Teräketjun teroitinlaite
Valvoja: Farmari-ryhmä
- Wilpo
- Luokka: >500hv
- Viesti:
Teräketjun teroitinlaite
Onko kokemuksia moottorisahanterän teroitinlaitteista? Tietääkseni niitä on monenlaisia, mutta en ole nähnyt laitteita missään myynnissä.
On noissa myrskyn kaatamissa puissa on niin paljon maata runkossa, että puolet päivästä menee terän terottamiseen metsässä. Joten teroitinlaitteell saisi ehkä kätevästi metsässä terän taas sahauskuntoon. Mut mahtaako olla teroituslaitteet ihan huonolaatuisia ja turhanpäiväisiä. Normaalisti olen teroittanut terän ohjuriviilalla ja saha ollut kiinni viilapenkissä.
On noissa myrskyn kaatamissa puissa on niin paljon maata runkossa, että puolet päivästä menee terän terottamiseen metsässä. Joten teroitinlaitteell saisi ehkä kätevästi metsässä terän taas sahauskuntoon. Mut mahtaako olla teroituslaitteet ihan huonolaatuisia ja turhanpäiväisiä. Normaalisti olen teroittanut terän ohjuriviilalla ja saha ollut kiinni viilapenkissä.
- Wilpo
- Viesti:
Koska kanssa itse tulee kiviin ja kaatovänkäriin sahattua;
http://gallery.kuukuna.net/gallery/Omat ... ki_sermiss
Saha vaan taitaa olla wilpolle vääräämerkkiä,mutta kärry on patu...
- Wilpo
- Viesti:
Ihan näppärään paikkaan laitettu viilapenkki kärryyn, eikä ole pahasti tiellä, kun kääntää toisin päin.TKH kirjoitti:Koska kanssa itse tulee kiviin ja kaatovänkäriin sahattua;
--
Netistä löytys nyt ainakin tälläinen porakoneella toimiva teroitinlaite metsään -> http://www.filoc.com/FI/
Sivulta löytyy videoitakin teroituksesta. Näppärästi tämäkin käy.
Koneviestin numerossa 3/2005 on tämäkin laite testissä ja muitakin viilauslaitteita ja menetelmiä
-
Kujis
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
Meillä on oregonin terotus laite ja sillä saa ketjun todella hyvään kuntoon. Mut harvemmin tulee käytettyä kun on aina kiire, joten vapaalla kädellä tulee enimmäksee viilailtua.
Joskus kun on menny ketju oikeen huonoon kuntoon, ja on aikaa nii olen hankkinu pikku vinkuu 4,8mm kovametalli kären ja sen kanssa aluksi suuremmat purseet pois ja sitte viilalla siljaks. Ja jos haluaa herkutella nii terotuskoneella
Joskus kun on menny ketju oikeen huonoon kuntoon, ja on aikaa nii olen hankkinu pikku vinkuu 4,8mm kovametalli kären ja sen kanssa aluksi suuremmat purseet pois ja sitte viilalla siljaks. Ja jos haluaa herkutella nii terotuskoneella
-
Peltojenmies
- Luokka: Piikkipyörätrak. 20 hv
http://www.murtola.com/forum/viewtopic.php?t=2088
Pitäis varmaan tuolta kysellä miten horsepoweri on toiminut.
Kyllähän se ketjun teroitus on senverran tarkkaa hommaa että en oikein luota noihin apuvärkkeihin siinä hommassa. Ehkä jossain isompilenkkisessä motonketjun teroituslaitteessa voi kone tehdä ihan kelvollisen jäljen, mutta sahaan saa luultavasti parhaimman jäljen käsin teroittamalla ja ahkeralla harjoittelulla.
Stihlin ketju on hyvä teroittaa, kannattaa huskimiestenkin kokeilla niitä ainakin kerran elämässä jos ei sahoihin "erehdykään". Ketjussa on mm. merkkiviiva josta on hyvä katsoa miten vinoon piikki tulee viilata, myös pintakarkaisu ja piikin kovuus ketjussa sopiva.
Itse viilaan sahan metsässä tukien terälaipan kantoa tai pölliä vasten ja pidän sahaa sylissäni. Aikamoista asetteluahan se välillä vaatii.
Pitäis varmaan tuolta kysellä miten horsepoweri on toiminut.
Kyllähän se ketjun teroitus on senverran tarkkaa hommaa että en oikein luota noihin apuvärkkeihin siinä hommassa. Ehkä jossain isompilenkkisessä motonketjun teroituslaitteessa voi kone tehdä ihan kelvollisen jäljen, mutta sahaan saa luultavasti parhaimman jäljen käsin teroittamalla ja ahkeralla harjoittelulla.
Stihlin ketju on hyvä teroittaa, kannattaa huskimiestenkin kokeilla niitä ainakin kerran elämässä jos ei sahoihin "erehdykään". Ketjussa on mm. merkkiviiva josta on hyvä katsoa miten vinoon piikki tulee viilata, myös pintakarkaisu ja piikin kovuus ketjussa sopiva.
Itse viilaan sahan metsässä tukien terälaipan kantoa tai pölliä vasten ja pidän sahaa sylissäni. Aikamoista asetteluahan se välillä vaatii.
