Fiatin sähköt

Keskustelua traktoreista ja työkoneista. Uusista malleista, vioista, parannuksista.

Valvoja: Farmari-ryhmä

Maanmies
Luokka: Polkutraktori

Fiatin sähköt

Lukematon viesti Kirjoittaja Maanmies »

Tämä legendaarinen (vai surullisen kuuluisa?) 110-90 tuntuu olevan tosiaan onneton sähköjen osalta. Työvalot polttaa sulakkeen, nyt on ajovalotkin alkaneet räpsyä. Tuulilasin pyyhin toimii milloin sattuun, ja joskus pitkien valo jää kiilumaan mittaristoon, vaikka koneen sammuttaa.

Itse olen tuores fiatin omistaja, kampe tuli tilakaupan yhteydessä. 110-90 NH, -02, turbotettu malli ilmastoinnilla, ilmapenkillä ja nappikytkimellä. Ihan kiva olis vaan jos sähköt sais kuntoon, muutenhan tuolla karkeahkolla voimakoneella työt tekee siinä missä muillakin. Tuntejakaan ei ole kuin 2700.

Mistä vanhat ja nykyiset fiiatin omistajat ovat alkaneet sähköjä ropaamaan? Yleisiä maavikapaikkoja, murtuneita johtoja jne? Vinkkejä otetaan vastaan, olen kuullut että heikoin lenkki noissa italian ihmeissä taitaa olla juuri nuo olemattoman vähäiset, mutta silti onnettomaksi saadut sähköt.

Niin, ja nappikytkinkään ei jostain syystä pelaa. Aivot sijaitsee kuskin paikalta kahtottuna kopin alla oikeassa etukulmassa. Onko/pitäisikö siellä olla jatkuva paine? Laitoshan on sellainen PAM-kytkin lattiaan mallia, paineita voi ilmeisesti säätää kopista 0-1-2 katkaisijasta sekä hydrauliikkalohkon kylestä pyörittelemällä, joka on siellä kopin alla.

Lisäksi olen ihmetellyt, miksi nostolaitteen käyttövipuun, luonnollisesti mekaaniseen sellaiseen tulee myös sähkönappi?
Jari
Luokka: >500hv

Re: Fiatin sähköt

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Ihan ensimmäisenä katot vain yleisesti johdotuksia läpi,omassa oli ajovalojen johdot tuotu väärältä ts. yläpuolelta valojen takana olevaa peltiä. Pelti nirhas johdon poikki ja sitten kärys sulakerasiassa,hyvä ettei palanut koko kampe... Sulakerasia uusiksi,samoin johtoja ja sen jälkeen ei ongelmia. Sulakerasia tosiaankin toinen mahdollinen vikapaikka,kokeile kannesta mitkä sulakkeet lämpenee ja jälleen tutkaillen onko johdot kunnolla kiinni vai mikä mättää.

Kyl se siitä,hyvä kone tietyissä töissä:-)
Timppuli
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

Mulla on 80-90 samoja ongelmia. Muutaman kerran on työvalojen sulake palanut kun on ne laittanut päälle. Oon johtojakin tutkinu eikä mitään ole tullut vastaan. Pitäis kai vaan vielä käydä ne läpi. Jostainhan se kuitenki laittaa oikoseen ku poltaa sulakkeita.
stemma
Luokka: yli 150 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja stemma »

Sulakerasia kannattaa ehkä vaihtaa, yleensä jos sähkövehkeiden lisäystä on tehty niin ne on laitettu liian harvojen sulakkeiden alle ja sitten käryää.. Seuraavaksi vaihdetaan liian iso sulake ja rasiakin alkaa sulamaan.
07031979
Luokka: yli 100 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja 07031979 »

Valo-ongelmaa löytyy ratkaisu kun avaat periaatteessa kaikki hytin ulkopuolella olevat moninapaiset muoviliittimet, ja putsaat paineilmalla ja suihkuttelet kontaktispreitä. Työvalojen runkoon menevissä liittimissä voi olla myös ruostetta. Omasta 100-90:stä löytyi vika oikealta puolelta hytin alta. Liitos ei vaan yhdistänyt. Aiheutti mielenkiintoisia oireita....Kuten jarrua painaessa paloi vasen etutyövalo ja vaseman puolen vilkut sekä merkkivalo kojetaulussa..ym.ym...
forssu
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja forssu »

nappikytkin 110-90pis? :shock:
[[cummins]]
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja [[cummins]] »

forssu kirjoitti:nappikytkin 110-90pis? :shock:
tätä mäki ihmettelen :shock: .
Timppuli

Lukematon viesti Kirjoittaja Timppuli »

Joo aika oudolta kuulostaa minustakin.
t-100
Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja t-100 »

juu,yleensä tosi ilmanaikuinen vika sähköpuolella,näissä kun se vielä on niin yksinkertainen tekniikka.jostain yleensä tosiaan hankautunut runkoon piuha tai ruoste/hapettuma estää virran kulun.onhan näihin kytkimiä ja sähkö venttiilejä värkkäilty,esim se triman systeemitutki mihin lohkoon se nappi vaikuttaa joka nostolaitteessa,jotain kylvökonetta vedettäessä hyvä systeemi
Jari

Lukematon viesti Kirjoittaja Jari »

Timppuli kirjoitti:
Joo aika oudolta kuulostaa minustakin.
Nojaa,liekö sentään kun ensimmäisen kerran nähny nappikytkimen 80-90 viiatisa 80-luvun lopulla. Ei oo niin uus keksintö kuin nimeltä mainitsematon traktorin valmistaja on uskotellut tietämättömille :) Triman (?)kuormaajien mukana kaupattiin aikoinaan.
956XL

Lukematon viesti Kirjoittaja 956XL »

Jari kirjoitti: Nojaa,liekö sentään kun ensimmäisen kerran nähny nappikytkimen 80-90 viiatisa 80-luvun lopulla. Ei oo niin uus keksintö kuin nimeltä mainitsematon traktorin valmistaja on uskotellut tietämättömille :) Triman (?)kuormaajien mukana kaupattiin aikoinaan.
Joo, sitä mäkin oon ihmetelly että miksei kaikki muut traktorivalmistajat ole tehneet näitä "vallan mainoita"
nappikytkimiä.. ja mm. turbiinikytkimiä.. :wink:
[[cummins]]
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja [[cummins]] »

tämä oliki mulle aivan uutta että joissan viiateis on ollu nappikytkin, oon luullu että tämä on valametin juttuja vaan. :shock:
Hervast

Lukematon viesti Kirjoittaja Hervast »

Joissain deutseissa olen myös kuullut nappikytkimiä olevan. Entiseen mezzoon rakenneltiin kaverin kanssa moinen kampe periaatteessa ihan yleisosista.

Eikös nuo siniset kanttikopit ole brassikoneita vaan olenko ymärtänyt ihan väärin ?
Vastaa Viestiin