Kynnöt 2007
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
Vähän kokeiltu. Sai aurat kiiltäviksi ja jälkikiristettyä vantaat ja kärjet.
Rinnepellossa suoran aloituksen tekeminen hieman haastavaa.. Onneksi tuli otettua tuo Suolahtelainen 4 vetävällä pyörällä, voisi olla kolmivedolla kyntäminen hiukka veemäistä tälläisena vuonna.
Puinnitkin hiukan kesken. Loput kaurat pahoin itäneitä. Lohduton näky, kun pystykasvustokin työntää paikoin juurta ja jo 5 senttistä versoa..
Puinnitkin hiukan kesken. Loput kaurat pahoin itäneitä. Lohduton näky, kun pystykasvustokin työntää paikoin juurta ja jo 5 senttistä versoa..
- Maalaispoika
- Luokka: >500hv
Mua kiinnostaas kans sama juttu, kun ensi vuoden viljelysuunnitelmaa pitääs ruveta väkertämään. Eikös fosforille tullu se 80 % sääntö?Mullifarmari kirjoitti:Menee taas offtopicin puolelle mut...
Tuli mieleen, että eikös tän syksyn lannan levityksistä otetakin typpi 100% huomioon ens kevään lannoitusta laskettaessa, entisen 50% sijaan? Korjatkaa jos olen väärässä
-Mf-
- Asikeikuli
- Luokka: yli 300 hv
-
nautafarmari
- Luokka: yli 150 hv
Maalaispoika kirjoitti:Mua kiinnostaas kans sama juttu, kun ensi vuoden viljelysuunnitelmaa pitääs ruveta väkertämään. Eikös fosforille tullu se 80 % sääntö?Mullifarmari kirjoitti:Menee taas offtopicin puolelle mut...
Tuli mieleen, että eikös tän syksyn lannan levityksistä otetakin typpi 100% huomioon ens kevään lannoitusta laskettaessa, entisen 50% sijaan? Korjatkaa jos olen väärässä
-Mf-
Mutta entäs kun vanha ympäristötukisitoumus on voimassa 30.5.2008 loppuun?
Meikäläisen pellot kynnetty viimeisen 100 v. aikana ehkä 70 kertaa - jokohan ne olisi oikein päin ? Tuhannet viljelijät jo Suomessakin viljelevät kyntämättä. Mikä on se juttu, että kyntää pitäisi, vaikka nykytekniikalla varmaan selviäisi jo normaali ohrapellolla kääntämättäkin.
Itse olen kyllä aloitellut n. 10 ha runsasolkisemmat lohkot - loput taidan jättää sängelle.
Itse olen kyllä aloitellut n. 10 ha runsasolkisemmat lohkot - loput taidan jättää sängelle.
No kyllä varmaanDBROWN kirjoitti:Meikäläisen pellot kynnetty viimeisen 100 v. aikana ehkä 70 kertaa - jokohan ne olisi oikein päin ?
Mitä noihin muihin kyntämisen perusteluihin tulee niin kaikki ei viljele pelkästään sitä normi ohrapeltoa. Lisäksi aika moni tila kuitenkin tarvisi ne auratkin vaikka päämuokkausmenetelmä olisi muu. Kalliiksi tulee pitää monta rinnakkaista menetelmää ja niiden vaatimia koneita.
-
harrastelijaviljelijä
- Luokka: Puutarhatraktori
Huomenna olisi tarkoitus alkaa lapiorullaäkeen kanssa hommiin, kokeillaan mitä siitä tulee. Yhden pienen lohkon ympäri ajoin kokeilumielessä, tulos oli että mitä enemmän vauhtia sitä parempi tulos. Mutta ajonopeuden ylittäessä 25km/h alkaa tuleen pikkukiviä takalasiin eli siinä taitaa mennä raja...
Kovin paljoa ei pysty ajaan, pitäisi tulla kaksi rekallista kalkkia vielä tänä syksynä levitettäväksi.
Kyllä Turun seudullakin kynnetään todella paljon verrattuna aikaisempiin vuosiin.
Kyllä Turun seudullakin kynnetään todella paljon verrattuna aikaisempiin vuosiin.
- Agronautti
- Viesti:
Pari hehtaaria tuos nyt on harjoiteltu noilla 1/2-hinattavilla..
Syksyllä kynnettävää ei nyt paljoa ole, mutta keväällä sitten enempi..
Tämä vuosi se taas osoitti kevätkynnön hyödyn : Vehnän kylvö 8.5 ja puinti 24.8 puintikosteus 19%.. syyskynnetyt kylvö 16.5 (sadejakso 9-13.5) puinti (kost. >25%) meni pitkälle syyskuuhun..
Olisi pitänyt kyntää&kylvää vielä aikaisemmin, muttakun toukokuussa tulee usein se "pakkas"jakso..mutta taitaa noi vehnän ja kauran oraat sen kestää...
Syksyllä kynnettävää ei nyt paljoa ole, mutta keväällä sitten enempi..
Tämä vuosi se taas osoitti kevätkynnön hyödyn : Vehnän kylvö 8.5 ja puinti 24.8 puintikosteus 19%.. syyskynnetyt kylvö 16.5 (sadejakso 9-13.5) puinti (kost. >25%) meni pitkälle syyskuuhun..
Olisi pitänyt kyntää&kylvää vielä aikaisemmin, muttakun toukokuussa tulee usein se "pakkas"jakso..mutta taitaa noi vehnän ja kauran oraat sen kestää...
- Maalaispoika
- Agronautti
- Viesti:
Kvernen PB100 5-teräiset variomatit vuosimalli taitaa olla -96..Jorma kirjoitti:Millaiset aurat hommasit?Agronautti kirjoitti:Pari hehtaaria tuos nyt on harjoiteltu noilla 1/2-hinattavilla..
Pitäis ja jossain vaiheessa päivittää aurat..
Vinkkejä puolihinattavilla kyntöön otetaan vastaan
Tuossahan tukipyörän ohjaus ja siipien kääntö samassa hydrauliikassa..pitäisköhän letkuttaa tukipyörän ohjaus erilleen että saisis paremmin ohjattua...