv
Ivory tsp. 59g itävyys 94% 500kpl/m2=310kg/ha
Saana tsp. 51g itävyys 96%
Saana tsp. 51g itävyys 96%