Ruis/Puma Extra

Yleinen keskustelua kasviviljelystä. Viljalajikkeista, tuotannosta, laadusta, ym...

Valvoja: Farmari-ryhmä

koivumaki
Luokka: >500hv
Viesti:

Ruis/Puma Extra

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Heipparallaa..

Sanokaapas:
-kokemuksia hukkiksen ruiskuttamisesta Pumalla rukiista,teho?
-onko ylipäätään järkeä ruiskuttaa rukiista hukkakauraa,joku on ollu sitä mieltä,että hk ei idä kun maata ei muokata keväällä.Mun mielestäni kyllä itää,ainakin osittain.

nimim.menöökö ainehet hukkahan???
Jorma

Re: Ruis/Puma Extra

Lukematon viesti Kirjoittaja Jorma »

koivumaki kirjoitti:joku on ollu sitä mieltä,että hk ei idä kun maata ei muokata keväällä.Mun mielestäni kyllä itää,ainakin osittain.
Taatusti itää muokkaamattakin.
traktorikuski
Luokka: yli 200 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja traktorikuski »

Kyllä se itää, varsinkin talvituho paikoissa ja missä on muuten vaan harvaa.
Reissumies

Lukematon viesti Kirjoittaja Reissumies »

koivumaki kirjoitti:Heipparallaa..

Sanokaapas:
-onko ylipäätään järkeä ruiskuttaa rukiista hukkakauraa,joku on ollu sitä mieltä,että hk ei idä kun maata ei muokata keväällä.Mun mielestäni kyllä itää,ainakin osittain.

Kyllä se sieltä läpi pukkaa. Vaikka suorakylvö kaiken pelastaa, ei se hukkakauran torjunnalta vapauta :lol:

Just kyselin aineita ja tää uus Axial ois reippaasti halvempi kuin Puma. 34 egee/ha. Hyväkin pitäis olla sanoo Katri ja ei se oo ennenkään valehdellu. Oisko Puma menneen talven lumia?

Siitä en sit tiiä käykö rukiille...
koivumaki
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja koivumaki »

Reissumies kirjoitti:

Sanokaapas:

Kyllä se sieltä läpi pukkaa. Vaikka suorakylvö kaiken pelastaa, ei se hukkakauran torjunnalta vapauta :lol:

---niinpä.

Just kyselin aineita ja tää uus Axial ois reippaasti halvempi kuin Puma. 34 egee/ha. Hyväkin pitäis olla sanoo Katri ja ei se oo ennenkään valehdellu. Oisko Puma menneen talven lumia?

--kukas tätä Axiaalia kauppailoo...Katri?

--siispä pysyn alkuperäisessä ajatuksessani ruiskuttaa rukiista hukkakaura,onko aine sitten Puma vai Axial se sitten ratkeaa aikanaan
--olen ruiskuttanut tähän asti vain Graspia.Siis viljoille
--piti alunperin laittaa nää alueet rypsille joissa nyt on ruista,mutta kun iski toi matara ja jätän rypsin väliin.Rypsillä olis voinu käyttää vaikka Fusiladea..
Jorma

Hmm, mahtaako Axial olla kuitenkin vain vehnälle ja ohralle..
Murtola_Lasse
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Jorma kirjoitti:Hmm, mahtaako Axial olla kuitenkin vain vehnälle ja ohralle..
Tuote hyväksytty ohra-, vehnä-, ruis- ja ruisvehnäviljelyksille
Reissumies

koivumaki kirjoitti:
Reissumies kirjoitti:

Sanokaapas:

---niinpä.

--kukas tätä Axiaalia kauppailoo...Katri?

--siispä pysyn alkuperäisessä ajatuksessani ruiskuttaa rukiista hukkakaura,onko aine sitten Puma vai Axial se sitten ratkeaa aikanaan
--olen ruiskuttanut tähän asti vain Graspia.Siis viljoille
--piti alunperin laittaa nää alueet rypsille joissa nyt on ruista,mutta kun iski toi matara ja jätän rypsin väliin.Rypsillä olis voinu käyttää vaikka Fusiladea..
Agrimarketti Axialia myy, Katri kiertää ruiskuttajakoulutuksissa... Oisko ollu Syngentan leivissä, jos oikein muistan.

