Startti laatikko
Valvoja: Farmari-ryhmä
Startti laatikko
Laittaako joku teistä starttifosforia? Onko siitä omien kokemustenne mukaan ollut ratkaisevaa hyötyä? Oon alkanut harkita kylvökoneen vaihtoa ja mietityttää ottaisinko starttilaatikon.?
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
Re: Startti laatikko
Hyötyä (=sadonlisää) on käytännössä vaikea mitata, mutta olen yli kymmenen vuotta käyttänyt. Helpottaa kun on yksi päälannoite, muutamille lohkoille vastaanotetaan kananlantaa(=fosforia) ja tarvittaessa joillekin lohkoille lisätään vielä starttifosforia. Jos fosforileimat olisi kaikki vihreitä, tuskin käyttäisin starttilannosta.
Ainakin oma starttilaatikkoni sopii myös heinänsiemenen kylvöön suojaviljan sekaan.
Ainakin oma starttilaatikkoni sopii myös heinänsiemenen kylvöön suojaviljan sekaan.
Toinen kone jossa starttilaatikko,takana 12 tai 13 kevättä startin kanssa. Kasvustossa huomaa eron 35kg/n käyttömäärällä viljan ollessa oraalla,kai sillä jotain vaikutusta. Muuten kokemukset positiivisia,saa täsmättyä fosforimäärät pienemmillä lantamäärillä. Nykyinen kone kylvää apulannankin kylvövakoon joten startin käyttö vähentynyt aiempaan verrattuna,hyöty vähäisempi.
Ilman kolmatta/neljättä laatikkoa ei konetta kannata ostaa,paljon enemmän kysyntää koneella jolla voi kylvää heinääkin. Luulis kerääjäkasvien/apilan vuoksi olevan lähes pakollinen varuste jokaisessa kylvökoneessa?
Ilman kolmatta/neljättä laatikkoa ei konetta kannata ostaa,paljon enemmän kysyntää koneella jolla voi kylvää heinääkin. Luulis kerääjäkasvien/apilan vuoksi olevan lähes pakollinen varuste jokaisessa kylvökoneessa?
Saahan tuolla myös muita rakeisia lannoitteita melko näppärästi lisättyä. Lannoituksen hienosäätö tosiaan helpottuu uskomattoman paljon.
Onko Jari huomannu paljon parjatussa VM:ssä massiivista typen polttovioitusta jota kilpailijoiden mukaan tulee auttamatta kun kylvetään lannoite ja siemen samaan vakoon?
Onko Jari huomannu paljon parjatussa VM:ssä massiivista typen polttovioitusta jota kilpailijoiden mukaan tulee auttamatta kun kylvetään lannoite ja siemen samaan vakoon?
Tällain kuivan kevään jäljiltä olen alkanut ajattemaan että saman vantaan kautta on jopa etu. Tietääkseni ketään ei ole voinut todistaa että polttoviotusta nykyisillä määrillä ilmenisi.
-
viljanviljelijä
- Luokka: yli 200 hv
Onnistuu toki, mutta starttilannoitteen etuna on pieni raekoko ts. rakeita taajassa ja siten useimmin lähellä siementä. Fosfori ei paljon liiku, mutta sitä tarvitaan kun kasvikin on pieni eli kaukana olevista rakeista ei ole vastaavaa hyötyä.Astral kirjoitti:Saahan tuolla myös muita rakeisia lannoitteita melko näppärästi lisättyä.
Nii,tietäs miten se polttovioitus ilmenee... Muokattuun maahan kylväessä komeasti kasvaa,suorakylvämällä kakslehtiasteelle kunnes alkaa yleensä nuuruamaan,tavanomaisten lisätessä kasvuaanAstral kirjoitti:Saahan tuolla myös muita rakeisia lannoitteita melko näppärästi lisättyä. Lannoituksen hienosäätö tosiaan helpottuu uskomattoman paljon.
Ainoa miinus starttilaatikossa pieni koko,käytännössä pakko käyttää pikkusäkkejä tai sitten suursäkistä ämpärillä tms. Vaikka vieskalaisen laatikko onkin säädettävä ja säätöä tulee käytettyä useinkin. Rypsiä menee pikkulaatikkoon kevään koko kylvömäärä yhdellä kertaa,mikäli uskaltaa laittaa
Niin, en minä sitten tiedä kanssa et miten sen pitäis ilmetä. Mut sen takiahan suurimmassa osassa muita koneita on maha täys vantaita ku joka nappula laitetaan omaan vakoon. Vaatii vaan vetotehoa lisää.