Löytyy tuo merkkiviiva terän vinoudesta ainakin myös Oregonin ja husku/jonsered/partner kerjuista myös.Hervast kirjoitti: Stihlin ketju on hyvä teroittaa, kannattaa huskimiestenkin kokeilla niitä ainakin kerran elämässä jos ei sahoihin "erehdykään". Ketjussa on mm. merkkiviiva josta on hyvä katsoa miten vinoon piikki tulee viilata, myös pintakarkaisu ja piikin kovuus ketjussa sopiva.
Itse olen tykästynyt Oregonin ketjuun. Tuntuu kestävän terävänä pisimpään, mutta tämä toki vain minun mielipide.
Meillä on ollut parisen vuotta tuollainen joku halpis sähköteroitin. Maksaa jotain 40-50 ekua. Löytyy lähes jokaisesta halpatyökaluja myyvästä liikkeestä, motonet, honkong, claes ohlson (on muuten täyspaska kauppa, en ole tähän mennessä saanut sieltä mitään toimivaa).
Tuo on ehdoton kampe, ennen (ja nyt jos teroitin ei ole saatavilla tai ketju ei ole pahasti tylsä) viilattiin ohjurilla ja viilalla aina, nykyään ketjun kyllä viitsii kaivaa irti ja ajaa tuolla teräväksi. Syö tosin ketjua nopeammin, mutta on varsin nopea teroittaa, varsinkin jos on ketju pahasti tylsä.
Tuo on ehdoton kampe, ennen (ja nyt jos teroitin ei ole saatavilla tai ketju ei ole pahasti tylsä) viilattiin ohjurilla ja viilalla aina, nykyään ketjun kyllä viitsii kaivaa irti ja ajaa tuolla teräväksi. Syö tosin ketjua nopeammin, mutta on varsin nopea teroittaa, varsinkin jos on ketju pahasti tylsä.
- Wilpo
- Viesti:
Näin se menee normaalisti. Nyt oli tollainen n. 20 rungon alue missä myrsky oli myllännyt puut ristiin rastiin. Kahdella sahalla metsässä ja 8 kertaa viilasin.Peltojenmies kirjoitti:Mettä hommissa kaksi sahaa matkassa molemmissa illalla pajassa ruuvipenkissä terotetut ketjut. Ei tarvii metässä monesti viilailla.
Juu ei ittellä ole niistä kokemusta, joskus oli kokeeksi pari sandvikin ketjua huskissa ja ne eivät oikein vakuuttaneet laadullaan. Mut pitäishän Oregonin olla siihen verrattuna laatukamaa.JarJar kirjoitti: Löytyy tuo merkkiviiva terän vinoudesta ainakin myös Oregonin ja husku/jonsered/partner kerjuista myös.
Itse olen tykästynyt Oregonin ketjuun. Tuntuu kestävän terävänä pisimpään, mutta tämä toki vain minun mielipide.
Liekö noissa muunmerkkisissä ketjuissa sitä öljyuraa rollomatic voitelua varten ? Enoo jaksanut tutkia asiaa kun ei ne stihlin ketjutkaan mahdottomia maksa, ainakin jos käyttöikään suhteuttaa.
-
aurauskeppi
Vastaan ennenkuin ehditte kysyäHervast kirjoitti:Pitäis varmaan tuolta kysellä miten horsepoweri on toiminut.
Kuten arvelinkin ei ollut Horse Power ihan turha ostos. Pahasti vaurioituneen ketjun sillä saa ramilleen alta aikayksikön. Metsäviilaukseen verrattuna leikkauskulma on ehdottoman yhdensuuntainen kaikissa hampaissa ja hampaiden pituus
-jos niin haluaa- on sama. -> terä ei puolla ainakaan näistä syistä.
Ennen tätä olin tykästynyt 32 asteen viilanohjaimeen ja 4,8 mm:n viilaan Oregonin pyöreänurkkaisessa ketjussa mutta nyt samat ketjut tällä horseshitillä suurinpiirtein samaan tuntuman saa (koneen asteikon mukaan) 28 asteen kulmalla eli se teroittaa hampaan hiukan enemmän enemmän repiväksi, 'haukannokalle'. Kirvesmies ei tykkäisi.
Ja niinkuin Hogi sanoi, kone syö ketjua rotan lailla...no ei nyt sentään mutta enemmän kuin viila.
Tuohon Wilpon hommaan tämä ei käy kun on verkkovirtakone. Mutta jos ostaisi jotain halpisketjuja (kun ne kuitenkin kerran on lyhytikäisiä) vinon pinon ja teroittelisi ne kaikki iltaisin valmiiksi ja vaihtelisi vain ketjua mettässä...
stihl teki joskus muinoin erinomaista teroituslaitetta , pystyi säätämään kaikki mahdolliset ja mukana tuli erilaisia laikkoja .
Laitetta muistaakseni valmistettiin vielä 90 luvulla mutta hinta oli aika kova siinä 3000-4000 mk vaiheilla ,alkuperäiset teroituskivet oli todella hyviä, oikein hienoja rakeisuudeltaan teki aivan viilaamiseen verrattavan työn kunhan vaan kaveri osasi käyttää konetta .
yrittäkää metsästää tuota stihlin konetta jostain niin ette pety kauppaan.
Laitetta muistaakseni valmistettiin vielä 90 luvulla mutta hinta oli aika kova siinä 3000-4000 mk vaiheilla ,alkuperäiset teroituskivet oli todella hyviä, oikein hienoja rakeisuudeltaan teki aivan viilaamiseen verrattavan työn kunhan vaan kaveri osasi käyttää konetta .
yrittäkää metsästää tuota stihlin konetta jostain niin ette pety kauppaan.