Axial tuli vasta myyntiin ja hintakin tuli ihan just. Ihan uutta tavaraa.
Jorma

Murtola_Lasse kirjoitti:
Jorma kirjoitti:Hmm, mahtaako Axial olla kuitenkin vain vehnälle ja ohralle..
Tuote hyväksytty ohra-, vehnä-, ruis- ja ruisvehnäviljelyksille
Hyvä, jos noin on. Kerrankin joku aine on Suomessa hyväksytty laajemmin käyttöön kuin muualla.
hogi

Lukematon viesti Kirjoittaja hogi »

Murtola_Lasse kirjoitti: Tuote hyväksytty ohra-, vehnä-, ruis- ja ruisvehnäviljelyksille
Kuis Murtola hukkakauramyrkyt tuntee, tuttuja aineita??? :lol:
Reissumies

hogi kirjoitti:
Murtola_Lasse kirjoitti: Tuote hyväksytty ohra-, vehnä-, ruis- ja ruisvehnäviljelyksille
Kuis Murtola hukkakauramyrkyt tuntee, tuttuja aineita??? :lol:
No tietysti aktiivinen aikaansa seuraava viljelijä tuntee ratkaisut naapurinkin ongelmiin!

Vaikka tota kynnön hehkutusta mä hieman ihmettelen Murtolan "vaarin" puheissa? Ei sovi kuvaan uutta omaksuvasta huolellisesta viljelijästä...tai niin no, toi kuvahan on mun päässä.

Mites tääkin aihe nyt taas lumpsahti esiin :roll:
Murtola_Lasse
Viesti:

Lukematon viesti Kirjoittaja Murtola_Lasse »

Jorman tekemään kysymykseen vain hain vastauksen Eviran sivuilta:
http://extra1.evira.fi/wwwkareDocs/2895MP_Axial.pdf

Olen aina ollut kiinnostunut mm. kasvinsuojeluaineista mm. Kasvinsuojelupäivillä tullut käytyä Viikissä ja Jokioisissa n. 30 vuoden ajan.

Osallistuin aikoinaan Taidossa Talonpitokilpailuihin pitäjä-, maakunta- ja valtakunnan tasossa, voitin mm. 13 kertaa Varsinais-Suomen mestaruuden ja Valtakunnan tasolla tullut palkintosijoja.

Maatalousfoorumin viestit olen kans lukenut lähes kaikki, eläkeläisellä kun on aikaa täällä rivitalossa. :D
Jorma

En epäile lainkaan, etteikö Lassella olisi tietoa tai taitoa ja kykyä hankkia sitä. Oma kommentti aineen hyväksynnästä eri kasveille perustui ainoastaan huhuun ko. aineen tulosta markkinoille tänä vuonna, tällöin puhetta oli hyväksynnistä vain vehnälle ja ohralle.
Hyvä, että saatiin uusi aine laajalla hyväksynnällä!
Reissumies

Jorma kirjoitti:En epäile lainkaan, etteikö Lassella olisi tietoa tai taitoa ja kykyä hankkia sitä. Oma kommentti aineen hyväksynnästä eri kasveille perustui ainoastaan huhuun ko. aineen tulosta markkinoille tänä vuonna, tällöin puhetta oli hyväksynnistä vain vehnälle ja ohralle.
Hyvä, että saatiin uusi aine laajalla hyväksynnällä!
Mä kans luulen että useimmat tiedot vois tarkastaa Lasselta...

Ja se on hienoa, ettei maataloudesta oo tullu sellaista "yliannostusta" Lasselle aikanaan, ettei aktiiviuran jälkeen kiinnostaa ollenkaan! Pidä vaan se nuori isäntä kurissa :D Tuppaa olemaan niin malttamattomia keskenkasvuset klopit...niin kun mäkin...
turkki
Luokka: yli 300 hv

Lukematon viesti Kirjoittaja turkki »

Reissumies kirjoitti:Ja se on hienoa, ettei maataloudesta oo tullu sellaista "yliannostusta" Lasselle aikanaan, ettei aktiiviuran jälkeen kiinnostaa ollenkaan! Pidä vaan se nuori isäntä kurissa :D Tuppaa olemaan niin malttamattomia keskenkasvuset klopit...niin kun mäkin...
Meikäläisellä on eläkepäiviin vielä ~ 25-30 v ja nyt jo alkaa vähän tuntumaan että se kaikkein suurin innostus on laantunut... :lol:

Niin, itse asiaan että minä ainakin olen löytänyt hukkakauroja talvituhopaikoista ja ruiskutustraktorin pyörien jäljistä kun on ollut ruista pahasti saastuneella maalla. Ja manuaalinen torjunta on täysin mahdotonta kun hukkakaura on puoli metriä ruista lyhyempää. Nyt on taas kylvettynä ruista uudelle pahasti hukkakauroittuneelle vuokramaalle, ja ilman muuta aion tehdä keväällä torjuntaruiskutuksen vaikka talvituhot eivät olisi pahojakaan.
Vastaa Viestiin