Kuinka rankasti muokattuun maahan oot VM:llä vetäny? Keväällä lautasteltuun vaiko ihan perinteisellä tavalla tehtyyn?
Itse oon yleensä mangaanin lisäykseen käyttäny starttilaatikkoa. Starttifosfori on niin pirun tyyris kama et taitaa vieläki olla halvempi antaa fosfori vaan normilannoitteessa. VM:ssä varsinki tulee tarpeeks likelle just sen takia et lannote ja siemen tulee samasta vantaasta.
Kuinka rankasti muokattuun maahan oot VM:llä vetäny? Keväällä lautasteltuun vaiko ihan perinteisellä tavalla tehtyyn?
Itse oon yleensä mangaanin lisäykseen käyttäny starttilaatikkoa. Starttifosfori on niin pirun tyyris kama et taitaa vieläki olla halvempi antaa fosfori vaan normilannoitteessa. VM:ssä varsinki tulee tarpeeks likelle just sen takia et lannote ja siemen tulee samasta vantaasta.
-
aurauskeppi
Niinpä. Ei tarvita kuin yksi virheliike niin on satojen eurojen siemenet väärässä paikassa. Kerran kylvin isolle lohkolle päisteisiin yli 20 kg/ha rypsiä ennenkuin huomasin että on isot syöttötelat käytössä. Sittemmin olen laittanut säiliöön noin kolmasosan siemenestä kerralla. Pikkusäkit kulkee kivasti koneen kävelytasoilla.Jari kirjoitti: Rypsiä menee pikkulaatikkoon kevään koko kylvömäärä yhdellä kertaa,mikäli uskaltaa laittaa
Rapidin piensiemenlaatikko haittaa mielestäni koneen normaalia täyttöä varsinkin jos säkeistä täyttää.
Jäänyt vastaamatta, kaikella muulla tavoin paitsi pelkkään lautasteltuun,syksyllä koemielessä lautasmuokkarilla ajetut ajoin keväällä lapiorullaäkeellä. Viime keväänä suuri osa syksy+kevät lapiorullaäkeellä ajettuja,kynnettyjäkin osa. Nyt suurin osa kynnetty/kynnetään keväällä ja loppuihin lapiorullaäestä tai suorakylvöä. Lautasmuokkarit oli kokeilukoneita eikä aivan helpolla sellaista tälle pihalle tule kun on vanha,kunnon lapiorullaäes...Astral kirjoitti: Kuinka rankasti muokattuun maahan oot VM:llä vetäny? Keväällä lautasteltuun vaiko ihan perinteisellä tavalla tehtyyn?
Kaikissa kylvötavoissa plussaa ja miinusta,suurimmat ongelmat olleet muokatuilla keveillä mailla joissa vähänkään kantoja seassa,vieskalaisen vannas todella herkkä kannon paloille ts. kiilaa syvyyden säätöpyörän ja pyörän haarukan väliin. Noissa oloissa Simultan kiekkovannas tunteeton kannonpaloille. Eli uutismailla tarkka ajettava,samoin muutenkin pehmeillä mailla. Vannaspainotus minimiin ja silti konetta kallistettava reilusti taaksepäin sekä kohotettava, niin että vantaat lepää alatoppareiden varassa,kylvösyvyys määräytyy täysin kuskin "kädestä" eli hydrauliikalla konetta säädellen. Kannatuspyörä sukeltaa pehmeässä maassa,on muokattu tai ei, ja samantien on kone täynnä maata. Samaa ongelmaa kuivalla hiedalla sekä kuivalla,muokatulla turvemaalla. Hiedalla on melkoisen kusessa kun koneen kannatuspyörästö alkaa lauttamaan ja veturista puhti loppumaan, 200 heppaa ei oo mitään
Tuohon rypsinkylvöön,mulla ykköslaatikon väliseinä täysillä eli apulanta,samoin kolmannen laatikon ts. piensimene jne. laatikon väliseinä. 20kg rypsiä laatikkoon,tarkka tasaus ja tussilla merkkejä,samoin 40kg,60kg jne. Parin hehtaarin kylvön jälkeen näkee onko hämminkiä,vaikka koneessa olisi satakin kiloa rypsin siementä. Enempää uskalla laittaa,vasta seuraavalla täytöllä loput kevään kylvösiemenistä. Ilman noita merkkejä olisi mahdotonta seurata siemenen kulutusta 5-6kg/ha kylvömäärillä isohkosta laatikosta.